How to Cite
Carrera, C. . (2013). “We want to transmit a militant spirit from Sociology”. Ways of militancy and sociologists training at UNLP, Argentina. Revista De Antropología Y Sociología : Virajes, 15(1), 145–172. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/virajes/article/view/973

Authors

Cecilia Carrera
Ciencias de la Educación (UNLP)
mcecilia.carrera@yahoo.com.ar

Abstract

This article emergesas part of an ethnographic research on sociologists’ training processes at the School of  Humanities and Educational Sciences fromNational University of La Plata, Argentina. Through the description and analysis of what Sociology students called militar en la carrera (Be active in the Career),ways in which  links between sociologists training, militancy and public University are explored. To account for this,  perspectives that were built in the Facultyduring the decades of 1960 and 1970, regarding Sociology and its  relationship with militancywill be historicized. Then, the main features of the current political-student map in  the Faculty in order to locate in it students who are active in the careerwill be outlined. Finally, the ways in  which the links between sociologists’ training processes and modes of militancy, though have beenchanging, are still connected to some meaningsthe actors give to “being a sociologist” will beexplored. 

BLANCO, Alejandro. (2006). Razón y modernidad. Gino Germani y la sociología en la Argentina. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

BONAVENA, P.; CALIFA, S. & MILLAN, M. (comps.). (2007). El movimiento estudiantil argentino. Historias con presente. Buenos Aires: Ediciones Cooperativas.

BUCHBINDER, Pablo. (2010). Historia de las universidades argentinas. Segunda Edición. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.

FERREIRA DE OLIVEIRA, Wilson. (2008). “Gênese e redefinições do militantismo ambientalista no Brasil”. Em: Dados - Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, No. 3, Vol. 51, pp. 751-777.

GARATTE, María Luciana. (2012). Políticas, grupos académicos y proyectos curriculares de Ciencias de la Educación en la Universidad Nacional de La Plata (1966-1986). Tesis de posgrado para optar al título de Doctora en Educación. Escuela de Educación, Universidad de San Andrés, Argentina.

GONZÁLEZ, Horacio. (2000). “Cien años de sociología en la Argentina: la leyenda de un nombre”. En: GONZÁLEZ, H. (comp.). Historia crítica de la sociología argentina. Los raros, los clásicos, los científicos, los discrepantes. Buenos Aires: Ediciones Colihue Universidad.

GREEN, J.; DIXON, C. & ZAHARLICK, A. (2002). “Ethnography as a logic of inquiry”. En: FLOOD, James (Ed.). Handbook of research on teaching the English language arts. Nueva York: Routledge.

GRUPO TALLER PENSAR LA FACULTAD. (2009). Aprendiendo sociología. La impronta de la Carrera en la experiencia de los estudiantes. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

GUBER, Rosana. (2008). “Antropólogos-ciudadanos (y comprometidos) en la Argentina. Las dos caras de la ‘antropología social’ en 1960-70”. En: Journal of the World Anthropology Network - Red de Antropologías del Mundo, No. 3. En: http://www.ram-wan.net/documents/05_e_Journal/jwan-3.pdf [Febrero 14 de 2013].

LAVE, J. & WENGER, E. (1991). Situated learning. Legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press.

NEIBURG, Federico. (1998). Los intelectuales y la invención del peronismo. Buenos Aires: Alianza Editorial.

PEREYRA, Diego. (2007). “Cincuenta años de la Carrera de Sociología de la UBA. Algunas notas contra-celebratorias para repensar la historia de la Sociología en la Argentina”. En: Revista Argentina de Sociología, No. 9, Vol. 5, pp. 153-159. Buenos Aires: Consejo de Profesionales de Sociología.

PREGO, C. & ESTEBANÉZ, E. (2002). “Modernización académica, desarrollo científico y radicalización política”. En: KROTSCH, P. (Org.) & PRATTI, M. (Ed.). La universidad cautiva. Legados, marcas y horizontes. La Plata: Editorial Al Margen y UNLP-FAHCE.

PREGO, C. & TORTTI, C. (2002). “Introducción”. En: KROTSCH, P. (Org.) & PRATTI, M. (Ed.). La universidad cautiva. Legados, marcas y horizontes. La Plata: Editorial Al Margen y UNLP-FAHCE.

REVILLA BLANCO, Marisa. (1996). “El concepto de movimiento social: acción, identidad y sentido”. En: Última Década, No. 5, pp. 1-18. Chile: Centro de Estudios Sociales. En: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=19500501 [Diciembre 10 de 2008].

SIDICARO, Ricardo. (1993). “Reflexiones sobre la accidentada trayectoria de la sociología en la Argentina”. En: Cuadernos Hispanoamericanos, No. 517-519, pp. 65-76. Madrid.

SILBER, Julia. (2004). “A propósito de la cátedra de Sociología de la Educación de G. Savloff”. Presentado en las Jornadas: 90 años de Ciencias de la Educación en La Plata, noviembre de 2004. Mimeo.

SUASNÁBAR, Claudio. (2004). Universidad e intelectuales. Buenos Aires: Editorial Manantial.

SVAMPA, M. & PEREYRA, S. (2004). Entre la ruta y el barrio. La experiencia de las organizaciones piqueteras. Buenos Aires: Biblos.

TOER, Mario. (1988). El movimiento estudiantil de Perón a Alfonsín. Buenos Aires: CEAL.

TORTTI, Cristina. (1999). “Protesta social y ‘Nueva Izquierda’ en la Argentina del Gran Acuerdo Nacional”. En: PUCCIARELLI, A. (Ed.). La primacía de la política. Lanusse, Perón y la Nueva Izquierda en tiempos del GAN. Buenos Aires: Eudeba.

TORTTI, C. & CHAMA, M. (2003). “Constitución y desarrollo de la Carrera de Sociología de la UNLP. Entrevista a Alfredo Pucciarelli”. En: Revista Cuestiones de Sociología, No. 1, pp. 135-173. La Plata: Departamento de Sociología. FAHCE-UNLP.

TURKENICH, Magali. (2003). “La cátedra de Sociología General en la Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación- UNLP”. Tesis de grado para optar al título de Licenciada en Sociología. En: Licenciatura en Sociología: Trabajos Finales (1985-2003). CDROM. La Plata: FAHCE-UNLP.

VECCHIOLI, Virginia. (2005). “’La Nación como familia’. Metáforas políticas en el movimiento argentino por los derechos humanos”. En: FREDERIC, S. & SOPRANO, G. (comps.). Cultura y política en etnografías sobre la Argentina. Bernal. Universidad Nacional de Quilmes Editorial.

________. (2009). “Expertise jurídica y capital militante: reconversiones de recursos escolares, morales y políticos entre los abogados de derechos humanos en Argentina”. En: ProPosições, Campinas, No. 2, Vol. 20, pp. 41-57.

________. (2012). “Repertorios militantes y expertise jurídica en la defensa de la causa de los Derechos Humanos en Argentina: el caso de la Liga Argentina por los Derechos del Hombre”. En: Ensemble. Revista electrónica de la Casa Argentina en París, No. 10, Año 5. En: http://ensemble.educ.ar/?p=3121 [Febrero 14 de 2013].

ZIBECHI, Raúl. (2003). “Los movimientos sociales latinoamericanos: tendencias y desafíos”. En: OSAL: Observatorio Social de América Latina, No. 9, pp. 185-188. Buenos Aires: CLACSO. En: http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/osal/osal9/zibechi.pdf [Mayo 27 de 2013].

Documentos utilizados

Anuario Estadístico 2011. Universidad Nacional de La Plata. En: http://www.unlp.edu.ar/indicadores

Folletos de difusión y programas del V Encuentro Nacional de Estudiantes de Sociología (ENES), septiembre de 2011.

Módulos de trabajo para el Taller de Ingresantes elaborados por la Comisión de Estudiantes de Sociología en 2010.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |