Authors
Abstract
This article is in part a synthesis of the investigation developed as the graduation requirement in the Culture and Drugs Masters’ Program called “The Yagé Ritual as Performance: a Comparative Analysis Between Two Different Cultural Contexts. The Yagé Ritual in the Colombian Kofán and Kamsá Tribes, Seen From an Ethnographic and a Contemporary Artistic Perspective (The performance)”, carried out between 2010 and 2012. One of the aims of this article is to highlight the role of the anthropologic investigation tools in the contemporary artistic research. These tools allow a greater approach with the original contexts of human groups that, because of their cultural particularity, have become an important an esthetic model to be visualized. On the other hand, the work of artists who have included in their artistic process, ethnographic techniques as an important mechanism for the artistic creation is highlighted. Finally the article is complemented with with the description of the plastic work and some fragments of the field journal, known within the concepts of art as “artist’s book”, in which creative processes emerging from the original spaces of ritual are recordedl.
Keywords:
References
ARDENNE, Paul. (2006). Un arte contextual. Murcia: CENDEAC.
BATAILLE, George. (1981). La experiencia interior. Madrid: Taurus.
BAZTÁN, A. (1997). Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural. México: Editorial Alfaomega Marcombo.
BEUYS, Joseph. (1995). Cada hombre un artista. Conversaciones en documenta 5-1972. Madrid: Visor distribuciones, S.A.
BOURRIAUD, N. (2009). Radicante. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.
CASTANEDA, Carlos. (1974). Una realidad aparte. México: Fondo de Cultura Económica.
________. (1976). Relatos de poder. México: Fondo de Cultura Económica.
________. (2002). Las enseñanzas de don Juan. Una forma yaqui de conocimiento. México: Fondo de Cultura Económica.
CITRO, Silvia. (2009). Cuerpos significantes. Travesías de una etnografía dialéctica. Argentina: Editorial Biblos.
DAVIS, Wade. (2010). El río: Exploraciones y descubrimientos en la selva amazónica. Bogotá: Ancora Editores.
FOSTER, Hal. (2001). El retorno de lo real. Capítulo 6: El artista como etnógrafo. Madrid: Ed. AKAL.
GUBER, Rossana. (2001). La etnografía. Método, campo y reflexividad. Bogotá: Grupo Editorial Norma.
LÉVI-STRAUSS, Claude. (1971). Arte, lenguaje, etnología. México: Siglo Veintiuno Editores.
LLAMAZARES, A. y MARTÍNEZ, C. (Eds.). (2004). El lenguaje de los dioses: Arte, chamanismo y cosmovisión indígena en Sudamérica. Buenos Aires: Editorial Biblos.
MAILLARD, Chantal. (2005). Diarios indios. Valencia: Pre-textos.
MARZONA, D. (2006). Arte conceptual. Madrid: Taschen.
MAUSS, Marcel. (1979). Sociología y Antropología. Las técnicas del cuerpo y La noción de la persona. Madrid: Tecnos.
MORSE, J. (2003). Estilos de etnografía. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
PINZÓN, C. (2004). “Las prácticas chamánicas y el paradigma ecológico”. En: Chamanismo, el otro hombre, la otra selva, el otro mundo. Bogotá, D.C.: Instituto Colombiano de Antropología e Historia.
RIVERA, Mauricio. (2011). “Relaciones entre entornos virtuales con performances artísticos contemporáneos y algunas ceremonias curativas americanas en una investigacióncreación”. En: Revista Nodo, Año 5, Vol. 5. Bogotá: Universidad Antonio Nariño.
SANTISTEBAN, L. (1984). El sujeto como objeto de las ciencias sociales. Madrid: Tecnos.
SCHULTES, Richard y HOFMANN, Albert. (2000). Las plantas de los dioses. México: Editorial Fondo de Cultura de México.
VILAR, G. (2000). El desorden estético. Barcelona: Idea Books, S.A.
VILLOLDO, Alberto y JENDRESEN, Erik. (1992). Los cuatro vientos. Buenos Aires: Planeta.