Authors
Abstract
The big volume of data and information generated today, has forced the use of different means to achieve better communication. The most commonly used are text and image, which are related by their ecphrasis, which is the verbal representation of a visual representation. Therefore, this article is made in order to identify text/image relationships (TRI), and proposes a classification and visualization model based on the principle of similarity in nature, in order to avoid the proliferation of isolated or independent RTIs. This is achieved through a review and characterization of sources that allow an analysis to be made of the different RTIs, which are processed using documentary techniques and information analysis, allowing a clarification and a differentiated use. In the article, different RTI are based on reality, the message, logical semantics and relevance in comics; likewise, it evidences RTI functions, its different dialogical relationships and ends with illustrative ways. Finally, presents the 2D and 3D classification and representation models allow to identify classes, hierarchies and spatial location of the RTI structure. Such classification and representation models are key to the objective interpretation and organization of RTI and texts, not only by the reader, but also by computer systems for the extraction of characteristics in context.
Keywords:
References
Aumont, J. (1992). La Imagen. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Barthes, R. (1986). Retórica de la imagen. Lo obvio y lo obtuso. Paidós, Barcelona.
Chiuminatto, M. (2011). Relaciones texto-imagen en el libro álbum. Revista Universum, 1 (26), 59-77. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-23762011000100004
Domas, M. and Marsh, E. (2003). A taxonomy of relationships between images and text. Journal of Documentation, 59 (6), 647-672. DOI: http://doi.org/10.1108/00220410310506303
Durán, T. (2005). Ilustración, Comunicación, Aprendizaje. Sociedad Lectora y Educación, Ministerio de Educación y Formación Profesional, 239-253. Recuperado de http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2005/re2005/re2005-16.html DOI: http://10.4438/1988-592X-0034-8082-RE
Fang, Z. (1996). Illustrations, Text, and the Child Reader: What are Pictures in Children’s Storybooks for? Reading Horizons, 3, 37 (2), 130-141. Recuperado de https://scholarworks.wmich.edu/reading_horizons/vol37/iss2/3
Gubern, R. (1987). La mirada opulenta. Exploración de la iconosfera contemporánea. Barcelona: Gustavo Gili.
Lester, P. (2014). Visual Communication: Images with Messages. Boston: Wadsworth Cengage Learning.
Martinec, R & Salway, A. (2011). A system for image–text relations in new (and old) media. DOI: http://doi.org/10.1177/1470357205055928
McCloud, S. (1993). Understanding the Comics. Nueva York: Kitchen Sink.
McCloud, S. (2006). Making Comics. Storytelling secrets of comics, manga and graphic novels. Nueva York: Harper.
Menza, A.E., Sierra, E.L., Rocha, C.A. y Sánchez, W.H. (2015). COPEM: Sistema de construcción de personajes basado en metadatos. Memorias Congreso Internacional Multimedia. Vol. 4. 43-52.
Menza, A.E., Sierra, E.L. y Sánchez, W.H. (2016). La ilustración: dilucidación y proceso creativo. Revista KEPES, 13, 265-296. DOI: http://10.17151/kepes.2016.13.13.12
Mitchell, W.J. (2009). Teoría de la imagen. Madrid. Ediciones Akal, S.A.
Moles, A. (1976). Teoría de la información y percepción estética. Editorial Júcar, Gijón.
Pacheco, E. (2009). Los nuevos procesos de construcción de contenidos periodísticos. JS en la Red, 1. Recuperado de http://justo-sierra.com/revista_jeroglifos/pdf/Art%C3%ACculo%20Infograf%C3%ACa.pdf
Pimentel, L. (2003). Écfrasis y lecturas iconotextuales. Poligrafías. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/poligrafias/article/view/31343
Piñuel, J. (1999). Abraham A. Moles (1902-1992) y la teoría de la información. CIC, (4), UCM. Recuperado de https://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/view/CIYC9899110157A/7406
Rosero, J. (2010). Las cinco relaciones dialógicas entre el texto y la imagen dentro del álbum ilustrado, Colombia. Recuperado de http://www.anniemate.com/ilustradorescolombianos/documentos/index.html
Sánchez, J. (2006). Narrativa audiovisual. UOC (pp. 13-15).
Sanmiguel, D. (2000). Todo sobre la técnica de la ilustración. Barcelona: Parramón Ediciones.
Stein, D. and Thon, J.N. (2015). From Comic Strips to Graphic Novels: Contributions to the Theory and History of Graphic Narrative. Germany: Gruyter Publisher.
Sung M. (2013). De la narración literaria a la narración visual: Proyecto de ilustración. Proyecto de grado para maestría en Producción Artística, Universitat Politécnica De Valéncia Facultat De Belles Arts, Valencia.
Unsworth, L. (2006). 33rd International Systemic Functional Congress 2006. Image/text relations and intersemiosis: towards multimodal text description for multiliteracies education. University of New England, Armidale, Australia. Recuperado de http://www4.pucsp.br/isfc/proceedings/list_of_all_articles.htm
Watzlawick, P. (1985). Teoría de la comunicación humana. Interacciones, Patologías y Paradojas. Barcelona: Editorial Herder.