How to Cite
Peralta Duque, B. del C. . (2009). Citizenship formation in colombian educational System: a reactive or transforming glance?. Eleuthera, 3, 165–178. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/eleuthera/article/view/5432

Authors

Beatriz del Carmen Peralta Duque
Universidad de Manizales
beatriz.peralta@umanizales.edu.co

Abstract

Abstract: Citizenship training is a challenge for Colombian schools and society in general. The documentary analysis carried out with this text, reflects an approach to the theoretical framework (and legislative support) of the research project entitled: The promotion of citizenship and legitimacy of political power in Colombia. The references used to support this reflection, i.e. the training for the exercise of citizenship, both from the global and local perspectives, the diffusion and appropriation of modern values, first, second and third generations of human rights, civil ethics, coexistence, cooperation, and tolerance and participation, will be the basis for answering the following question: What kinds of sociocultural changes are needed to build a more humane, solidary, and responsible world, both at macro and micro levels? It is relevant to emphasize the importance of Paulo Freire‘s work in the analytical framework, that not only stimulates the development of this exercise, but also, marks a definitive path in the future of pedagogical practices, since itsconstant preoccupation for the sense of knowledge used (CAJIAO, 2004).Due to the necessity, or better yet, the possibility of overcoming the problem of the lack of politics in the Colombian education system, some socio-cultural changes, that would allow the transformation of a simple training into a critical, radical and liberating pedagogy, are considered.

Cajiao, Francisco. (2004). “La concertación de la educación en Colombia”. En: Revista Iberoamericana de Educación – OEI, No. 34.

Castillo, Rubén et al. (2006). Institución de la ciudadanía. Un referente de Política de Juventud. Manizales: Grupo de Ética y Política. Departamento de Ciencias Humanas – UAM. Blanecolor.

Coraggio, José Luis. (1999). Educación y modelo de desarrollo. Instituto Fronesis. Ecuador.

Módulo 2, Políticas Educativas. Área Educación. Cinde - Universidad de Manizales.

Fernández, Gabriela. (2002). “La ciudadanía en el marco de las políticas educativas”. En: Revista Iberoamericana de Educación - OEI, No. 26.

Freire, Paulo. (2001). Pedagogía de la indignación. Acopio de los últimos textos de Paulo Freire, realizada por Ana María Araújo Freire. Madrid: Ediciones Morata.

Herrera, M.C. (2006). “Constitución de identidades: políticas públicas y reformas educativas”. En: Narodowski, M.; Ospina, H.F.; Martínez, A. La razón técnica desafía la razón escolar. Construcción de identidades y subjetividad política en la formación. Buenos Aires: Noveduc.

Kymlicka, Will & Norman, Wayne. (1996). “El retorno del ciudadano. Una revisión de la producción reciente en teoría de la ciudadanía”. En: Cuadernos del CLAEH, No 75. Montevideo, pp. 81-112.

La Patria. (2006). 13 mil padres a pagar $3500 al mes por educación de sus hijos. Manizales: Periódico regional. p. 8a.

Martínez Boom, Alberto. (2003). “La educación en América Latina: de políticas expansivas a estrategias competitivas”. En. Revista Colombiana de Educación, No. 44. Bogotá.

Ospina, Héctor Fabio & Alvarado, Sara Victoria. (2006). Los niños, las niñas y los jóvenes, recuperan su voz en la construcción de procesos de paz. Experiencia en 32 Instituciones Educativas Oficiales e Instituciones de Protección en Colombia. Doctorado en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud. CINDE – Universidad de Manizales.

Rabotnikof, Nora. (1995). Los sentidos de lo público. Serie de ensayos de la colección Temas de la Democracia. Instituto Federal Electoral.

Restrepo, Juan Diego. (2006). América Latina: se fortalece con la participación ciudadana. ADITAL: Noticias de América Latina y el Caribe. UNESCO.

Ricoeur, Paul. (1975). “Ciencia e ideología”. En: Revista del Departamento de Filosofía y Humanidades de la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional. Nos. 42-45. p. 98.
Sistema OJS - Metabiblioteca |