DOI: 10.17151/eleu.2024.26.1.3
How to Cite
Cárcamo Vásquez, H., Gallegos Fuentes, M. A., Jarpa, C. G., Leaman Hasbún, S. D. A., & Vargas Muñoz, H. A. (2024). Formulation of social projects and attributes for leadership. Perspectives from Chilean social leaders. Eleuthera, 26(1), 35–57. https://doi.org/10.17151/eleu.2024.26.1.3

Authors

Héctor Cárcamo Vásquez
Universidad del Bío-Bío
hcarcamo@ubiobio.cl
https://orcid.org/0000-0003-2045-343X
Perfil Google Scholar
Marcelo Andrés Gallegos Fuentes
Universidad del Bío-Bío
mgallegos@ubiobio.cl
https://orcid.org/0000-0002-6153-5514
Perfil Google Scholar
Sady David Alejandro Leaman Hasbún
Universidad del Bío-Bío
sleaman@ubiobio.cl
https://orcid.org/0000-0001-5877-4357
Perfil Google Scholar
Héctor Agustín Vargas Muñoz
Universidad del Bío-Bío
hvargas@ubiobio.cl
https://orcid.org/0000-0001-8608-5962
Perfil Google Scholar

Abstract

The study aims to describe the appreciations that Chilean social leaders attribute to three relevant dimensions for the formulation and implementation of social projects (knowledge, the community, and the involved agents). Additionally, it seeks to identify the attributes that they consider relevant for exercising leadership in these types of initiatives. The participating collective consists of 741 social leaders from the Ñuble Region, located in the central-southern territory of Chile. This is a quantitative study with a descriptive scope. The information was gathered through an ad hoc survey. The results demonstrate a high appreciation in the dimension of conceptual, procedural, and practical knowledge. In the community participation dimension, there is appreciation at all levels (informative, participative, collaborative, and committed). In the dimension of the involved agents, the appreciation is expressed in a descending order (State, community, municipality, experts, and private enterprises). Regarding the attributes considered relevant for exercising leadership, those of a democratic nature stand out, such as respect for opinions and the establishment of dialogue to reach agreements. Finally, the need to conduct studies that address, from a qualitative perspective, the attributes that leaders consider relevant for the exercise of leadership is evidenced.

Álvarez-Caro, C. (2020). Rol del trabajador social como intelectual orgánico en la implementación de políticas sociales. Perspectivas, 35, 135-147.

Astete-Cereceda, M. y Vaccari-Jiménez, P. (2017). Políticas públicas y subjetividades: Lógicas en disputa en la implementación de programas sociales en la comuna de Lota, Chile. Psicoperspectivas, 16(1), 31-41. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-vol16-issue1-fulltext-880

Báez, F. (2020). El modelo neo liberal chileno. Una lectura sobre sus contenidos institucionales y sus consecuencias sociales: 1973-2019. Revista Pensamiento y Acción Interdisciplinaria, 6(1), 8-35.http://doi.org/10.29035/pai.6.1.8

Barreno-Salinas, Z., Astudillo, A. y Barreno, M. (2018). Hacia una estrategia de intervención en la comunidad: referentes teóricos metodológicos. Conrado, 14(62), 258-265.

Cabrales Salazar, O. (2012). La epistemología del sujeto conocido y la concepción del trabajo en Colombia. Itinerario Educativo, 26(59), 53. https://doi.org/10.21500/01212753.1461

Canales, M., Orellana, V. S. y Guajardo, F. (2022). Sujeto cotidiano en la era neoliberal: el caso de la educación chilena. Revista mexicana de ciencias políticas y sociales, 67(244), 285-307. https://doi.org/10.22201/fcpys.2448492xe.2022.244.70386

Cárcamo, H. (2020). Asociatividad, participación y emprendimiento femenino. En J. Fawaz (ed.), Microemprendimiento femenino en la ruralidad actual. Empoderamiento y desafíos para su sostenibilidad (pp. 83-118). Ediciones UBB.

Catanzaro, G. y Wegelin, L. (2019). Hacia una dialéctica de la autonomía: encrucijadas del individuo en el neoliberalismo. Intersticios Sociales, (18), 37-78. https://doi.org/10.55555/IS.18.243

Colares da Mota Neto, J. (2018). Por uma Pedagogia Decolonialna América Latina: Convergências entre a Educação Popular e a Investigação-Ação Participativa. Arquivos Analíticos de Políticas Educativa, 26(84), 1-21. https://doi.org/10.14507/epaa.26.3424

Cruz Aguilar, E. (2020). La educación transformadora en el pensamiento de Paulo Freire. Educere, 24(78), 197-206.

Cruz, C. y Contreras-Ibáñez, C. (2015). Confianza, normas de reciprocidad y redes de compromiso cívico: una propuesta de evaluación comunitaria del capital social. En C. Charry y C. Contreras-Ibáñez (coords.), Capital social: enfoques alternativos (pp. 137-160). Anthropos.

Fawaz, M. y Soto, P. (2020). Microemprendimiento femenino rural en Ñuble central. En J.Fawaz (ed.), Microemprendimiento femenino en la ruralidad actual. Empoderamiento y desafíos para su sostenibilidad (pp. 13-52). Ediciones UBB.

Garretón, M. (2000). La sociedad en que vivi(re)mos. Introducción sociológica al cambio de siglo. Lom. Girardo, C., Mochi, P. y Rivera, K. (2015). Los recursos para la generación de capital social y cohesión social en los territorios. En C. Charry y C. Contreras-Ibáñez (coords.) Capital social: enfoques alternativos (pp. 163-193). Anthropos.

Jarpa-Arriagada, C. (2020). Prácticas de resistencia y trabajo social comunitario: forcejeos y tensiones ante las lógicas de dominación del modelo colonial capitalista. Eleuthera, 22(2), 309-326. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.2.18

Jouannet, A. (2020). Golpe al Estado: El octubre chileno. Historia Chilena.Leaman-Hasbún, S. y Cárcamo-Vásquez, H. (2021). Investigación Acción Participativa:vinculación con la epistemología del sujeto conocido, desarrollo histórico y análisis de sus componentes. Espacio Abierto, 30(3), 145-168.

Luján, D. (2017). Entre la autonomía y la dependencia. Lobby, clientelismo político e idea de estado en los contextos locales chilenos. Polis Revista Latinoamericana, 48, 133-154. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-65682017000300133

Martuccelli, D. (2007). Cambio de rumbo. La sociedad a escala del individuo. Lom.

Merchán-Pérez, J., & Colares de Mota Neto, J. (2021). Contributions of colombian social work to popular education with the older adults in the brazilian amazon. Educação em Revista, 37, e233148. https://doi.org/10.1590/0102-4698233148

Montecinos, E. y Contreras, P. (2021). Municipios y democracia en Chile: ¿se está cumpliendo la Ley 20.500 de participación ciudadana? REIM, 23, 63-80. http://dx.doi.org/10.32457/riem.v23i1.519

Montecinos, E., Contreras, P. y Fuentes, V. (2020). Democracia y participación ciudadana en Chile: factores y condicionantes para una gestión municipal participativa. Revista CLAD Reforma y Democracia, (78), 83-114. https://www.redalyc.org/journal/3575/357568455004/357568455004.pdf

Prieto-Jiménez, S., Lorié, O. y Jañez-Reyes, I. (2021). Sinergia entre la Educación Superior y la Educación Popular. EduSol, 21(76), 1-15. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1729-80912021000300001&script=sci_arttext

Ramos-Vidal, I. (2015). Aportaciones del análisis de redes sociales para evaluar el Capital Social a nivel individual y colectivo. En C. Charry y C. Contreras-Ibáñez (coords.), Capital social: enfoques alternativos (pp. 57-81). Anthropos.

Ruiz, P., Sánchez-Tarazaga, L. y Mateu-Pérez, R. (2018). La innovación pedagógica de la mano de la investigación-acción para mejorar la calidad del prácticum de magisterio. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 33–49. https://doi.org/10.6018/reifop.21.1.277681

Sánchez-Vidal, A. (2017). Empoderamiento, liberación y desarrollo humano. Psychosocial Intervention, 26(3), 155-163. https://doi.org/10.1016/j.psi.2017.05.001

Steossel, S. y Retamozo, M. (2020). Neoliberalismo, democracia y subjetividad: el pueblo como fundamento, estrategia y proyecto. RevCom, (10), e026. https://doi.org/10.24215/24517836e026

Touraine, A. (2016). El fin de las sociedades. Fondo de Cultura Económica.

Torres-Carrillo, A. (2018). Pedagogías emancipadoras y nuevos sentidos de comunidad en América Latina. Revista Praxis Pedagógica 18(22), 106-120. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.18.22.2018.106-120

Trujillo-Losada, M. (2018). Freire y la educación popular como alternativa pedagógica y social. Revista Kavilando, 10(2), 375-389.

Valdivia, V. (2018). La “alcaldización de la política” en la post dictadura pinochetista. Las comunas de Santiago, Las Condes y Pudahuel. Izquierdas, (38), 113-140.

Vallejo-Correa, V., Jaramillo-Solar, A., Reyes-Espejo, M., Almazán-Montenegro, F., Flores-Ortiz, C. y Rodríguez-Tobar, C. (2019). Liderazgo comunitario en las políticas públicas chilenas: representaciones y significados desde la ciudadanía. Revista de Psicología, 28(2), 1-17. http://dx.doi.org/10.5354/0719-0581.2020.55663

Vasilachis, I. (2003). Pobres, pobreza, identidad y representaciones sociales. Gedisa.

Vasilachis, I. (2007). El aporte de la epistemología del sujeto conocido al estudio cualitativo de las situaciones de pobreza, de la identidad y de las representaciones sociales. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 8(3).

Vivero-Arriagada, L. (2014). Una lectura gramsciana del pensamiento de Paulo Freire. Cinta de Moebio, (51), 127-136. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2014000300002

Vivero-Arriagada, L. (2020). Reflexiones en torno al pensamiento de Gramsci y Freire: Sus puntos de encuentro. Eleuthera, 22(1), 192-210. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.1.11
Sistema OJS - Metabiblioteca |