DOI: 10.17151/kepes.2022.19.26.13
How to Cite
Guzmán Ramírez, J. A., & Aristizábal Gómez, J. D. . (2022). Documentary animation, state of the art of a Colombian audiovisual commitment. Kepes, 19(26), 409–436. https://doi.org/10.17151/kepes.2022.19.26.13

Authors

Jesús Alejandro Guzmán Ramírez
Universidad EAFIT
jaguzman@eafit.edu.co
Perfil Google Scholar
Juan David Aristizábal Gómez
Universidad Jorge Tadeo Lozano
juand.aristizabal@utadeo.edu.co
Perfil Google Scholar

Abstract

This document seeks to review the value of documentary animation for the recovery of collective memory and the visibility of events that could not be recorded directly without neglecting the discussion about the relevance of the term in pursuit of the degree of intervention of the filmmaker, his discretionary nature and the decisions around the moments of the narrations that want to be presented. In the Colombian case, by way of raising the
state of the art, it can be seen that the most evident concern of national filmmakers over the last few decades has to do with the problems arising from the internal armed conflict, the aftermath it has left in the national reality, the recurring dynamics of impact on the most vulnerable populations and the actors that have been involved, which is not only a recurring theme but has led to a form of complaint and restoration for victims and those affected
by the violence generated. In order to measure this, a tracing of the academic and research reflection that has been generated on the subject of documentary animation, its impacts, achievements, limits and constructions at a national and international level is carried out, as well as an identification of Colombian audiovisual material in different types of exhibition and diffusion screens that can be framed in this category 

Álvarez, C. (1971). ¿Qué es la democracia? Fundación Latinoamericana Camilo Torres Restrepo.

Arce, R. (2014). La animación colombiana durante el siglo XX: una historia en construcción. Cuadernos de cine colombiano N° 20. Animación en Colombia: Una historia en movimiento, 20, 21-34.

Arce, R., Sánchez, C. y Velásquez, Ó. (2013). La animación en Colombia hasta finales de los años 80 (A. Londoño Londoño, Ed.). Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano. http://avalon.utadeo.edu.co/servicios/ebooks/animacion/

Brigante, A. M. (2012). La teoría de la acción poética de Paul Valéry. Pensamiento, 68(256), 273-286.

Burgos, A. (2015). Ficciones constructoras de realidad. El cine de animación documental [Universidad de Murcia]. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/47444

Calabrese, O., Trezza, Á., Silva, A. y Volli, U. (1995). Los juegos de la imagen. Instituto Italiano Di Cultura.

Carrillo, J. (2003). Pequeñas voces.

Carrillo, J. y Andrade, Ó. (2011). Pequeñas voces. Cinecolor S.A. https://bit.ly/3dlAWmj

Cholodenko, A. (2004). The crypt of cinema. Cultural Studies Review, 10(2), 99-113.

Conde, J. A. (2018). Little Voices and Big Spaces: Animated Documentary and Conceptual Blending Theory. En C. Brylla y M. Kramer (Eds.), Cognitive theory and documentary film (pp. 39-57). Palgrave Macmillan.

De Santiago, L. E. (2002). Perfil de: Hans-Georg Gadamer (1900-2002), La conciencia de un siglo: herencia y futuro. Revista Contrastes, 7, 7-14.

Dilthey, W. (2007). Poética. La imaginación del poeta - las tres épocas de la estética moderna y su problema actual (1.a ed.). Editorial Losada.

Ehrlich, N. (2011). Animated Documentaries as Masking. Animation Studies, 6. https://bit.ly/3Qu5CAg

Erll, A. (2012). Memoria colectiva y culturas del recuerdo. Estudio introductorio (J. Córdoba y T. Louis, Eds.). Ediciones Uniandes.

Folman, A. (2008). Vals con Bashir. Sony Pictures.

Gadamer, H. G. (1991). La actualidad de lo bello: el arte como juego, símbolo y fiesta. Ediciones Paidós.

Gadamer, H. G. (1998). Verdad y Método II. Ed. Sígueme.

Glynne, A. (2003). Animated Minds. Mosaic Films.

Haines, T. & James, J. (1999). Walking with dinosaurs. BBC.

Halbwachs, M. (2004). Capítulo II. Memoria Colectiva. En La Memoria Colectiva. Prensas Universitarias de Zaragoza.

Khajavi, J. (2011). Decoding the Real: A Multimodal Social Semiotic Analysis of Reality in Animated Documentary. Animation Studies, 6, 46-51.

Laban, R. (1966). Choreutics - Rudolf Laban. Dance Books.

Landreth, C. (2004). Ryan. National Film Board of Canada.

Lefevre, P. (2018). From Contextualisation to Categorisation of Animated Documentaries. En N. Ehrlich y J. Murray (Eds.), Drawn from Life, Issues and Themes in Animated Documentary Cinema (pp. 15-30). Edinburgh University Press.

Majeed, T. (2019). Animated documentary: a dramatic art of documentary storytelling. International Journal of Communication and Media Studies, 9(1), 1-12.

McCay, W. (1918). The Sinking of the Lusitania. Universal Studios. Mejía, S. y Lozano, J. J. (2014). Sabogal.

Monterde, J. E. (2007). El cine: Escenarios de vida. En R. Creixell, T.-M. Sala y E. Castañer (Eds.), Espaces intérieurs (pp. 421-427). Publicacions i Edicion.

Nichols, B. (1991). Representing reality: Issues and concepts in documentary (Vol. 681). Indiana University Press.

Nora, P. (2008). Pierre Nora en Les lieux de mémoire. Ediciones Trilce.

Patrick, E. (2004). Representing reality: structural/conceptual design in non-fiction animation. Animac Magazine, 3, 36-47.

Ríos, F. D. (2014). Animación colombiana clasificada (PG-13). Cuadernos de cine colombiano N° 20. Animación en Colombia: Una historia en movimiento, 20, 123-135.

Roe, A. H. (2011). Absence, Excess and Epistemological Expansion: Towards a Framework for the Study of Animated Documentary. Animation, 6(3), 215-230. https://doi.org/https://doi.org/10.1177/1746847711417954

Roe, A. H. (2013). Animating documentary. Palgrave Macmillan. https://doi.org/https://doi.org/10.1057/9781137017468

Rüsen, J. (2009). ¿Qué es la cultura histórica?: Reflexiones sobre una nueva manera de abordar la historia. En Cultura histórica.

Santa, C. y Monroy, R. (2018). Relatos de reconciliación.

Seydel, U. (2014). La constitución de la memoria cultural. Acta poética, 35(2), 187-214.

Smith, C. (2017). La realidad animada. En C. Cogua (Ed.), Estudios sobre animación en Colombia: Acrobacias en la línea de tiempo (pp. 57-80). Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Sofian, S. (2005). The Truth in Pictures. Fps, 7.

Sosa, D. H. (2014). Una aproximación “violentológica” a la animación colombiana reciente. Cuadernos de cine colombiano N° 20. Animación en Colombia: Una historia en movimiento, 20, 103-112. https://idartesencasa.gov.co/artes-audiovisuales/libros/cuadernos-de-cinecolombiano-no-20-animacion-en-colombia-una-historia-en

Thomas, H. y Buch, A. (2013). Actos, actores y artefactos. Sociología de la tecnología (1.a ed.). Editorial Universidad Nacional de Quilmes.

Vidal, A. (2011). Nuevas tendencias formales del cine documental en el siglo XXI. El ojo que piensa. Revista de cine iberoamericano, 4. http://www.elojoquepiensa.cucsh.udg.mx/index.php/elojoquepiensa/issue/view/5

Villa, J. D. (2014). Recordar para reconstruir: el papel de la memoria colectiva en la reconstrucción del tejido social, el empoderamiento colectivo, la recuperación de la dignidad y la transformación subjetiva de las víctimas del conflicto armado en tres regiones de Colombia. Editorial Bonaventuriana.

Wagensberg, J. (2004). La rebelión de las formas. O cómo perseverar cuando la incertidumbre aprieta (1.a ed.). Tusquets editores.

Ward, P. (2005). Documentary: The margins of reality. Columbia University Press.

Ward, P. (2008). Animated realities: the animated film, documentary, realism. Reconstruction: Studies in contemporary culture, 8(2), 1-27.

Wells, P. (1997). The beautiful village and the true village: a consideration of animation and the documentary aesthetic. En P. Wells (Ed.), Art and Animation (pp. 40-45). Academy Editions.

Yadin, O. y Bringas, S. (1998). Silence.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |