DOI: 10.17151/eleu.2025.27.2.6
How to Cite
Rodríguez-Suárez, M. A., & Segarra -Arnau, T. (2025). Collective memory, resistance and peasant knowledge. Construction of territories of peace in Hinche (Cundinamarca – Colombia). Eleuthera, 27(2), 96–116. https://doi.org/10.17151/eleu.2025.27.2.6

Authors

Miguel Antonio Rodríguez-Suárez

Cofundador y miembro de la RedConpaz: Red de investigadores en conflicto y paz, del Nodo Internacional de Trabajo Social con Grupos y del proyecto independiente Danza Kusi (proyecto que articula las artes y lo social para forjar paz). Miembro de la Red Colombiana de Trabajo Social Intercultural y Decolonial.

Universidad Colegio Mayor de Cundinamarca
miguelrodriguezsuarez08@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-9115-7155
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Tomás Segarra -Arnau

Profesor asociado del área de Teoría e Historia de la Educación. Es Licenciado en Humanidades por la Universitat Jaume I, con Máster en Gestión Cultural (Itinerario de Investigación) por la Universitat Oberta de Catalunya. Doctorado en Educación Secundaria de la Universitat Jaume I. Fuera del ámbito universitario, es gestor cultural del Ayuntamiento de Sant Mateu (Castellón) con especial dedicación a la coordinación de proyectos de participación ciudadana, participación en la vida cultural local, y educación no formal e informal. 

Universitat Jaume I.
tsegarra@uji.es
https://orcid.org/0000-0002-4853-156X
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Abstract

The article presents results obtained between 2018 and 2022 on the recovery of the collective memory located in the Hinche Alto and Hinche Bajo villages (Cundinamarca, Colombia), through peasant knowledge between 2018 and 2022. In the introduction, the conception of collective memory is stated in articulation with the history of the peasant community that inhabits the villages. The method used was the systematization of experiences as critical interpretive research. The results recover collective memory from feelings, complaints and hopes which become driving forces for the struggles in favor of the construction of the territory as a territory of peace. In the discussion, it is proposed that certain peasant knowledge becomes fundamental axes
for resistance and re-existence of peasant life, forging peace from feelings, work in rurality areas and associative life.

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