Authors
Abstract
Abstract
This article discusses some of the most common dramaturgical techniques used by children working in the streets to impress observers and get special treatment from them. It describes the ways in which children try to praise their situation: from the dramatic accents to expressive controls. Similarly the article addresses common pitfalls they face which generate momentary problems, as part of the strategies they adopt to maintain their image. The article ends with some reflections on the analytical importance with these issues.
Keywords:
References
Fletes, Ricardo. (1996). Infancia abandonada. Zapopan: El colegio de Jalisco. Gobierno del Distrito Federal. (2000). Estudio de niñas, niños y jóvenes trabajadores en el DF.
México: DIF/UNICEF/DF.
Goffman, Erving. (1970). Ritual de la interacción. Buenos Aires: Editorial tiempo contemporáneo.
Goffman, Erving. (1989). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires:Amorrortu editores.
Goffman, Erving. (2006). Frame Analysis. Los marcos de la experiencia. Madrid: CIS.
Joseph, Isaac. (1999). Erving Goffman y la micro sociología. Barcelona: Gedisa.
Lucchini, Riccardo (1996). Niño de la calle. Identidad, sociabilidad, droga. Barcelona: Los libros de la frontera.
Makowsk, Sara. (2004). Memorias desde la intemperie. Exclusión social y espacio: los chavos de la cale en el centro histórico de la ciudad de México. Tesis de grado para optar al Título de Doctora en Ciencias Antropológicas. Universidad Autónoma Metropolitana-Unidad Iztapalapa, México.
Osorio, Abraham. (2007), La vida en el asfalto. Un análisis sobre las presentaciones de los menores callejeros en el trabajo cotidiano. Estudio de caso en Toluca, Tesis de grado para optar al Título de Maestro en Ciencias Sociales con Especialidad en Desarrollo Municipal. El Colegio Mexiquense, Zinacantepec, Estado de México.