DOI: 10.17151/kepes.2021.18.23.12
How to Cite
Barredo Ibáñez, D., & Ruiz Moreno, S. L. . (2021). The 2018 Colombian legislative elections: an analysis of the publications of the main Colombian cybermedia on Facebook and Twitter. Kepes, 18(23), 341–373. https://doi.org/10.17151/kepes.2021.18.23.12

Authors

Daniel Barredo Ibáñez
Universidad del Rosario
daniel.barredo@urosario.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-2259-0756
Perfil Google Scholar
Sandra Lucía Ruiz Moreno
Universidad Santo Tomás
dec.comunicacionsocial@usantotomas.edu.co
http://orcid.org/0000-0001-5578-3194
Perfil Google Scholar

Abstract

Through social networks, online media have the opportunity not only to distribute the content they originate, but also to interact with their audiences and thereby foster greater social dialogue. This is especially relevant in electoral routines in which candidates and parties are in charge of presenting their programs to their electors. With this article, and through a content analysis, a total of 1,272 messages disseminated through the Twitter and Facebook
accounts of eight Colombian cybermedia with national coverage during the 2018 Colombian legislative elections have been evaluated. Among the main results, we find a political prominence given, above all, to the main political organizations, in addition to a more favorable treatment in general to these organizations.

Acosta, R. A. (2015a). La disputa por establecer la agenda pública en Colombia durante el proceso electoral a la Presidencia de la República de 2014. Casos periódicos El Tiempo y El Espectador, y emisoras Caracol Radio y RCN Radio (Tesis doctoral). La Plata, Argentina: Universidad Nacional de La Plata.

Acosta, R. A. (2015b). La Agenda setting y sus fuentes en la radio durante un proceso electoral en Colombia. Comunicación y Medios, 31, 103-120.
https://doi.org/10.5354/0719-1529.2015.35850

Acosta, R. A.; Brunet, M. A. & Córdoba, J. C. (2017). La calidad de la información periodística de elespectador.com. El caso del Plebiscito por la Paz, 2016 en Colombia. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1502-1514. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1231

Allcott, H. & Gentzkow, M. (2017). Social Media and Fake News in the 2016 Election. Journal of Economic Perspectives, 31(2), 211-236. https://doi.org/10.1257/jep.31.2.211

Arboleda, L. (10 de marzo de 2018). Iván Duque, Marta Lucía Ramírez, Alejandro Ordóñez, Gustavo Petro y Carlos Caicedo definen su futuro político. Lo que se mide en las consultas interpartidistas. El Espectador.
https://www.elespectador.com/elecciones-2018/noticias/politica/lo-quese-mide-en-las-consultas-interpartidistas-articulo-743640

Aruguete, N. (2009). Estableciendo la agenda. Los orígenes y la evolución de la teoría de la Agenda Setting. Ecos de la Comunicación, 2, 11-38.
http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/estableciendo-laagenda.pdf

Barredo Ibáñez, D. (2018). Algunos problemas de la participación ciudadana en la opinión pública: la desafección política en Colombia y México y las brechas de desarrollo regional. En VVAA (Coords.). Transición, alternancia y democratización en contextos locales (pp. 149-164). Ciudad de México: Tirant Lo Blanch.

Barredo Ibáñez, D.; De la Garza, D. & Días, D. L. (2018). La relación entre el consumo de medios digitales, la participación y la eficacia política. Un estudio sobre los jóvenes universitarios en Colombia. Revista Latina de Comunicación Social, 73, 945-960. https://doi.org/10.4185/RLCS-2018-1290

Barredo Ibáñez, D. (2021). Medios digitales, participación y opinión pública. Bogotá: Tirant Lo Blanch.

Basset, Y. (2018). ¿Cuándo cambia un sistema de partidos? Una perspectiva de análisis electoral desde el caso de Colombia. América Latina Hoy, 78, 107-126. https://doi.org/10.14201/alh201878107126

Botero, P. & Guerrero, A. (2017). Coyunturas más acá de la paz y democracia oficiales, desde territorios ancestrales y urbano-populares en Colombia y México. En M. Vásquez, M. Ospina & M. Domínguez (Eds.). Juventudes e infancias en el escenario latinoamericano y caribeño actual (pp. 155-176). Buenos Aires: CLACSO.

Cabrera, I. A. & Echandía, C. (2019). Retos institucionales y no institucionales para el partido Fuerza Alternativa Revolucionaria del Común (FARC) en las elecciones legislativas de 2018. Estudios Políticos, 56, 92-121. https://doi.org/10.17533/udea.espo.n56a05

Chenou, J. M.; Cabarcas, D. & Sepulveda, M. N. (2021). Social media and political polarization in Latin America. Analyzing online discussions during the 2018 presidential campaign in Colombia. En D. Ramírez, B. Carvalho & A. Plaw (Eds.). The Politics of Technology in Latin America (vol. 2) (pp. 129-146). Nueva York: Routledge.

Cárdenas, J. D. (2016). Cubrimiento mediático de las elecciones locales de 2015 en Colombia: entre la opacidad política y el centralismo informativo. Papel Político, 21(2), 319-342. https://doi.org/10.11144/Javeriana.papo21-2.cmel

Eatwell, R. & Goodwin, M. (2018). National populism. The revolt against liberal democracy. Londres: Pelican Books.

García, R. & Dávila, D. (2015). ¿Está la democracia colombiana consolidada? Hipótesis, análisis y propuesta metodológica. Papel Político, 20(2), 501-519. https://doi.org/10.11144/Javeriana.papo20-2.edcc

González, F. (2019). Big data, algoritmos y política: las ciencias sociales en la era de las redes digitales. Cinta moebio, 65, 267-280.
https://doi.org/10.4067/S0717-554X2019000200267

Gutiérrez, F.; Marín, M.; Machuca, D.; Parada, M. & Rojas, H. (2020). Paz sin garantías: el asesinato de líderes de restitución y sustitución de cultivos de uso ilícito en Colombia. Estudios Socio-jurídicos, 22(2), 361-418. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/sociojuridicos/a.9144

Guzmán, C.; González, R. & Eversley, F. (2017). Liberalización y re-democratización. De la representación a la participación política en Colombia a veinticinco años de la Constitución de 1991. Historia Caribe, XII(31), 327-353. http://dx.doi.org/10.15648/hc.31.2017.01

Harlow, S. & Guo, L. (2014). Will the revolution be tweeted or facebooked? Using digital communication tools in immigrant activism. Journal of Computer-Mediated Communication, 19(3), 463-478. https://doi.org/10.1111/jcc4.12062

Hayes, A. F. (2018). Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis. A Regression-Based Approach (2 ed.). Nueva York, Guilford Press.

Hernández, J. C. & Echeverri, L. M. (2018). Democracia electoral en Colombia desde una visión de competencia. El Ágora USB, 18(2), 496-511. https://doi.org/10.21500/16578031.3829

Igartua, J. J. (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch.

Igartua, J. J. (2016, 19 de diciembre). Video 2 PROCESS: Conceptos básicos: mediación, moderación y mediación moderada [Archivo de video]. Recuperado el 15/04/2019 de https://www.youtube.com/watch?v=GBYwqan_mhk

Kemp, S. (30 de enero 2018). Digital 2018: global digital overview. Datareportal. https://datareportal.com/reports/digital-2018-global-digital-overview

Londoño, A. & Gutiérrez, E. (2008). El monitoreo de medios a la campaña electoral 2007 por parte de la MOE: un caso para comprender los cambios en la relación entre medios y democracia en Colombia. Signo y Pensamiento, 53, 282-294. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/6932

Lupu, N.; Ramírez, M. V. & Zechmeister, E. J. (2020). Social Media Disruption: Messaging Mistrust in Latin America. Journal of Democracy, 31(3), 160-171.
https://www.journalofdemocracy.org/articles/social-media-disruptionmessaging-mistrust-in-latin-america/

McCombs, M. E. & Shaw, D. L. (1972). The agenda-setting, function of mass media. Public Opinion Quarterly, 36(2), 176-187. https://doi.org/10.1086/267990

MINTIC. (2018). Boletín Trimestral de las TIC. Cifras Segundo Trimestre de 2018. Recuperado de: https://colombiatic.mintic.gov.co/679/w3-article-80413.html

MOE. (2018). Resultados electorales elecciones legislativas: Senado de la República y Cámara de Representantes 11 de marzo. Bogotá: Misión de Observación Electoral.

Narváez, A. (2013). Mercado de medios y esfera pública en Colombia. Revista Eptic, 15(1), 49-66. https://seer.ufs.br/index.php/eptic/article/view/704

Osorio, C., Arango, E. & Rodríguez, H. (2020). Publicidad política y su incidencia en la participación de usuarios en redes sociales elecciones presidenciales de Colombia, 2018. Opiniâo Pública, 26, 475-493. http://doi.org/10.1590/1807-01912020263475

Parada, J. (2010). Democracia y participación en Colombia: un espacio en construcción. Revista Espacio Abierto, 19(4), 641-651. https://produccioncientificaluz.org/index.php/espacio/article/view/1415

Pérez Serna, M. A. (2018). Elecciones de Colombia en la incertidumbre del post conflicto. Colombia, entre la dispersión y la polarización. Más poder local, 34, 26-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6327420

Richard, E. & Saffon, S. (2016). La paz en el visor mediático: El framing del noticiero sobre los Diálogos de paz durante la campaña presidencial colombiana. Más poder local, 26, 36-50. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5569523

Ríos, I. V.; Pérez, M. & Morillo, S. (2017). La agenda setting en la red social Facebook: campaña del plebiscito por la paz en Colombia. Revista KEPES, 15(17), 93-117. http://doi.org/10.17151/kepes.2018.15.17.5

Salcedo, L. & García, J. R. (2015). La desafección política en Colombia: un análisis sistémico al respecto. Económicas CUC, 36(2), 49-65. https://revistascientificas.cuc.edu.co/economicascuc/article/view/689

Saldarriaga, D. C. & Gómez, M. I (2015). Mujeres víctimas del genocidio contra la unión patriótica: ¿es posible su reparación integral? Ratio Juris, 10(21), 95-138. https://doi.org/10.24142/raju.v10n21a4

Shao, C.; Ciampaglia, G. L.; Varol, O.; Flammini, A. & Menczer, F. (2017). The spread of fake news by social bots. Nature Communications, 9(4787), 96-104. https://arxiv.org/ct?url=https%3A%2F%2Fdx.doi.org%2F10.1038%2Fs41467-018-06930-7&v=8bcb3b08

Skogerbø, E. & Krumsvik, A. H. (2015). Newspapers, Facebook and Twitter. Intermedial agenda setting in local election campaigns. Journalism Practice, 9(3), 350-366. http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2014.950471

Tabares, L. X. (2018). Análisis del discurso violento y de odio en dos grupos de Facebook contra la candidatura de Rodrigo Londoño ‘Timochenko’ a la presidencia de Colombia. index.comunicación, 8(3), 157-184. https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/417

Tavakol, M. & Dennick, R. (2011). Making sense of Cronbach’s alpha. International. Journal of Medical Education, 2, 53-55. https://doi.org/ 10.5116/ijme.4dfb.8dfd

Zeynep, T. (2018). Twitter and Tear Gas: The Power and Fragility of Networked Protest. New Haven: Yale University Press.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |