Authors
Abstract
This article is the product of a research experience that interprets, from the social actors, the multiple dimensions of public spaces in the city of Pereira, located in the western center of Colombia. The study allowed understanding how informal street corner vendors, based on their commercial practices, build, represent and appropriate the city, in a sector of crowded passage and pedestrian concentration such as Carrera Octava in the city of Pereira. The content of the article reveals the reading of the city through significant experiences built from the daily practices of informal street corner vendors. The information collected was the product of the combination of ethnographic design techniques and tools in qualitative research, giving an account of the forms of appropriation, uses and meanings that are constructed in public spaces as permanent scenarios of political, cultural and social manifestation.
Keywords:
References
Andrade, A. C. (2009). Pereira: Ontología Grafica. Pereira.
Bonilla, E. (1999). Más allá del dilema de los métodos: La investigación en ciencias sociales. Norma.
Borja, J. (2000). El Espacio público. ciudad y ciudadanía. Barcelona.
Borja, J. (2003). Ciudad Conquistada. Madrid: Alianza Editorial.
Cabrera, K.B. (2011). Metodología de investigación en Ciencias Sociales. Montevideo: Universidad de la República.
COLOMBIA, O.-H. (2015). 1ER REPORTE DEL ESTADO DE LAS CIUDADES DE COLOMBIA: CAMINO HACIA LA PROSPERIDAD. Bogotá.
FEDESARROLLO. (2018). Informe Mensual del Mercado Laboral. Recuperado de: https://www.repository.fedesarrollo.org.co/bitstream/handle/11445/3633/IML_Junio_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
GÓMEZ, V. Z. (2013). Historia Extensa de Pereira. Pereira : Universidad Tecnólogica de Pereira.
Guber, R. (2002). La etnografía. Método, campo y reflexividad. México: Norma.
Harvey, D. (2000). Spaces of Hope. Los Angeles: University of California.
Kuri, P. R. (2016). La reinvención del espacio público en la ciudad fragmentada. México: Universidad Autónoma de México.
M, F. C. (2016). El espacio público es una relación, no un espacio. En P. R. Kuri, La reinvención del espacio público en la ciudad fragmentada (pp. 13 - 47). México: Universidad Nacional Autónoma de México.
Monnet, J. (2002). La ciudad como OSSI (objeto socio-espacial identificable). Las categorias de la experiencia y del conocimiento del espacio urbano. Virajes (Manizales), 1(04), 6-21.
Mora, M. (2002). La teoría de las representaciones sociales de Serge Moscovici. Athenea Digital.
Moscovici, S. (1961). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul, 1979.
Ramírez-Kuri, P. (2016). La reinvención del espacio público en la ciudad fragmentada. México: Universidad Autónoma de México.
Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2016). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible 2016. Nueva York. Recuperado de https://unstats.un.org/sdgs/report/2016/the%20sustainable%20development%20goals%20report%202016_spanish.pdf
Torres, C.A. (2011). La ciudad informal colombiana. Barrios construidos por la gente. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Viviescas, F. (2000). Pensar la ciudad colombiana: el reto del siglo XXI. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia
Viviescas, F. (2002). Estado del Arte del Urbanismo en Colombia. Bogotá: Universidad Nacional.