Authors
Abstract
This article describes the development of several class sessions in which students through activities understand what the image is, investigate and reflect on it from the exercises and make proposals from photography, using cell phones, cameras digital or electronic devices of any kind that allow them to approach the image applying what has been seen in class. The main objective of the article is to make known the methodology used for the development of creativity and sensitivity with respect to the image, activities that are generated in the course of photography of the Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia. To deal with the learning of the theory of image and visual literacy based on this methodology, we initially start with exercises in reading, reflection and writing about the subject, then a socialization and discussion with respect to the ideas of the students and some creativity exercises are done. After that, the elaboration of images is addressed, which are initially thought and searched by each of the students based on color parameters and approach to the objects; the images produced are analyzed in class and, finally, the results of unpublished images obtained by the students are obtained from their diverse perspectives.
Keywords
References
Bárcena, L. (2016). Planos, encuadres y composición fotográfica. Recuperado de https://www.uaeh.edu.mx/scige/boletin/prepa4/n1/p3.html
Boullosa, P. (2014). Creatividad ¿Qué es? México: AZTECA TV, ADN Opinión. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=eLqFO03vbfs
Boullosa, P. (2015). La experiencia artística. México: AZTECA TV, ADN Opinión. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=gUJNIn4SVXE
Dondis, A.D. (1985) La sintaxis de la imagen: introducción al alfabeto visual. Barcelona: Gustavo Gili. 211
Chaparro, S.Y. (2015). Una mirada en blanco y negro: resignificación de la fotografía. Revista Kepes, 11, 163-175. Recuperado de: http://vip.ucaldas.edu.co/kepes/downloads/Revista11_9.pdf consultado el 12 de diciembre de 2017. DOI: http://10.17151/kepes.2015.12.11.9
Escobar, M. (2015). En las lindes del monte. Fondo Editorial ITM; Medellín.
Frizot, M. (2009). El imaginario fotográfico. Ed. Serieve; México. Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia 2017. Medellín. Recuperado de http://www.colmayor.edu.co/load.php?name=Paginas&id=2097
Institución Universitaria Colegio Mayor de Antioquia 2017. Medellín. Recuperado de http://www.colmayor.edu.co/load.php?name=Paginas&id=2095.
López-León, R. (2015). Primera aproximación al concepto de visual literacy alfabetidad visual y su importancia en la educación del diseño Guanajuato: Universidad de Guanajuato. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/284663749 consultado el 12 de diciembre de 2017.
López, R. y Villa, G. (2017). Alfabetidad visual y pensamiento crítico: ejercicio reflexivo al interior del aula de diseño. Revista KEPES, 15, 173-194. DOI: http://10.17151/kepes.2017.14.15.7 Recuperado de http://kepes.ucaldas.edu.co/downloads/Revista15_7.pdf. p181. DOI: http://10.17151/kepes.2017.14.15.7
Präkel, D. (2010). Principios de fotografía creativa aplicada. Recuperado de https://ebookcentral.proquest.com/lib/bibliotecacomayorsp/reader.action?ppg=1&docID=3209595&tm=1518635786233
Regalado, B.M.E. (2008). Lectura de imágenes: elementos para la alfabetización visual. curso básico. Recuperado de https://ebookcentral.proquest.com/lib/bibliotecacomayorsp/reader.action?ppg=1&docID=3218449&tm=1518636125521
Salkeld, R. (2014). Cómo leer una fotografía. Barcelona: Editorial Gustavo Gili http://ebookcentral.proquest.com/lib/bibliotecacomayorsp/detail.action?docID=4421908
Scott, R.G. (1999). Fundamentos del diseño. México: Limusa.
Sennett, R. (2009). El artesano. Barcelona, España: Editorial Anagrama.
Simmons, M. (2015). ¿Cómo crear una fotografía? Recuperado de https://ebookcentral.proquest.com/lib/bibliotecacomayorsp/reader.action?ppg=1&docID=4421901&tm=1518635692751
Tubío, D. (2012). Reflexiones sobre la educación visual. Cuadernos del Centro de Estudios de Diseño y Comunicación, 39 (39), 131-143.