DOI: 10.17151/eleu.2026.28.1.8
How to Cite
Alzate Torres, D. M., & Martínez Giraldo, C. (2025). Caring Paternity: Convergence between Changes, Tensions and Continuities in Families. Eleuthera, 28(1), 159–175. https://doi.org/10.17151/eleu.2026.28.1.8

Authors

Diana Marcela Alzate Torres
Universidad de Caldas 
diana.alzate@ucaldas.edu.co
https://orcid.org/0000-0003-2174-7886
Perfil Google Scholar
Claudia Martínez Giraldo
Universidad de Caldas 
claudia.martinez@ucaldas.edu.co
https://orcid.org/0000-0003-4522-0798
Perfil Google Scholar

Abstract

Objective: To present the results of a research study carried out between 2021 and 2022 in Manizales, Colombia, with 19 fathers participating. The topic was family care during the pandemic. Methodology: The study adopted a social participatory approach, structured around the phases of exploration, focus, and in-depth analysis, as outlined by Galeano (2004). Results: Parental care involves changes, tensions and continuities within families. Conclusions: Progress has been made towards male inclusion in the world of caring and sharing responsibility for the upbringing and socialisation of children. This contributes to breaking down beliefs that pigeonhole men into the public sphere. The pandemic situation was not found to be a pretext for fathers to take on caregiving responsibilities, as family agreements and arrangements had already been established. However, the pandemic did serve to readjust routines, time and space, bringing families together around caregiving.

Aguirre, E. (2013). Relación entre prácticas de crianza, temperamento y comportamientos prosocial de niños de 5° y 6° grado de educación básica, pertenecientes a seis estratos socioeconómicos de Bogotá, D.C. [Doctoral thesis CINDE, Universidad de Manizales]. https://ridum.umanizales.edu.co/handle/20.500.12746/884

Bauman, Z. (2001). Modernidad líquida. Fondo de Cultura Económica.

Beauvoir, S de. (2005). El segundo sexo (2.ª ed.). Fondo de Cultura Económica. (Original work published in 1949).

Beck, U., & Beck-Gernsheim, E. (2001). El normal caos del amor: Las nuevas formas de familia y las paradojas del amor en la modernidad. Paidós.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina (J. Jordá, Trad.). Editorial Anagrama. (Original work published in 1998).

Camps, V. (2011). El gobierno de las emociones. Herder.

Capano, A., & Ubach, A. (2013). Parenting styles, positive parenting and parent formation. Ciencias Psicológicas, 7(1), 83–95.https://www.redalyc.org/pdf/4595/459545414007.pdf

Cicerchia, R. (2014). Entre fundamentos y acertijos de la razón familiar. In R. Cicerchia, C. Bachellar & A. Irigoyen (Eds.), Estructuras, coyunturas y representaciones: Perspectivas desde los estudios de las formas familiares (pp. 13–18). Universidad de Murcia.

Congreso de Colombia. (2006). Ley 1098 de 2006. Código de Infancia y Adolescencia. Imprenta Nacional.

Connell, R. W. (2003). Masculinidades (J. M. Montserrat, Trad.). Editorial EME. (Original work published in 1995).

Foucault, M. (1984). Historia de la sexualidad: Volumen tres, el cuidado de sí. Siglo XXI Editores.

Galeano, M. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Giddens, A. (2003). La construcción de la sociedad. Amorrortu Editores.

Gilligan, C. (2013). La ética del cuidado. Cuadernos de la Fundación Grífols i Lucas, (30). Gutiérrez González, N., & Isidro de Pedro, A. I. (2023). The influence of parental educational styles on the children’s achievements. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 17–30. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2023.n1.v1.2471

Guerrero, M. (2021). Arreglos familiares en las familias con hijos migrantes desde un enfoque de género. [undergraduate research work Universidad de La Salle]. https://hdl.handle.net/20.500.14625/27947

Hernández, I. (2014). Violencia de género: una mirada desde la sociología. Editorial Científico-
Técnica.

Hernández, B. (2017). Foucault and caring for yourself: a possibility for human management. Revista Espacios, 38(34). https://www.revistaespacios.com/a17v38n53/a17v38n53p35.pdf

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2022). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (7.ª ed.). McGraw-Hill.

Lugo, V. (Ed.). (2024). Escucha y narración: la lucha por el reconocimiento y la recuperación emocional. Fondo Editorial Universidad de Manizales.

Marín-Rengifo, A. L., & Uribe-Arango, J. (2017). Care and upbringing as mediators of democratization in family relations. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e Intervención Social, (23), 23–50. https://doi.org/10.25100/prts.v0i23.4584

Martínez, C. (2017). Sentido asignado por las familias a los procesos de socialización familiar en la primera infancia, a partir de la presencia y el uso de las tecnologías de la información y comunicación en los escenarios familiares [Master’s thesis Universidad de Caldas].

Martínez, C. (2018). The place of emotions in the family socialization mediated by ICTs: an experience that transits between guilt, fear and anguish in parents. Eleuthera, 18, 133–149. https://doi.org/10.17151/eleu.2018.18.8

Musitu, G., & Cava, M. J. (Eds.). (2001). La familia y la educación. Octaedro.

Musitu, G. (1998). Psicología social de la adolescencia. Ediciones Pirámide.

Noddings, N. (1992). El desafío de cuidar en las escuelas: una alternativa enfoque de la educación. Teachers College, Columbia University.

Oyanedel, J. C., & Mella, C. (2014). Debates sobre el bienestar y la felicidad. RIL Editores.

Palacio, M. (2004). Familia y violencia familiar: de la invisibilización al compromiso político. Un asunto de reflexión sociológica. Universidad de Caldas.

Pérez Contreras, B., & Arrázola, E.T. (2013). The Emotional Bond in the Parent-Child Relationship as a Factor of Quality of Life. Tendencias & Retos, 18(1), 17–32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4929410

Puyana, Y. (2007). Familias, cambios y estrategias: transformaciones en la familia. Colección CES. Rodrigo López, M. J., Martín Quintana, J. C., Cabrera Casimiro, E., & Máiquez Chaves, M.L. (2009). Parental Competences in Psychosocial Risk Context. Psychosocial Intervention,18(2), 113–120. https://www.redalyc.org/pdf/1798/179814021003.pdf

Rivera, L. P. (2015). Construcción del afecto en las relaciones familiares de los y las adolescentes con experiencias de bullying escolar [Master’s thesis Universidad de Caldas].

Rodríguez Triana, Z. E. (2003). La familia como agente educativo: un enfoque desde la pedagogía.
Editorial Pueblo y Educación.

Sánchez, G., & Palacio, M. (2013). Family care, order discursive hegemonic, and counterhegemonic. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 5, 29–45. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/revlatinofamilia/article/view/4517

Sanfélix, A. J. (2011). The new masculinities men facing change in women. Revista de Ciencias Sociales: Prisma Social, (7), 220–247. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=353744579008

Scott, J. W. (1986). Género: una categoría útil para el análisis histórico. American Historical
Review, 91(5), 1053–1075.

Tobío, C., Agulló, M. S., Gómez, M. V., & Martín, M. T. (2010). El cuidado de las personas: un reto para el siglo XXI. Fundación “la Caixa”.

Olavarría, J. (2002). Hombres, masculinidades y paternidad en América Latina. FLACSO-Chile.

Citations

Crossref

Scopus

Europe PMC
Sistema OJS - Metabiblioteca |