Authors
Abstract
This study aims to identify and establish an initial classification of all Colombian science fiction feature films produced between 1920 and 2020. By creating this first mapping, the research provides a foundation for exploring genre cinema within Colombian and Latin American contexts. Additionally, it delineates the growth of the science fiction genre in Colombian audiovisual production. The study employed bibliographic reviews and interviews with experts in film history and science fiction. The identification of films was based on clearly recognizable elements belonging to the genre, while their classification relied on the presence of a novum—the narrative element that defines a science fiction diegesis. The research identified twelve feature films that meet the conditions necessary to be considered part of Colombia’s science fiction history. Generally, these films exhibit diegetic elements closely associated with fantasy and incorporate visual motifs inspired by American cinema. Notably, the study highlights the absence of Afro-futurist, cyber-shamanic, utopian, dystopian, or acronological narratives, as well as only a few instances featuring space opera, cyberpunk, or time travel themes.
Keywords
References
Altman, R. (2018). Los géneros cinematográficos. Espasa Libros S.L.U.
Areco, M. (2011). Bestiario ciberpunk: sobre el imbunche y otros monstruos en Ygdrasil de Jorge Baradit. Aisthesis, (49), 163-174. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-71812011000100010
Asimov, I. (1975). How Easy to See the Future! Natural History.
Ávila, D. (Dir.). (2019). Boyacoman y la esmeralda sagrada [Película]. Black films.
Balpreda, M. P. (2014). Entrevista a Angélica Gorodischer. La ciencia de narrar mundos de ficción. Questión, 1(41), 297-302.
Basile, A., Guerra, R., Mora, P. y Sánchez, J. (Dirs.). (2001). Bogotá 2016 [Película]. Centauro Films.
Bastidas, R. (2023). Prólogo. En Del futuro y otros lunes, Sexto concurso Mirabilia de cuentos de ciencia ficción (pp. 13-18). Mirabilia Libros.
Bertetti, P. (2015). La Historia Audiovisual (1st ed.). Editorial UOC.
Blancarte, Ó. (Dir.). (2008). Polvo de ángel [Película]. La isla a mediodía.
Burling, W. (2006). Reading Time: The Ideology of Time Travel in Science Fiction. KronoScope, 6(1), 5-30. https://doi.org/10.1163/156852406777505255
Calvo, M. (Dir.). (1922). María [Película]. Valley Film Company.
Campo, Ó. (Dir.). (2008). Yo soy otro [Película]. Enic Producciones, Efe-X Cine, Jaguar Films.
Carbonell, J. Á. (Dir.). (1965) El cráter —Tierra de nadie— [Película]. Consorcio Cinematográfico Colombiano.
Casilimas, G. (Dir.). (2016). Agente Ñero Ñero 7 [Película]. Black Films.
Casilimas, G. (Dir.). (2017). Agente Ñero Ñero 7: Comando Jungla [Película]. Black Films.
Coates, L. (Dir.). (1982). Contaminación peligro mortal [alíen llega a la Tierra] [Película]. Inavi Films, Alex Cinematográfica.
Concha, A. (2014). Historia social del cine en Colombia. Tomo I. 1897-1929 (1st edn.). Black María, Escuela de cine.
Concha, A. (2021). Historia social del cine en Colombia. Tomo II. 1930-1959 (1st edn.). Black María, Escuela de cine/APEmanStudio.
Cuervo, M. (Dir.). (2012). Crónica del fin del mundo [Película]. Centauro Films.
Dias, J. y Rodrigues, M. (2021). Por uma genealogia do afrofuturismo. Kwanissa: Revista de Estudos Africanos e Afro-Brasileiros, 4(7). https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/kwanissa/article/view/15334
Doyle, T. (8 de abril de 2002). Christian Apocalyptic Fiction. Strange Horizons.
Echeverry, J. (Dir.). (2003). Malamor [Película]. Colombia. Jorge Echeverry.
Falksen, GD. (6 de noviembre de 2009). Spy-fi is just around the corner. Reactor.
https://www.tor.com/2009/11/06/spy-fi-is-just-around-the-corner/
Freedman, C. (2006). Critical theory and science fiction. Wesleyan University Press.
Gier, E. (2020). Between “Utopia” and “Dystopia.” La Nouvelle Revue Du Travail, 17. https://doi.org/10.4000/nrt.7496
González, P. (Dir.). (2015). Cord [Película]. La Mer à Boire, Productions, Films Blank.
Guerra, C. (Dir.). (2015). El abrazo de la serpiente [Película]. Ciudad Lunar producciones.
Herrera, J. M. (Dir.). (1974). Karla contra los Jaguares [Película]. Victor Films.
Herrera, J. M. (Dir.). (1975). Los Jaguares contra el invasor misterioso [Película]. Victor Films.
Holleran, S. y Samuel, S. (2019). Frenar la distopía: diseño especulativo, solarpunk y herramientas visuales para postular futuros positivos. Ecología Política, 57, 56-61. https://www.jstor.org/stable/26754370
Huereca, R. M. (2010). The Age of “The Diamond Age”: Cognitive Simulations, Hive Wetwares and Socialized Cyberspaces as the Gist of Postcyberpunk. Atlantis, 32(1), 141-154. http://www.jstor.org/stable/41055387
Huertas, R. (2010). Memorias de Ultrafrenia (1890): La novela científica y los territorios de la subjetividad. Revista de Estudios Hispánicos, 44(1), 31-55.
Khraiche, H. (Dir.). (2017). Órbita 9 [Película]. Cactus Flower, Dynamo, Mono Films.
Landon, B. (2011). Slipstream Then, Slipstream Now: The Curious Connections between William Douglas O’Connor’s “The Brazen Android” and Michael Cunningham’s Specimen Days. Science-Fiction Studies, 38(1), 67-91. https://doi.org/10.5621/sciefictstud.38.1.0067
Leonardo-Loayza, R. A. (2022). Distopía, futurismo y maquinización en Mosko-Strom de Rosa Arciniega. Lectora, (28), 113-132. https://doi.org/10.1344/Lectora2022.28.6
Luzardo, J. (Dir.). (1965). El río de las tumbas [Película]. Cine TV Films.
Magnani, I. (2013). Versatilidad política del paradigma apocalíptico: tres variantes contemporáneas. Altre Modernità, 385-395. https://doi.org/10.13130/2035-7680/3102
Nieto, G. (Dir.). (1979). Colombia connection [Película]. Centauro Films de Colombia.
Osorio, J. (Dir.). (1982). Amenaza nuclear [Película]. Compañía de Fomento Cinematográfico - Focine.
Osorio, J. (Dir.). (2011). El páramo [Película]. Rhayuela Films.
Ospina, L. (Dir.). (1983). Pura sangre [Película]. Compañía de Fomento Cinematográfico - Focine.
Pegoraro, É. (2013). Os steampunks e a cultura da mídia: apropriações de uma proposta retrofuturista no cenário brasileiro. Mediaciones Sociales, (11), 83-106. http://doi.org/10.5209/rev_MESO.2012.v11.41270
Pérez, J. y Zufiaur, A. (2021). La estética del género ciberpunk como filosofía de la historia: un recorrido por las arquitecturas fílmicas de Alphaville, Blade Runner y Matrix y su ruptura del espacio-tiempo. Área Abierta, 21(3), 419-435. https://doi.org/10.5209/arab.75638
Pinilla, J. (Dir.). (1981). 27 horas con la muerte [Película]. El Halcón Negro, United Artists.
Pinilla, J. (Dir.). (1984). Triángulo de oro [Película]. Sonofilms.
Pinilla, J. (Dir.). (1985). Extraña regresión [Película]. Sonofilms.
Price, B. (2018). Historias que no fueron: La ucronía, el steampunk y la reinvención del Segundo Imperio Mexicano en “La bestia ha muerto” de Bernardo Fernández (Bef). Alambique, 5(2), artículo 2. http://dx.doi.org/10.5038/2167-6577.5.2.2
Pringle, D. (2000). What is this Thing called Space Opera? En G. Westfahl (Ed.), Space and Beyond: The Frontier Theme in Science Fiction (pp. 35-47). Greenwood Press.
Rivera-Betancur, J. L. (2019). Narrativas del cine colombiano. En El papel del cine colombiano en la escena Latinoamericana (1st ed., pp. 129-206). Universidad de la Sabana. http://www.jstor.org/stable/j.ctv13gvhns.9
Sanz, E. (Dir.). (1957). La frontera del sueño [Película]. Producciones Colombia al Día.
Stover, L. E. (1973). Anthropology and Science Fiction. Current Anthropology, 14(4), 471-474.https://doi.org/10.1086/201359
Suvin, D. (1984). Metamorfosis de la Ciencia ficción: Sobre la poética y la historia del género literario. Fondo de Cultura Económica.
Tamayo, C. (2006). Hacia una arqueología de nuestra imagen: cine y modernidad en Colombia (1900-1960). Signo y Pensamiento, (48), 39-53.
Trompetero, H. (Dir.). (2009). El man, el superhéroe nacional [Película]. RCN Cine.
Turnbull, J., Platt, B. y Searle, A. (2022). For a new weird geography. Progress in Human Geography, 46(5), 1207-1231. https://doi.org/10.1177/03091325221116873
Vélez, M. (Dir.). (2019). Afuera del tiempo [Película]. 2/4 producciones, Lynch Anima.
Weerasethakul, A (Dir.). (2020) Memoria [Película] Kick the Machine, Burning, Illuminations Films, Anna Sanders Films, Match Factory Productions.
Walta, G. (4 de noviembre de 2017). Literatura de anticipación. Telos.
https://telos.fundaciontelefonica.com/wp-content/uploads/2017/11/telos-108-analisis-gabriel-h-walta.pdf