DOI: 10.17151/kepes.2020.17.21.4
How to Cite
Castellanos Escobar, A. (2020). State-editor in times of literacy : a graphic analysis of the publications of the editorial department of Biblioteca Nacional de Colombia 1930-1960. Kepes, 17(21), 85–111. https://doi.org/10.17151/kepes.2020.17.21.4

Authors

Alexis Castellanos Escobar

Doctorando en Estudios Sociales de América Latina Profesor de la Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá, Colombia.

Pontificia Universidad Javeriana
alexis.castellanos@javeriana.edu.co
https://orcid.org/0000-0003-0757-3672

Abstract

This text is the result of the graphic analysis of the collection of clichés of Biblioteca Nacional de Colombia and of the publications in which they circulated during 1930 and 1960. Therefore, the main objective of this work consisted in researching the main characteristics of design used in these printouts, focusing on the graphical component of the productions of the Publishing Department of the Library, reviewing their formal approaches, their communicative intentions, and researching the chromatic, typographical, compositional and spatial aspects. In the first place, a sociohistorical context in which these publications were produced is presented and the relationships between visuality, textuality and materiality are discussed. Methodologically the selection criteria, matrices and tools used for the review and the treatment of the sources are described. Finally, the importance of the Colombian State-publisher in the processes of the urban and rural population literacy in the country are evident as results, being the printing press of Biblioteca Nacional de Colombia a key space in the promotion of editorial projects under the period of the “Liberal Hegemony” that were intended to generate new readers and littered populations. Furthermore, these editorial publications were a part of a shared epochal visual system that had marked European and American stylistic influence, and that contributed to the Colombian printing culture in the 20th century.

Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. México: Fondo de Cultura Económica.

Balsas, M. (2013). Educación, mercados transnacionales y homogeneidad cultural: los discursos sobre las migraciones internacionales en los libros de texto argentinos. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

Baxandall, M. (2000). Pintura y vida cotidiana en el Renacimiento. Barcelona: Gustavo Gili.

Bermúdez, D. (2015). Pioneros del Diseño Gráfico en Colombia Pepe Mexía, Santiago Martínez Delgado, José Posada Echeverri y Sergio Trujillo Magnenat, 1920-1940 (tesis de maestría). Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Bermúdez-Castillo, J. (2015). El nacimiento del diseño gráfico en la educación superior bogotana, 1948-1963. Revista KEPES, 12 (12), 85-112. DOI: 10.17151/kepes.2015.12.12.5
Bonsiepe, G. y Fernández, S. (2008). Historia del diseño en América Latina y el Caribe. Industrialización y comunicación visual para la autonomía. São Paulo: Blücher.

Cardona, P. (2007). La Nación de Papel Textos Escolares Lectura y Política. Estados Unidos de Colombia. 1870-1876. Medellín: EAFIT.

Carli, S. (2011). Niñez, pedagogía y política. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Chao, D. (2012). Régimen escópico e imaginario social. Revista Afuera. Estudios de crítica cultural. Buenos Aires.

Chaparro, F. (2004). Arte en los noventa diseño gráfico. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Costa, J. (1994). Imagen Global. Barcelona: CEAC.

Devalle, V. (2009). La travesía de la forma. Emergencia y consolidación del Diseño Gráfico (1948-1984). Buenos Aires: Paidós.

Farrell, V. (1974). The Catholic Church and Colombian Education: 1886-1930, in Search of a Tradition. USA: Columbia University.

Fernández, L. (2015). De la abstracción a la ironía. La Habana: ISDI.

Franky, J. y Salcedo, M. (2008). Colombia. En: Historia del diseño en América Latina y el Caribe industrialización y comunicación visual para la autonomía. São Paulo: Blücher.

Foss, S. (2005). Theory of Visual Rethoric. En: Smith, K. Handbook of Visual Communication. New York: Routledge.

Fundación Germán Sánchez Ruipérez. (1997). Historia ilustrada del libro escolar en España. Del Antiguo Régimen a la Segunda República. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez y Ediciones Pirámide.

Gergich, A. (2016). El diseño antes del diseño. El Instituto Argentino de Artes Gráficas y el "protodiseño gráfico" en Buenos Aires a comienzos del siglo XX. En: Ilustrar e imprimir. Una historia de la cultura gráfica en Buenos Aires, 1830-1930. Buenos Aires: Ampersand.

