How to Cite
Lafont, P., & Pariat, M. (2012). Evolution of educational public policies as far as adults’ continuing education: diversity and regulaltion of validation of acquired experience (vae) recognition mechanisms in urope?. Revista De Antropología Y Sociología : Virajes, 14(1), 15–45. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/virajes/article/view/870

Authors

Pascal Lafont
Universidad Paris Este Creteil (ex. Paris XII.)
pascal.lafont@u-pec.fr
Marcel Pariat
Universidad Paris Este Creteil (ex. Paris XII)
pariat@u-pec.fr

Abstract

The creation of mechanisms and resources which will allow the European Union to face the challenges of  globalization encourages registering the education national public policies within the framework of training  throughout life. The Validation of Acquired Experience (VAE)) appears as a process which makes it possible to reveal competences resulting from formal, non-formal, and informal learning, associated with a wish to  improve quality of the production process while supporting a new blooming of the individual. Our ambition is to update the way in which policy options lead to diversity and or a standardization of the approaches in the  implementation of VAE on the basis of qualitative analysis of about thirty interviews to political and social  actors of the work world and education.

ABDALLAH-PRETCEILLE, M. y THOMAS A. (1995).Apprentissages interculturels. Paris: Armand Colin.

ALONSO N. (2010). European Inventory on Validation of No formal and Informal Learning 2010 – Country Report : Spain. Bruxelles: The European Center for Development of Vocational Training Editions.

APPADURAI A. (2001). Après le colonialisme, les conséquences culturelles de la globalisation. Paris: Payot.

ARBIZU, F. (2007). Cualificaciones profesionales: bisagra entre el empleo y la formación. Avances en Supervisión Educativa, 7.

ARBIZU, F. (2010). Marco europeo y nacional de cualificaciones. Herramientas: revista de formación y empleo, 105.

BESSON, E. (2008). Valoriser l’acquis de l’expérience: une évaluation du dispositif de VAE, Secrétariat d’état chargé de la prospective, de l’évaluation des politiques publiques et du développement de l’économie numérique, Rapport au premier ministre.

CAMILLIERI, C. (1993). Le relativisme culturel, du culturel à l’interculturel, in L’individu et ses cultures, coll. Espaces interculturels. Paris: L’Harmattan.

CAVACO, C. (2007), Reconhecimento, validação e certificação de competências: complexidade e novas actividades profissionais”. Revista Sísifo nº 2, Jan/Abril 2007, pp21-34, FPCE, Lisboa.

COMMISSION OF THE EUROPEAN COMMUNITIES (2004).Conclusions of the council and of the representatives of government of the member states meeting within the council on common european principles for identification and validation of non-formal and informal learning).

DE ARRIBA, J.D. (2007), Educar para participar en educación de personas adultas mediante una alfabetización científica de CTS, Revista Iberoamericana de Educación, 44 (2), 1681-5653.

DELORY-MONBERGER, Ch. (2003). Biographie et éducation. Figures de l’individu-projet.Paris: Anthropos.

DEPP. (2010).La VAE dans l’enseignement supérieur en 2009, note d’information, février 07-08.

DUBAR, Cl. (2001). La crise des identités professionnelles. Paris: PUF.

DYSON C. et KEATING J. (2005), Recognition of prior learning: policy and practice for skills, learned at work, 72 p.

ECHEVERRÍA, B. (2002). Gestión de competencias de acción profesional. Revista de Investigación Educativa, 20 (1).

EUROSTAT (2010), L’Europe en chiffres. L’annuaire d’Eurostat 2010, Bruxelles, Union Européenne.

GIDDENS, A. (1995) La constitución de la sociedad. Bases para la teoría de la estructuración. Amorrortu Editores. Buenos Aires.

GOBIERNO VASCO (2008). El reconocimiento de la competencia profesional en el País Vasco. Vitoria, Servicio central de publicaciones del Gobierno Vasco.

