Authors
Abstract
In this research article the study of cultural institutionalism between 1982 and 1992 through Radio Nacional de Colombia is dealt with. During that period, institutionalism defined by the cultural organization and the national identity representation as the faculties belonging to the Colombian State, which generated a series of struggles and competences for its control and monopoly, is questioned. The study of cultural institutionalism conceived as a field of cultural production, and its relationship with public broadcasting, was made from a genetic analysis of cultural institutionalism, an analysis of its structure in the 1980’s decade. In the reorganization of cultural institutionalism, the role of public media in the State cultural and educational activities, in which commercial media took on most of its functions, was redefined.
Keywords:
References
BONILLA, J. I. & TAMAYO, C. A. (2007). Las violencias en los medios, los medios en las violencias: revisión y análisis crítico de los estudios sobre medios de comunicación y violencia en América Latina 1998-2005. Bogotá: CINEP.
BOURDIEU, P. (1995). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario.Barcelona: Anagrama.
BOURDIEU, P.&WACQUANT, L. (2005). Una invitación a la sociología reflexiva. Buenos Aires: Siglo XXI editores.
BRAVO, M. E. (2008). “Políticas culturales en Colombia”. En: CANELASRUBIM, A.&BAYARDO, R.(Ed.). Políticas culturales en Iberoamérica. Medellín: Universidad Nacional Sede Medellín.
DUEÑAS, J. (1985, Febrero 1). “Cincuenta años de la Radiodifusora Nacional de Colombia. Una Voz encendida”. En:El Tiempo. Bogotá. p. 2-3.
FIGUEROA, U. (1991). Organismos internacionales. Santiago de Chile: Editorial Jurídica de Chile.
GARCÍA, J. C. (1980). La radio por dentro y por fuera. Bogotá: Colección INTIYAN.
GÓMEZ, G. (2011, Enero 28). “Entrevista a Gabriel Gómez Director de la Radio Nacional de Colombia en el periodo 2004-2010”. (C. A. Ospina, Entrevistador).
GÓMEZ, G. yQUINTERO, J. C. (2003). Diagnóstico del servicio de radiodifusión de interés público. Bogotá. Ministerio de Comunicaciones.
HELD, D., MCGREW, A., GOLDBLATT, D. & PERRATO, J. (2002).Transformaciones globales, política, economía y cultura. Oxford: Oxford UniversityPress.
HERRÁN, M. T. (1991). La industria de los medios masivos de comunicación en Colombia. Bogotá: FESCOL.
MEJÍA, J. L. (2004). “¿Derechos sin Estado? Tres momentos de la institucionalidad cultural en América Latina”. En: Pensar Iberoamérica, No. 7. Madrid: Ministerio de Cultura de España.
____________. (2009).“Apuntes sobre políticas culturales en América Latina, 1987-2009”. En: Pensamiento Iberoamericano, No. 4. Madrid: Agencia de Cooperación Española.
MENA, U. L. &HERRERA, A. R. (1994). Políticas culturales en Colombia. Discursos estatales y prácticas institucionales. Bogotá: Editorial Nomos S.A.
MÚNERA, L. F. (1992). La radio y la televisión el Colombia. Bogotá: APRA Editores.
OCHOA GAUTIER, A. M. (2003). Entre los deseos y los derechos. Un ensayo críticosobre políticas culturales. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia.
PAREJA, R. (1984). Historia de la radio en Colombia 1929-1980. Bogotá: Servicio Colombiano de Comunicación social.
PÉREZ, G. Á. y CASTELLANOS, N. (1998). La radio del tercer milenio. Caracol 50 Años. Bogotá: Editorial Nomos.
SEMANA. (1989). “Fuera de Onda”. En: SEMANA, Bogotá.
SILVA, R. (2005). República Liberal intelectuales y cultura popular. Bogotá: la Carreta.
UNESCO. (1970). Declaración de la Conferencia Intergubernamental sobre los Aspectos Institucionales, Administrativos y Financieros de las Políticas Culturales. Venecia: ONU.
VIZCAINO, M. (1994). Historia de una travesía 40 años de la televisión en Colombia. Bogotá: Editorial Presencia.
WILLS OBREGÓN, M. E. (2000). De la nación católica a la nación multicultural. Bogotá: CINEP.
WILLS OBREGÓN, & SÁNCHEZ GÓMEZ, G. (2000). “Museo, memoria y nación. Misión de los museos nacionales para los ciudadanos del futuro”. En:Memorias del Simposio Internacional y IV Cátedra Anual de Historia “Ernesto Restrepo Tirado”.Bogotá: Ministerio de Cultura.