DOI: 10.17151/10.17151/eleu.2015.12.4
How to Cite
Guerrero Nieto, Y., & García García, L. E. (2015). Impact of work environment in human ecology of university teaching. Eleuthera, 12, 56–85. https://doi.org/10.17151/10.17151/eleu.2015.12.4

Authors

Yulieth Guerrero Nieto
Universidad de Boyacá
syguerrero@uniboyaca.edu.co
https://orcid.org/0000-0003-1163-4378
Luz Elena García García
Universidad de Manizales
luzeg@umanizales.edu.co
https://orcid.org/0000-0003-3889-1163

Abstract

Objective. To determine the incidence of work environment on human ecology of professors linked to Universidad de Boyacá that assumes different roles in their work life and in interaction systems that impact their development. Methodology. A descriptive study was conducted under the theoretical perspective of human scale development, development as freedom, and human ecology using a survey as quantitative data collection technique. Results and conclusions. Among the most important findings, it was found that one of the mechanisms generated by professors to strengthen the work environment are good relations between colleagues, and the negative impacts are generated by a mediocre or low salary compensation as well as limitations on personal autonomy. The study allows to state that human conditions can be enhanced through feasible administrative expressions that contribute professors’ better working life quality.

Álvarez, E. y Fernández, L. (1991). El Síndrome de “Burnout” o el desgaste profesional (I): revisiòn de estudios. Revista Asociación Especialistas Neuropsiquiatría, XI (39), 257-265.

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Experimentos en entornos naturales diseñados. Barcelona, España: Paidós.

CESU. (2014). Acuerdo Superior-2034. Propuesta de política pública para la excelencia de la educación superior en Colombia, en el escenario de la Paz. Bogotá, Colombia: CESU.

Guattari, F. (1996). Las tres ecologías. Valencia, España: PRE-TEXTOS.

Leff, E. (2007). La complejidad ambiental. Gaia Scientia, 1 (1), 47-52.

Martín-Barbero, J. (2004). Crisis identitarias y transformaciones de la subjetividad. En M. Laverde y M. Zuleta, Debates sobre el sujeto (pp. 1-17). Bogotá, Colombia: DIUC, Siglo del Hombre.

Max-Neef, M. (1998). Desarrollo a escala humana. Montevideo, Uruguay: Nordan-comunidad.

Noguera, P. (2004). El reencantamiento del mundo. Manizales, Colombia: Universidad Nacional de Colombia, IDEA.

Nuñez, A.C., Tobón, S., Arias, D., Bañol, J.E. (2006). Sistema articulado de bienestar universitario. Hacia la Promoción de la Salud, 11, 61-72.

Olivier, G. (1993). La ecología humana. Ciudad de México, México: Publicaciones Cruz O.

ONU. (s.f). El índice de desarrollo humano (IDH). Recuperado de http://hdr.undp.org/es/content/el-%C3%ADndice-de-desarrollo-humano-idh.

Peña, J.V. (2003). Histodidáctica. Recuperado de http://www.ub.edu/histodidactica/index.php?option=com_content&view=article&id=24.

Sandoval, C. (2002). Investigación cualitativa. Bogotá, Colombia: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior (ICFES).

Segurado, A. y Agulló, E. (2002). Calidad de vida laboral: hacia un enfoque integrador desde la Psicología Social. Psicothema, 14 (4), 828-836.

Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Barcelona, España: Planeta.

Serres, M. (1995). Atlas. Madrid, Colombia: Cátedra.

Yepes, J.C. (2012). Relatoría mesa Bienestar Universitario y condiciones dignas de trabajo en la Educación Superior. Bogotá, Colombia: Universidad Distrital.
Sistema OJS - Metabiblioteca |