GUILLAUMIN C. (1994), Quelques considérations sur le terme « culture », in Vermes G. et Fourier M., Ethnicisation des rapports sociaux. Racismes, nationalismes, ethnicismes et culturalismes, volume III, Paris, coll. Espaces interculturel, L’Harmattan.

KOK W. (2003), Conseil de l’Union européenne, 2004b, Commission européenne, 2007a.

LAFONT P., PARIAT M. (2007), La validation des acquis de l’expérience, vecteur d’un possible renouvellement des relations partenariales entre organismes de formation et entreprises, in Dardy C., Frétigné C. (coord.), L’expérience professionnelle et personnelle en questions, Paris, coll. Logiques sociales, L’Harmattan.

MIRANDA, C y MEDINA O (2009). Los sistemas de reconocimiento y acreditación de competencias. La experiencia piloto de Canarias: acreditación para el Título de Técnico en Cocina. Sta Cruz de Tenerife: Instituto Canario de las Cualificaciones Profesionales.

OCDE (2007), Recognition of non-formal and informal learning in Denmark. Paris: OCDE

RETORTILLO OSUNA, A. (2011). La evaluación, reconocimiento y acreditación de los aprendizajes no formales e informales en el ámbito universitario: elementos para el debate. Revista electrónica interuniversitario de formación del profesorado, 14 (1).

TESSARING M., WANNAN J. (2004), Vocationnal education and training-Key to the future. Lisbon-Copenhagen-Maastricht: mobilizing for 2010, Office for Publications of the European Communities, Cedefop synthesis of the Maastricht Study, 68 p.

TOURAINE, Alain (2005), Un nouveau paradigme : Pour comprendre le monde aujourd’hui. Fayard.

UGT (1998). Informe comparativo de modelos europeos de acreditación de competencia. Proyecto Valprof.

WERQUIN, P. (2008). Sistema de cualificaciones. Puentes para el aprendizaje a lo largo de la vida. OCDE. Instituto Nacional de la Cualificaciones. Ministerio de Educación, política social y deportes. Publicado por acuerdo.

PÉREZ, Lidia, MENDOZA Myriam (2011), Evaluación de un procedimiento de validación y acreditación de competencias profesionales, Revista de Investigación en Educación, n° 9 (2).

SOUTO-OTERO Manuel (2009), Que construye las mentes de la gente: Cómo puede revisar hágase más atractivo ¿y relevante a las necesidades económicas? Revisión paritaria en “hacia un nuevo sistema de la formación profesional más ajustado a las nuevas capacidades y requisitos de formación del mercado de trabajo”. ESPAÑA, 25-26 de mayo.

Textos jurídicos:

BOE (1999). Real Decreto 375/1999, de 5 de marzo, por el que se crea el Instituto Nacional de las Cualificaciones. Madrid: Boletín Oficial del Estado, de 16 de marzo de 1999.

BOE (2002). Ley Orgánica 5/2002, de 19 de junio, de las Cualificaciones y de la Formación Profesional. Madrid: Boletín Oficial del Estado, de 20 de junio de 2002.

Real Decreto 1224/2009, de 17 de julio, de reconocimiento de las competencias profesionales adquiridas por experiencia laboral. BOE nº 205, de 25 de Agosto de 2009.

REAL DECRETO 900/2007, de 6 de julio, establece la creación de un Comité para la definición del Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior en cumplimento del compromiso suscrito el 20 de mayo de 2005 en Bergen.

REAL DECRETO 1892/2008, de 14 de Noviembre, por el que se regulan las condiciones para el acceso a las enseñanzas universitarias oficiales de grado y los procedimientos de admisión a las universidades públicas españolas. BOE nº 283, 24 Noviembre de 2008.

REAL DECRETO 1027/2011, de 15 de julio, por el que se establece el Marco Español de Cualificaciones para la Educación Superior. BOE 185, de 3 Agosto de 2011.

Internet:

COMISION DE LAS COMUNIDADES EUROPEAS (2005). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Bruselas. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/site/es/com/2005/com2005_0548es01.pdf

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |