Authors
Abstract
Abstract:This article, based on Goleman’s theoretical perspective, provides a foundation for understanding how the family interactions are violated by the difficulties in connective networks, and therefore forcing a review of the emotional dimension of human development. For this purpose, the text analyzes three main arguments: emotional ties, patterns of social interaction and intelligence in the connective dynamics, as the motor of the daily interaction that becomes product-producer of coexistence and of the ways to tackle the conflicts in the various family and individual crises along the life cycle. From an eco-systemic model, the authors suggest contemplating the individual as a system itself and as a key element of the family system in reciprocal feedback. This theoretical reflection is a product from the authors’
experience in their Social Work internship and the progress of the research project from the Autopoiesis research training group entitled: “Patterns of interaction, social intelligence and autonomy. Validation of a strategy aimed at confronting system to facilitate the transition to the university cycle in students of first semester of the Social Work program for the construction of social identity”.
Keywords:
References
De Zubiría, Miguel. (1995). Formación de valores y actitudes. Un reto de las escuelas del futuro. Santafé de Bogotá: Fondo de publicaciones Bernardo Herrera.
Duque, Aura Victoria. (2008). Protocolo de práctica: El afrontamiento. Inédito. Manizales. Universidad de Caldas.
Erickson, Eric. (1981). Identidad, juventud y crisis. Madrid: Taurus.
Gimeno, Adelina. (1999). La familia. El desafío de la diversidad. Barcelona: Ariel.
Goleman, Daniel. (1985). La psicología del autoengaño. Santafé de Bogotá: Editorial Atlántida.
__________. (1996). La inteligencia emocional. Por qué es más importante que el cociente intelectual. Buenos Aires: Javier Vergara Editor.
__________. (1998). La Inteligencia emocional en la empresa. Buenos Aires: Javier Vergara Editor.
__________. (2002). Las emociones destructivas. Barcelona: Vergara.
__________. (2006). Inteligencia Social. La nueva ciencia para mejorar las relaciones humanas. México: Planeta.
Hernández Sánchez, Marta Lucía. (2006). Proyecto: Expedición intergeneracional. Una estrategia SDUDODUHVLJQLÀFDFLyQGHORVSDWURQHVGHLQWHUDFFLyQHQORVSDGUHVGHORVHVWXGLDQWHVGHSULPHUVHPHVWUH para facilitar la transición a la vida universitaria. Inédito. Manizales. Universidad de Caldas.
Howe, David. (1997). La teoría del vínculo afectivo para la práctica del trabajo social. España: Paidós.
Musitu, Gonzalo, Román, José María, Gutiérrez, Melchor. (1985). Educación familiar y socialización de los hijos. Barcelona: Idea Books, S.A.
Sánchez Rengifo, Luz Mery. (2003). “Trabajo Social e intervención en crisis”. En: Conets,
Memorias XI Congreso Colombiano de Trabajo Social. Manizales. Universidad de Caldas-Conets.
Satir, Virginia. (1991). Nuevas relaciones humanas en el núcleo familiar. México: Pax México