How to Cite
Lozano Escobar, J. O. (2007). A native in the tronada: Ethnography of an educational tribe in Barcelona, Spain. Revista De Antropología Y Sociología : Virajes, 9, 365–382. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/virajes/article/view/867

Authors

Javier Orlando Lozano Escobar
Universidad Nacional, sede Manizales
jolozanoe@unal.edu.co

Abstract

This lecture belongs to a greater project that approaches youth cultures as a potential for creating  associative connections and local-global networks. Research is understood as a prolongation of social  education, art and life. It’s a study of a socio-educative practice experience developed by youths in a  neighbourhood of Barcelona, with which they feel identified, as well as giving meaning to their lives. The  concepts used come from ritual Anthropology in every-day life (E. Goffman, 1979), as well as performance  theories as a social agent, from Sociology of culture (P. Bourdieu, 1984), and the social learning theories (E.  Wenger, 2001). This project also includes two similar experiences in Bogotá and Ghana, respectively, for  comparison purposes, as well as implementing a dialogue of knowledge, maintaining the distances and  particularities of each case.

ANDREVSKI, Stanislav. (1973) Las ciencias sociales como forma de brujería, Taurus - Ensayistas No. 102, Madrid.

BOURDIE, Pierre. (1984) Sociología y cultura. Trad. POU Martha. Grijalbo, México.

CES (Consejo Económico y Social). (2002) La emancipación de los jóvenes y la situación de la vivienda en España, Consejo económico y social, Colección Informes, Madrid. (Sesión ordinaria del pleno del 23 de octubre. http://www.ces.es/informes/2002/inf0302.pdf.)

DUSSEL, Enrique. (1982) Filosofía de la liberación, Editorial El Buho, Bogotá.

FEIXA, Carles. De jóvenes, bandas y tribus. Segunda edición. Editorial Ariel S.A. Barcelona, 1999.

FERRER, Ferrán. (2001) L’avaluació del sistema educatiu. Curso del doctorado Educació i Societat. Universidad Autónoma de Barcelona (14 de mayo, apuntes personales), Barcelona.

GEERTZ, Clifford. (1987) La interpretación de las culturas, Gedisa, Madrid.

GOFFMAN, Erving. (1979) Relaciones en público: Microestudios de orden público, Alianza, Madrid.

GOMÁ, Ricard (coord.). (2003) Joventut, okupació i politiques publiques a catalunya, Secretaria General de Joventut, Colecció Aportacions, No. 18, Barcelona.

GONZÁLEZ MONTEAGUDO, José. (1996) “La antropología y la etnografía educativas: Aportaciones prácticas y metodológicas”. En: Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, Vol. 8, Universidad de Salamanca.

JARA, Óscar. (1992) “La sistematización de experiencias educativas”. En: Revista Aportes, No. 42, Dimensión Educativa, Bogotá.

MARCUS, D. & CUSHMAN, E. (1993) “Las etnografías como textos”. En: GEERTZ, C., et al. El surgimiento de la antropología posmeoderna, Gedisa, Madrid.

MÈLICH, Joan Carles. (1999) Totalitarismo y fecundidad, Anthropos, Barcelona.

PÉREZ TORNERO, Manuel; TROPEA, Fabio & COSTA, Pere-Oriol. (1996) Tribus urbanas: El ansia de identidad juvenil entre el culto a la imagen y la autoafirmación a través de la violencia, Paidós, Barcelona.

ÚCAR, Xavier. (2001) “Medio siglo de animación sociocultural en España: Balance y perspectivas”. En. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid.

VASCO, Luís Guillermo. (1983) “Algunas reflexiones epistemológicas sobre la utilización del método etnográfico en el trabajo de campo”. En: Memorias sobre el II Congreso de antropología en Colombia, Boletín de Antropología, Nos. 17-19, Universidad de Antioquia, Medellín.

VEIGA NETO, Alfredo. (1996) “Michel Foucault y la Educación: ¿Hay algo nuevo bajo el sol?” En: VEIGA, A. (comp.) Crítica pos-estructuralista y Educación, Laertes, Barcelona.

WENGER, Etienne. (2001) Comunidades de Práctica, Paidós, Barcelona.

WILCOX, Kathleen. (1993) “La etnografía como una metodología y su aplicación al estudio de la escuela”. En: VELASCO, Honorio et. al. (eds.) Lecturas de antropología para educadores, Trott a, Madrid.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |