DOI: 10.17151/kepes.2020.17.21.13
How to Cite
Martínez Vérez, M. V., & Montero Seoane, A. (2020). Inhabited identity : performative action and word values for the construction of otherness in educational contexts. Kepes, 17(21), 361–394. https://doi.org/10.17151/kepes.2020.17.21.13

Authors

María Victoria Martínez Vérez

Doctorado en Sociología UNED-A Coruña

UNED-A Coruña
vita.martinez.verez@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-8417-5101
Antonio Montero Seoane

Doctorado en Educación Física / Doctorado en Sociología Universidad de La Coruña.

Universidad de La Coruña
antonio.montero.seoane@udc.es
https://orcid.org/0000-0003-4595-8530

Abstract

The purpose of the study is, in the first place, to describe and analyze the didactic contributions of performative action to the relational processes of teaching and learning of teachers and students in the contexts of professional training and graduate studies in early childhood education. In the second place, the study makes a comparison between the similarities and differences of the answers of both groups in relation to their perception and assessment of the experience shared. The artistic proposals of the work by the Japanese artist Chiharu Shiota, based on the encounter and the construction of identity through symbolic spaces and objects serve as a context for designing community action. The research methodology used in the study is of a mixed nature with a qualitative focus through quantitative analysis and also of exploratory holistic character. Research instruments, consisting of students and teachers discussion groups were developed in order to obtain information on the relational processes that take place in performative action and analyze their applicability in the educational field. Subsequently, through group interiews and through words all participants where requested to share the most significant experiences verbally in group. The different assessment scales offer as a result a noticeable improvement of the teaching-learning environment and coexistence in both groups, a favoring of interpersonal communication processes based on otherness and a pedagogical enhancement of the symbolic mediation of spaces, objects, body and words to represent the encounter in the relationship life.

Alvira, F. (2004). La encuesta: una perspectiva general metodológica. Madrid: CIS.

Argüello, A., Cabeza Ó, Cardona, R., Hernández, M. y Rodríguez, D. (2012). Del modelo de desarrollo económico al paradigma del desarrollo humano: una apuesta al papel del arte y las Humanidades en el pensamiento de Martha Nussbaum. Revista Complutense de Educación, 23 (2), 401-425. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2012.v23.n2.40035

Bernal, A. (2011). Postmodernización y Educación. Notas para el debate de una narrativa pedagógica centrada en la identidad. Educación XX1, 14 (2), 285-302. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.14.2.255

Bourriaud, N. (2007). Estética relacional. Buenos Aires: Adriana Hidalgo.

Cabrera, J. y De La Herrán, A. (2015). Creatividad, complejidad y formación: un enfoque transdisciplinar. Revista Complutense de Educación, 26(3), 505-526. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n3.43876

Errázuin-Larraín, L. (2015). Calidad estética en el entorno escolar el (f)actor invisible. Arte, Individuo y Sociedad, 27 (1), 81-100. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n1.43861

Gómez, J.R. (2005). Posibilidades educativas de la performance en la enseñanza secundaria. Arte, Individuo y Sociedad, 17, 115-132. Recuperado a partir de https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/ARIS0505110117A

Madrid, M. (2013). Investigando con otros: la investigación en educación artística como praxis de la diferencia. Arte, Individuo y Sociedad, 25 (2), 261-270. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2013.v25.n2.39023

Martín, R. y De-Juanas, A. (2013). La valoración de los maestros sobre la utilización didáctica de las ideas de los alumnos. Revista Complutense de Educación, 24 (2), 267-285. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2013.v24.n2.42079

Moreno, A. (2010). La mediación artística: un modelo de educación artística para la intervención social a través del arte. Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educaçao, 2 (52) - 25/03/10. DOI: https://10.35362/rie5221797

Moreno, A. (2015). Arte como herramienta social y educativa. Revista Complutense de Educación, 26 (2), 315-329. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.43060

Moreno, A., Usán, S., Criado, C. y Santaforentina, A. (2013). Transitando identidades. La mediación artística en el proceso de rehabilitación de personas con problemas de adicciones. Cuadernos de Trabajo Social, 26 (2), 445-454. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_CUTS.2013.v26.n2.40582

Ortega, P. (2013). La pedagogía de la alteridad como paradigma de la educación intercultural. Revista Española de Pedagogía, LXXI (256), 401-422. DOI: http://dx.doi.org/10.14201/teoredu30195116

Ortega, P. (2016). La ética de la compasión en la pedagogía de la alteridad. Revista Española de Pedagogía, LXXIV (264), 443-264. Recuperado de: https://revistadepedagogia.org/lxxiv/no-264/la-etica-de-lacompasion-en-la-pedagogia-de-la-alteridad/101400001907/

Reidl, L.M. (2012). El diseño de investigación en educación: conceptos actuales. Metodología de Investigación en Educación Médica, 1 (1), 35-39. Recuperado de: http://riem.facmed.unam.mx/ojs/index.php/riem/article/view/399/370

Ruíz, C. (2010). La educación en la sociedad postmoderna: Desafíos y oportunidades. Revista Complutense de Educación, 21 (1), 173-188. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/viewRCED1010120173A

Ruíz Olabuénaga, J.I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

Shiota, C. (2015). “The key in the hand”. Bienal de Venecia. Recuperado de http://2015.veneziabienale-japanpavilion.jp/en/

Vázquez, V. (2010). La perspectiva de la ética del cuidado: una forma diferente de hacer educación. Educación XX1, 13 (1), 177-197. DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.13.1.282

Vergara, J.J. (2011). Prácticas de Perfomance y Educación. Universidad de Murcia. Recuperado de http://www.colectivoenaccion.es/Joomla15/articulos-deeducacion/110?task=view.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |