DOI: 10.17151/eleu.2020.22.1.7
How to Cite
Martínez Quintero, F. . (2020). Memory mediations : art against political violence in Colombia. Eleuthera, 22(1), 106–123. https://doi.org/10.17151/eleu.2020.22.1.7

Authors

Felipe Martínez Quintero
Universidad Tecnológica de Pereira
felipemartinez@utp.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-6074-5026

Abstract

Objective. This article analyzes artistic practices as mediation against political violence in Colombia. Methodology. A first moment of historical and documentary inquiry is proposed to place some predominant features of art practices since the 1970s. Subsequently, two case studies are delimited: the art projects of Juan Manuel Echavarria and Erika Diettes, therefore, analyses of the interviews and semiotic approximations of their creative projects are carried put. Results. The two referents analyzed contribute to a renewed assessment of the relationship between art and politics, as well as the scope of the testimonial as a narrative central concept of the experience of violence. Conclusion. Artistic practices configure not only representations of political violence, but also particular forms of recording, classifying and transmitting culturally their collective effects and implications.

Acosta, M. (2016). Resistencias al olvido. Memoria y arte en Colombia. Bogotá, Colombia: Universidad de los Andes.

Das, V. (2008). Sujetos del dolor, agentes de dignidad. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia, Pontificia Universidad Javeriana, Instituto Pensar.

Diéguez, I. (2013). Cuerpos sin duelo: iconografías y teatralidades del dolor. Córdoba, Argentina: Ediciones DocumentA/Escénicas.

Gamboa, A. (2016). Víctimas del arte: reflexiones en torno a la representación de la guerra en Colombia. Calle 14, 11 (19), 30-43.

García Márquez, G. (1986). Todos los Cuentos. Bogotá, Colombia: Editorial La Oveja Negra.

Lévinas, E. (1991). Ética e Infinito. Madrid, España: Visor Distribuciones, S.A.

Malagón, M. (2008). Dos lenguajes contrastantes en el arte colombiano: nueva figuración e indexicalidad, en el contexto de la problemática sociopolítica de las décadas de 1960 y 1980. Revista Estudios Sociales, 31, 16-33.

Medina, A. (1999). Arte y violencia en Colombia desde 1948. Bogotá, Colombia: Museo de Arte Moderno de Bogotá.

Ordóñez, L. (2013). El cuerpo de la violencia en la historia del arte colombiano. Revista Nómadas, 38, 233-242.

Rubiano, E. (2017). Réquiem NN, de Juan Manuel Echavarría: entre lo evidente, lo sugestivo y lo reprimido. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénicas, 12, (1), 33-45.

Rubiano, E. (2018). Duelo, memoria y dolor en la obra de Erika Diettes. AURA. Revista de Historia y Teoría del Arte, 7, 83-108.

Pini. I. (1986). Luis Angel Rengifo, grabador. Escala/ I. I. E. 2-13. Bogotá, Colombia: ICAA.

Ranciere, J. (2017). El teatro de imágenes. En N. Schweizer. (Ed.), La Política de las imágenes (pp. 69-90). Santiago de Chile, Chile: Ediciones Metales Pesados.

Traba, M. (1965). Norman Mejía: La vida física. Revista La Nueva Prensa, (134), 46-47.
Sistema OJS - Metabiblioteca |