Gitelman, L. (2014). Paper Knowledge: Toward a Media History of Documents. USA: Duke University Press.

Gitelman, L. (2002). Materiality Has Always Been in Play: An Interview with N. Katherine Hayles. Iowa Journal of Cultural Studies, 7-12. DOI: http://dx.doi.org/10.17077/2168-569X.1014

Gorb, P. (1990). Design Management: Papers from the London Business School Architecture. London: Design and Technology Press.

Harland, R. (2015). Seeking to build Graphic Design Theory from Graphic Design Research. En: The Routledge Companion to Design Research. Abingdon: Routledge, pp. 87-97.

Hollis, R. (2000). El diseño gráfico. Una historia abreviada. Barcelona: Deusto. Jaramillo, J. (2016). La propuesta conservadora frente al proyecto educativo del liberalismo radical: la defensa de una educación católica a través de la prensa y las asociaciones. Historia y sociedad, (30), 291-319. DOI: https://doi.org/10.15446/hys.n30.48716

Jobling, P. & Crowley, D. (1996). Graphic Design: Reproduction and Representation since 1800. Manchester: Manchester University Press.

Lara-Betancourt, P. (2016). The Quest for Modernity: A Global/National Approach to a History of Design in Latin America. En: Designing Worlds. National Design Histories in an Age of Globalization. New York: Berghahn Books.

Manzini, E. (2015). Design: When Everybody Designs. Cambridge: MIT Press.

Margolin, V. (2015). World History of Design. Two-volume set. London: Bloomsbury.

Mayor, A., Quiñones, C., Barrera, G. y Trejos, J. (2014). Las escuelas de artes y oficios en Colombia 1860-1960. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Meggs, P. (1991). Historia del diseño gráfico. México: Trillas.

Mitchell, W.T.J. (2009). Teoría de la imagen. Madrid: Akal.

Mosquera, G. (1989). El diseño se definió en octubre. La Habana: Arte y Literatura.

Muñoz, H. (2014). La biblioteca aldeana de Colombia y el ideario de la República liberal, 1934-1947. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario.

Osorio, Z. (2015). La confianza visual: imagen fotográfica en la prensa colombiana, 1830-1914 (tesis doctoral). Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona.

Osorio, Z. (2000). Personas ilustradas. La imagen de las personas en la iconografía escolar colombiana. Bogotá: Colciencias.

Pérgolis, J. (2013). Art Déco, ornamento y geometría. Un ejercicio metodológico para la investigación en arquitectura. Módulo arquitectura CUC, 11 (1), 55-90. Recuperado de https://revistascientificas.cuc.edu.co/index.php/moduloarquitecturacuc/article/view/24

Plotnick, R. (2015). Rubbing Readers the Wrong Way? Materiality and the Case of Ink Rub-Off. American Journalism, 32 (2), 221-232. DOI: 10.1080/08821127.2015.1036674

Rey, A. (2000). La enseñanza de la lectura en Colombia 1870-1930. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Reyes, A. (2016). Star system y la mujer: representaciones de lo femenino en Colombia 1930 a 1940. Bogotá: Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano.

Rose, G. (2016). Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual. London: Sage.

Salinas, W. y De Volder, C. (2011). La colección “Historia de los textos escolares argentinos” de la Biblioteca del Docente. Buenos Aires: Primer Encuentro de Libros Antiguos y Raros.

Satué, E. (1990). El diseño gráfico. Desde los orígenes hasta nuestros días. Madrid: Alianza.

Silva, R. (2005). República liberal, intelectuales y cultura popular. Medellín: La Carreta.

Velandia, D. (2019). Imprentas en la era neoliberal. Biografía colectiva del trabajo en las artes gráficas en Bogotá. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Williams, J. (2014). (Re)Constructing Memory: School Textbooks and the Imagination of the Nation. Rotterdam: Sense.

Wimmer, A. and Schiller, N. (2002). Methodological nationalism and beyond: nation-state building, migration and the social sciences. Global Networks, 2 (4), 301-334. DOI: https://doi.org/10.1111/1471-0374.00043

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |