DOI: 10.17151/eleu.2017.17.2
How to Cite
Cardona Oviedo, M., & Terán Reales, V. (2017). Guidelines, practices and beliefs of raising afrodescendant families in Cordoba. Eleuthera, 17, 13–30. https://doi.org/10.17151/eleu.2017.17.2

Authors

Mery Cardona Oviedo
Universidad Católica Luis Amigó
merycardona@yahoo.com
https://orcid.org/0000-0002-2238-7045
Víctor Terán Reales
Universidad Católica Luis Amigó
vteran@funlam.edu.co
https://orcid.org/0000-0003-1065-115X

Abstract

Objective: To understand the guidelines, practices and beliefs of raising Afro-descendant families of the urban communities of the municipalities of Montería and Moñitos in the Department of Córdoba (Colombia). Methodology: Qualitative research with an ethnographic approach. Results: The guidelines, practices and beliefs of these families are intimately rooted in the legacy of their African ancestors, articulated with contemporary cultural expressions. Conclusions: Afro-descendant ethnic groups in the present case, point to new perspectives of raising guidelines, practices and beliefs which have been enriched throughout history in an effort to overcome those conventional approaches that are useful for facing the crisis of the current family institution such as respect for family members, integration of members, practice of solidarity, mutual help, keeping together as a group and the ideal of educating good people.

Bocanegra, E. (2011). Las prácticas de crianza entre la Colonia y la Independencia de Colombia: los discursos que las enuncian y las hacen visibles (tesis doctoral). Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.

Camacho, C. (2015). La familia, una comunidad en crisis que muda en el tiempo. Recuperado de http://www.lostiempos.com/diario/actualidad/vida-y-futuro/20120515/la-familiauna-comunidad-en-crisis-que-muda-en-el_171517_360673.html.

Cogollo, J. D. y Cardona, M. (2009). Los Afrodescendientes de Córdoba. Documentos para la reflexión, 5, 72-79.

Cordero, T. (2002). Desencuentros entre prácticas escolares y vivencias familiares. Revista Electrónica “Actualidades Investigativas en Educación”, 2(2), 1-17 Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44720203.

Departamento Administrativo Nacional de Estadística - DANE. (2005). Censo General 2005. Recuperado de http://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografiay-poblacion/censo-general-2005-1/censo-general-2005.

Escalante, A. (1979). El Palenque de San Basilio: Una comunidad de descendientes de negros cimarrones (2ª Ed.). Barranquilla, Colombia: Editorial Mejoras.

Espinosa, M. y De Friedemann, N. S. (1993). Colombia: La mujer negra en la familia y en su conceptualización. En Memorias del Simposio Contribución Africana a la Cultura de las Américas (pp. 97-111). Bogotá, Colombia: Giro Editores Ltda.

García, N. (1989). Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. México D.F., México: Grijalbo.

Gutiérrez, V. (1994). Familia y cultura en Colombia. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.

Izzedin, B. y Pachajoa, A. (2009). Pautas, Prácticas y creencias acerca de la crianza… ayer y hoy. Liberabit, 15(2), 109-115. Recuperado de: http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1729-48272009000200005&script=sci_arttext.

Mena, Z. (1993). La mujer negra del Pacífico, de reproductora de esclavos a matrona. En Ulloa, A. (Ed.), Contribución Africana a la Cultura de las Américas (pp. 75-84). Bogotá, Colombia: Instituto Colombiano de Antropología, Biopacifico.

Ministerio de Educación Nacional. (2001). Cátedra de estudios afrocolombianos. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339975_recurso_2.pdf.

Prada, G. E., Gutiérrez, M. P., Sánchez, S. L., Rueda, L. P. y Angarita, A. (2014). Asociación entre factores ambientales y pautas de crianza con el Índice de Masa Corporal de preescolares de hogares infantiles de Floridablanca, Colombia. Revista Chilena de Nutrición, 41(3), 284-91. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-75182014000300009&lng=es&nrm=iso&tlng=es.

Rodrigo, A., Ortale, S., Sanjurjo, A., Vojkovic, M. y Piovani, J. (2006). Creencias y prácticas de crianza en familias pobres del conurbano bonaerense. Archivos argentinos de pediatría, 104(3), 203-209. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0325-00752006000300003&lng=es&tlng=es.

Rodríguez, A. (2007). Principales Modelos de Socialización Familiar. Foro de Educación, 5(9), 91-97. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=447544584007.

Santillán, L. (2010). Las configuraciones sociales de la crianza en barrios populares del Gran Buenos Aires. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 8(2), 921-932. Recuperado de http://revistaumanizales.cinde.org.co/index.php/RevistaLatinoamericana/article/view/80.

Tenorio, M. C. (Comp.). (2000). Pautas y prácticas de crianza en familias colombianas. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional - OEA.

Terán, V., Cardona, M., Rojano, J. y Mercado, F. (2011). Las familias afrodescendientes. Raíces de África en el Caribe. Una mirada etnográfica en el departamento de Córdoba - Colombia. Córdoba, Colombia: FUNLAM, Fondo Editorial.

Villegas, M. E. (2009). Pautas de crianza. Recuperado de: http://matosas.typepad.com/educar_juntos/2009/01/pautas-de-crianza.html.

Viveros, E. (2006). Dinámicas internas de las familias con jefatura femenina y menores de edad en conflicto con la ley penal: características interacciónales. Medellín. Recuperado de http://www.funlam.edu.co/uploads/facultadpsicologia/623_Dinamica_intena_familias_monoparentales.pdf.

Weber, M. (1984). Economía y sociedad. Conceptos de la sociología y del “significado” en la acción social. México D.F., México: Fondo de Cultura Económica.
Sistema OJS - Metabiblioteca |