How to Cite
Orrego Chica, B. (2012). Ethnic education and ethnicity in multicultural contexts Educational policies and cultural differences in the colombian amazon region. Revista De Antropología Y Sociología : Virajes, 14(1), 79–94. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/virajes/article/view/899

Authors

Bayron Orrego Chica
Universidad de Caldas. Manizales
bochica25@yahoo.com

Abstract

This article deals with the way in which the Colombian state policy in the field of ethnic groups education,  “ethnic education” has become, , the opportunity to offer ethnically distinct peoples the necessary tools for the  visualization and projection of their cultures in the academic and the social scope. This policy has been created  and implemented from essentialist arguments about ethnicity in which cultural difference is strategically  mobilized. Tensions, contradictions and conflicts, as well as the power structures that are manifested in the  practical expression of this policy, are exposed from an ethnographic experience in a High School in the  Northwest Amazon Region, Department of Vaupés. 

BONFIL BATALLA, Guillermo.(1995). “Etnodesarrollo:sus premisas jurídicas, políticas y de organización”. En: ODENA, Lina y BONFIL, Paloma. (Ed.). Obras escogidas de Guillermo Bonfil Batalla. Tomo 2México: INAH.

BOURDIEU, Pierre. (1991). El Sentido práctico. Madrid: Taurus.

COCH-GRÜNBERG, Theodor. (1995). Dos años entre los Indios. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

_______________. (1906). “Los Makú”. En: CABRERA, Gabriel. (Ed.). Viviendo en el bosque. Un siglo de investigaciones sobre los Makú del noroeste amazónico. Medellín: Universidad Nacional de Colombia.

CORREA, François. (1980). Los Taiwano y la organización socio-económica de las comunidades indígenas del Pirá Paraná. Ponencia presentada al segundo congreso de Antropología en Colombia. Medellín: Universidad de Antioquia

_______________. (1983). “Elementos de identidad y organización social entre las comunidades indígenas de la región del Vaupés”. En:Maguaré, No.2., Vol.11. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

GARCÍA CANCLINI, Néstor. (2004). Diferentes, desiguales y desconectados. Barcelona: Gedisa.

GOLDMAN, Irvin. (1968). Los Cubeo. Indios de noroeste del Amazonas. México: Ediciones Especiales.

GOODENOUGH WARD,H. (1975). “Cultura, lenguaje y sociedad”. En: KAHN, J.S. (comp.) El concepto de cultura: textos fundamentales. Barcelona: Anagrama.

GUPTA, Akhil &FERGUSON, James.(2008). “Más allá de la “cultura”: espacio, identidad y las políticas de la diferencia”. En: Antípoda, No.7.Bogotá: Universidad de los Andes.

HUGH, Jones Christine. (1978). From the Milk River. Spatial and temporal process in norwest Amazonia. Cambridge: University Press.

HUGH, Jones Stephen. (1981). “Historia del Vaupés”. En: Maguaré, No.1., Vol.1. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

JACKSON, Jean. (1983). “Identidad lingüística de los indios colombianos del Vaupés”.En: Lenguaje y sociedad. Cali:Universidad del Valle.

ORGANIZACIÓN ZONA CENTRO INDÍGENA MITÚ. (2010). Proyecto etnoeducativo pluricultural MIRIA ˜PORAVIÍ. Mitú: Secretaria de Educación Departamental

PINEDA, Roberto. (2005). “La historia, los antropólogos y la Amazonía”. En: Antípoda, No.1.Bogotá: Universidad de los Andes.

PLAN DE DESARROLLO DEPARTAMENTAL. (2008-2011). Un gobierno productivo. Mitú.

REICHEL-DOLMATOFF, Gerardo. (1968). Desana, simbolismo de los indios Tukanos. Bogotá: Universidad de los Andes.

ROMERO, Amanda. (2010). “Educación por y para indígenas y afrocolombianos: las tecnologías de la etnoeducación”. En: Revista Internacional de Educación,Vol.3 (5). Bogotá: Magis.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |