Authors
Abstract
Objective: To analyze the contexts, socialization practices, student participation, the type of identities and subjectivities that teachers promote in their training as political subjects and citizen training. Methodology: The methodology was focused on a systematic review of the scientific literature based on the adaptation of the PRISMA method (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) based on research taken from specialized databases such as Dialnet, Scielo, Redalyc, Latindex, Jurn, among others, using the following terms as descriptors, based on the research question: “Training of political subjects at school”, “Construction of citizenship at school” and “Citizen training at school. Results: It is evident that the authors consulted propose methodological strategies for the training of critical political subjects and citizen training, participatory and capable of transforming themselves and their context. In line with this, it is significant to recognize the place that teachers and professors occupy in the process of social change and training of political subjects. Conclusion: The need to recognize the physical, cultural, political, and social environment is shown in order to increase the participation of students who intend to generate autonomous processes for the good of their own community.
Keywords:
References
Aguilera, M., Vargas, N., Serrano, C. y Castellanos, E. (2015). Estudio de los imaginarios sociales urbanos desde las prácticas pedagógicas. Revista de Arquitectura, 17(1), 104-110. doi:10.14718/RevArq.2015.17.1.10
Aguirre, J., y Porta, L. (2019). La formación docente con rostro humano: tensiones y desafíos polifónicos desde una perspectiva biográfico-narrativa. Espacios en Blanco. Revista de Educación 29(1), 161-181. https://digital.cic.gba.gob.ar/bitstream/handle/11746/8915/11746_8915.pdf-PDFA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Álvarez, T., Betancourt, C., Vásquez, A., y García, L. (2019). Peace and coexistence in Lasallian high schools of the metropolitan area of the Aburrá Valley and Medellin. Revista Lasallista de Investigación, 16(1), 164-186. doi:10.22507/rli.v16n1a1
Arcila, F., y Guarín, J. (2015). Pedagogías proactivas como respuesta al devenir político en la educación contemporánea. Plumilla Educativa 15(1), 105-120. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5920338
Areiza, L. (2018). Educación de calidad desde la perspectiva de los derechos humanos. Revista Sophia, 14(2), 15–23. doi:10.18634/sophiaj.14v.2i.778
Aristizábal, L. (2017). Alteridad: rasgo de la subjetividad política de maestros y respuesta ética en la acción educativa. Revista Senderos Pedagógicos/ISSN: 2145-8243/E-ISSN: 2590-8456, 8(8), 29-43. https://ojs.tdea.edu.co/index.php/senderos/article/view/528
Avalos, B. (2004). La formación de profesores y su desarrollo profesional. Prácticas innovadoras en busca de políticas. El caso de Chile. In: Cox, C. (Ed.). Políticas educacionales en el cambio de siglo. La reforma del sistema escolar de Chile (pp. 559-596). Chile, Santiago de Chile: Editorial Universitaria.
Avellaneda, Y. (2015). Prácticas pedagógicas de formación política en la infancia. Infancias Imágenes, 14(1), 99-111. doi:10.14483/udistrital.jour.infimg.2015.1.a07
Barragán, Á., Maldonado, S., Cecilia Moreno, J., y Velásquez, Y. M. (2015). Prácticas evaluativas de los maestros: hacia la formación ciudadana en la escuela. (Tesis de maestría), Pontifica Universidad Javeriana.
Bolis, J. (2015). Jóvenes, política y cambio social: potencialidades epistemológicas del posestructuralismo para estudiar los sujetos políticos y la subversión del sentido. Algunas críticas a la juventología neoliberal. Revista Argentina de Estudios de Juventud, (9), 21-36. https://www.perio.unlp.edu.ar/ojs/index.php/revistadejuventud/article/view/2969
Bustamante, L., Aristizábal, y Palacio. (2019). Enseñanza del concepto de simultaneidad de eventos en la Teoría de la Relatividad especial: una tentativa para la formación de sujetos políticos. (Tesis de pregrado), Universidad de Antioquia.
https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/16153/6/BustamanteLuisa_2019_Ense%C3%B1anzaPol%C3%ADticoRelatividad.pdf
Caputo, L (2001) Identidades trastocadas de la Juventud Rural en contexto de exclusión. Ensayando una reflexión sobre la juventud campesina paraguaya. Ponencia preparada para la Reunión anual del GT sobre Juventud de CLACSO y el Instituto de Investigaciones Sociales de la Universidad de Costa Rica, “El replanteamiento de la transición juvenil: exclusiones y respuestas”. San José, 4-6 de diciembre de 2000
Cortés, C. (2017). El relato literario como mediador de la formación política y civilista de los estudiantes. (Tesis de maestría), Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/23257/1/CortesRicardo_2017_RelatoPoliticaCivilista.pdf
Delors, J. (1996). Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI, presidida por Jacques Delors: la educación encierra un tesoro. Madrid: Santillana, UNESCO.
Díez, A., y Caerols, M. (2010). La experimentación como forma de conocimiento: el paradigma del invento de Brunelleschi. Revista de bellas artes: revista de artes plásticas, estética, diseño e imagen, (8), 79-98. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/11974
Fernández, E. G. A. (2009). La formación del sujeto político: aspectos más sobresalientes en Colombia. Escuela de Ciencia Política, (1-32). Medellín: Universidad Nacional de Colombia. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/3436
Fonseca, C., Urrutia, B., Vásquez, H., Hadi, E., y Díaz, G. (2015). Formación ciudadana y participación política en jóvenes de la Universidad del Bío-Bío, Chile. Civilizar: Ciencias Sociales y Humanas, 15(28), 119-134. https://revistas.usergioarboleda.edu.co/index.php/ccsh/article/view/283
Funes, M. (2016). ¿Facilitan los proyectos institucionales de participación la capacitación política? Política y Sociedad, 53(1), 55-77. doi:10.5209/rev_POSO.2016.v53.n1.48453
García, R. S. (2016). Terapeuta ocupacional: sujeto político. Revista Ocupación Humana, 16(1), 84-90. doi:10.25214/25907816.16
González, G. (2019). La formación inicial de maestros como espacio de intervención política de la formación ciudadana (InitialTeacher Training as a Place forPoliticalIntervention in EducationforCitizenship).Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 11(21), 169-192. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3527488
Jiménez, R. (2012). De la pedagogía social a la formación ciudadana. Claves teóricas y prácticas de la Pedagogía Política en el trabajo socioeducativo en la ciudad de Medellín. (Tesis de doctorado), Universidad de Sevilla, España. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/53538/297801_673892.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kriger, M. E. (2010). Jóvenes de escarapelas tomar: escolaridad, comprensión histórica y formación política en la Argentina contemporánea. La Plata, Argentina: Editorial de la Universidad Nacional de La Plata (EDULP).
Lame, G. (2019). Revisiones sistemáticas de literatura: una introducción. Actas de la Conferencia Internacional de Design Society sobre Diseño de Ingeniería, 1 (1), 1633-1642. Doi: 10.1017/dsi.2019.169
Manco, R., Franco, M., Agudelo, T., y Parra, M. (2019). Sentidos de las prácticas discursivas en la formación de maestros en clave de educación para la paz y construcción de ciudadanía. Revista Lasallista de Investigación, 16(2), 223-238. doi:10.22507/rli.v16n2a18.
Martínez, M. (2006). La figura del maestro como sujeto político: el lugar de los colectivos y redes pedagógicas en su agenciamiento. Educere, 10(33), 243-250. https://www.redalyc.org/pdf/356/35603305.pdf
Mesa, H. E. (2015). La formación de la subjetividad política en la Escuela Normal Superior Santa Teresita de Quetame. (Tesis de maestría). Universidad Pedagógica Nacional.
Monarca, H. (2017). Políticas públicas de apoyo educativo y configuración de trayectorias escolares. Magis: Revista Internacional de Investigación En Educación, 10(20), 69–84. doi:10.11144/Javeriana.m10-20.ppae
Montañez, L. (2016). Análisis de la construcción del sujeto político en jóvenes universitarios, el caso de la Fundación Universitaria los Libertadores. (Tesis de pregrado). Fundación Universitaria Los Libertadores.
Morales, L. (2015). La formación del sujeto político en la escuela pública colombiana 1994 – 2014. (Tesis de maestría), Universidad Gran Colombia. https://repository.ugc.edu.co/bitstream/handle/11396/3787/Formaci%C3%B3n_sujetopol%C3%ADtico_escuela_p%C3%BAblica.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=El%20sujeto%20pol%C3%ADtico%20en%20la,el%20Maestro%20y%20el%20Estado.
Moreno, M., Perdomo, R., Rojas, S. y Torres, M. J. (2015). Relación entre la construcción del sujeto político y liderazgo: dos historias de vida. (Tesis de pregrado). Universidad de La Salle.
Moreno, A. y Ramírez, H. (2018). Formación ciudadana en instituciones educativas oficiales. El caso de la IED Diego Montaña Cuellar. (Tesis de maestría), Universidad Pedagógica Nacional.https://repository.cinde.org.co/bitstream/handle/20.500.11907/2422/TESIS%20VERSION%20FINAL%20-%20copia.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Munévar, F. (2016). El estudiante como sujeto político. (Tesis de maestría). Universidad Santo Tomás de Aquino. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/2993
Nesterova, Y., y Jackson, L. (2016). Transforming service learning for global citizenship education: moving from affective-moral to social-political. Revista Española de Educación Comparada, 2016(28), 73-90. doi:10.5944/reec.28.2016.17074
Novoa, A. y Ramírez, M. (2019). La educación y el sujeto político: Aporte crítico. La educación y el sujeto político: Aporte crítico. Libros en acceso abierto. 71. https://ciencia.lasalle.edu.co/libros/71
Nova, H. (2016). La formación integral: una apuesta de la educación superior. Cuestiones de filosofía, 1(18), 185-214. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/cuestiones_filosofia/article/view/5363
Orellana F., y Muñoz, L. (2019). Escuela y Formación ciudadana: Concepciones de ciudadanía, formación ciudadana y del rol de la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2), 137-149. doi:10.6018/reifop.22.2.370561
Ospina, G. (2018). El género en el lenguaje de familias rurales y urbanas: representaciones en clave de cuidado. Femeris, 4(1), 39-57. doi:10.20318/femeris.2019.4567
Ospina, N. (2019). Relatos y experiencias de profesores colombianos de inglés sobre el Programa Nacional de Bilingüismo: tres retratos que forjan su recorrido de formación. Íkala, 25(1), 115-135. https://revistas.udea.edu.co/index.php/ikala/article/view/335560
Páez, A. (2015). La formación en política, ciudadanía y educación popular en los estudiantes de básica media (ciclo V) del Colegio Nydia Quintero de Turbay. (Tesis de maestría). Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Passerini, L. (1996). La juventud, metáfora del cambio social (dos debates sobre los jóvenes en la Italia fascista y en los Estados Unidos durante los años cincuenta).) Historia de los jóvenes, 381-453. Madrid, España: Santillana/Taurus.
Peña, N. (2017). Los niños y las niñas, ¿sujetos políticos?: construcciones posibles desde la escuela y el aula. Infancias imágenes, 16(2), 228-241. doi:10.14483/16579089.12268
Ramírez, C. (2018). El servicio social estudiantil como proyecto de educación política democrática: El caso del Gimnasio Internacional de Medellín. (Tesis de maestría), Universidad de Antioquia, Instituto de Estudios Políticos, Medellín.
Ravelo, M. y Radovic, S. (2018). Representaciones de lo político en estudiantes secundarios en Santiago de Chile: resignificando el sentido de la formación ciudadana. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 16(1), 389-402. doi:10.11600/1692715x.16124
Rodríguez, T. (2016). Si de familia se trata...: una lectura desde el maestro. Editorial Universidad de Caldas, Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales. https://editorial.ucaldas.edu.co/product/si-de-familia-se-trata-una-lectura-desde-los-maestros/
Rodríguez, M. (2012). La formación de la subjetividad política. Revista Colombiana de Educación, (63), 321-328. DOI:https://doi.org/10.17227/01203916.1705
Roldán, V., Giraldo, G. y Martínez, T. (2017). La emoción como estrategia movilizadora de la acción política de niños, niñas y adolescentes. Revista Lasallista de investigación, 14(2), 152-159. https://www.redalyc.org/pdf/695/69553551014.pdf
Ruiz, C., Ñañez, R., y Capera, F. (2018). Experiencias locales de la formación ciudadana desde la infancia en las escuelas de Ibagué–Tolima (Colombia). El Ágora USB, 18(2), 527-543.doi:10.21500/16578031.3831
Ruíz, P., Martínez, R., y Burgos, M. (2017). Formación de maestros enfocada a la construcción de paz desde el reconocimiento y la justicia social. Análisis, 49(91), 359–380. doi:10.15332/s0120-8454.2017.0091.05
Sandoval, A., y Salcido, S. (2016). Pensar epistémico y político desde la perspectiva del sujeto. Espiral (Guadalajara), 23(66), 9-39. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-05652016000200009
Santander, B. (2019). Modelos pedagógicos en la formación ciudadana de los estudiantes de grado once en los colegios san Juan - San Pedro de Cali y su percepción sobre su futura participación política. (Tesis de maestría), Universidad ICESI.
Serrano, R. L. A. (2019). Participación política del movimiento estudiantil en Medellín: imaginarios sobre la educación superior y posturas contra hegemónicas. (Tesis de pregrado), Universidad de Antioquia. Silva, A., Llaña, M., Maldonado, G., y Baeza, R. (2018). Algunos desafíos curriculares de la formación ciudadana y la diversidad en Chile. Educación, 27(53), 155-173. doi:10.18800/educacion.201802.009
Torres, J. y Pinilla, A. (2005). Las vías de la educación ciudadana en Colombia. Folios. Segunda época, 21. Bogotá: UPN.
Trujillo, R., Ramos, M. J. M., y Serrano, C. (2016). Experiencia escolar y el saber en el bachillerato; las voces de los sujetos. Sinéctica, (46) 1-18. https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/613
Velandia, D. Rodríguez, E., y Acosta, S. (2011). Formación ciudadana: mirada a las prácticas pedagógicas. Actualidades Pedagógicas, (58), 191-204. https://ciencia.lasalle.edu.co/cgi/viewcontent.cgi?article=1021&context=ap
Vásquez, C. (2019). Formación ciudadana y constitucional en el ámbito escolar: una experiencia desde la Ciencia Política. (Tesis de pregrado), Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/14268
Velasco, V. (2017). La formación de sujeto político a partir del ejercicio del SIMONU. (Tesis de maestría), Universidad Distrital Francisco José de Caldas. https://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/6340
Urrútia, G. y Bonfill, X. (2010).Declaración PRISMA: Una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y meta-análisis. Medicina Clínica, 135 (11), 507-511. https://es.cochrane.org/sites/es.cochrane.org/files/uploads/PRISMA_Spanish.pdf
Weber, M. (2002). Economía y sociedad. Fondo de Cultura Económica. https://fce.com.co/producto/economia-y-sociedad/
Wilches, T., Amézquita, G., y Guerrero, S. (2016). De los viejos individualismos a las nuevas sociedades: tecnologías de la información en la cualificación de prácticas docentes universitarias. Revista Lasallista de Investigación, 13(1), 105-115. http://www.scielo.org.co/pdf/rlsi/v13n1/v13n1a10.pdf