How to Cite
Grisales Pascuaza, V. M. . (2014). HIMIGRA program. A co-developemnt experience, the Pereira-Colombia case. Eleuthera, 10, 58–75. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/eleuthera/article/view/4787

Authors

Viviana M. Grisales Pascuaza
Universidad de Caldas
vivianagrisalesp@gmail.com

Abstract

Abstract: The article explains the experience of co-development application through the entrepreneurship program ‘HIMIGRA’ that was developed at the Universidad Tecnológica de Pereira. At the beginning, it is explained who participated in the investigation, who the involved actors were and how the investigation was developed with the entrepreneurship initiatives in the program. Fifteen initiatives were taken in 2012 for developing the Project with persons that were registered in HIMIGRA. The investigation was carried out in qualitative form, taking into consideration 5 categories that sought to identify the interpersonal spaces of reflection that contributed to the strengthening of each person in the process at the moment to start the company. Dialogues and processes were conducted in this spaces that had the intention that each youngster identified himself as a person with initiative, confidence, perseverance and the capacity of working in group. Some of the dialogues evidence the comprehension and recognition of the other person as a true interlocutor reconstructing andmodifying different alternatives for the viability of each business project. Some conclusions about co-development and cooperation as economic contribution that provides money for the strengthening of entrepreneurship innititaives were achieved. However, this does not imply that impact of development is evaluated.

Aladro-Vico, E. (2009). Espacio interpersonal y sistemas de conducta colectivos. Bogotá, Colombia: Universidad de la Sabana.

Carvajal, A. (2006). Teoría y práctica de la sistematización de experiencias. Santiago de Cali, Colombia: Universidad del Valle.

Barba, F., y Cabrera, J. A. (2003). Diagnóstico de comunicación interna, para la Universidad de las Américas-Puebla. Artículo sin publicación.

Cetina, J. (2009). La dimensión interpersonal. Recuperado de
http://es.scribd.com/doc/12770276/Dimension-Interpersonal-Tema-1.

Drucker, P. (2008). La disciplina de la innovación. Innovación Empresarial. Artículo sin publicación.

Garagorri, X. (2009). Competencia en iniciativa y espíritu emprendedor. Aula de Innovación Educativa.[Versión electrónica 182]. Recuperado de http://aula.grao.com/revistas/aula/182-competencia-en-iniciativa-y-espiritu-emprendedor/competencia-en-iniciativa-y-espirituemprendedor

Instituto Internacional de Planeación de la educación. (2012). Trabajo en equipo. Recuperado de http://www.slideshare.net/Valfh/9-trabajo-en-equipo.

Krishnamurti, J. (2001). El conocimiento de sí mismo. Revista Digital Mundo Nuevo. Recuperado de http://www.mundonuevo.cl/areas/Revista/enero%202001/conocimiento%20de%20si%20mismo.htm.

Malgesini, G. (2010). Conceptos, enfoques y herramientas del codesarrollo en un contexto de crisis. En J, Lacomba & F. Falomir (Eds.). De las migraciones como problema a las migraciones como oportunidad. Codesarrollo y movimientos migratorios (p. 203 - 232). Madrid, España: Los libros de la catarata.

Martinic, S. (1996). Clase magistral. Universidad de Caldas. Colombia.

Pereira, F. (2003). Reflexión sobre algunas características del espíritu emprendedor colombiano. Revista Economía, Gestión y Desarrollo, 1.

Poblete, M., y García, A. (2004). Análisis y evaluación del trabajo en equipo en alumnado universitario.

San Sebastian, España: Universidad de Deusto.

Murillo, A. (2012). Proyecto Oficina de emprendimiento para estudiantes de la Universidad Tecnológica de Pereira receptores de remesas de la migración internacional. Pereira, Colombia.

Rodríguez, A. (s.f.) Nuevas perspectivas para entender el emprendimiento empresarial. Cali, Colombia: Universidad del Valle.

Taub, E. (2008). Exclusión y otredad. Notas sobre la construcción del otro-indígena en la formación del Estado nacional argentino. Buenos Aires, Argentina: Iberoamerica Global.

Taylor, C. (1995). Identidad y reconocimiento. Montreal, Canadá: Universidad McGill.

Wieviorka, M. (2010). Crítica del codesarrollo. Migraciones y desarrollo. El codesarrollo: del discurso a la práctica. Barcelona, España: Anthropos Editorial.

Zañartu, L. (2003). Aprendizaje colaborativo: una nueva forma de diálogo interpersonal y en red. Contexto Educativo, Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologías. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=2085
Sistema OJS - Metabiblioteca |