How to Cite
Rodríguez Triana, Z. E. (2008). Working with the family, an oblivion in the teachers’ duty: a political issue. Revista De Antropología Y Sociología : Virajes, 10, 313–328. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/virajes/article/view/812

Authors

Zulema Elisa Rodríguez Triana
Universidad de Caldas. Manizales
zert@une.net.co

Abstract

This article talks about how working with families has been forgotten as part of the teacher’s duty. More than being a matter of individualism and willingness on behalf of the educators, it is a direct consequence of the lack  of concrete social policies in the educational field, in which the “family” is recognized as a scientific issue that  should be encompassed in the formation processes of teachers. Locating family issues within the teachers’  duty, from a political point of view, is regarded as a possible alternative in order to advance in the school-family  relationship as a strategy to stimulate the formation processes of children; with sensibly formed teachers as the basis for facing this social and constituent reality of schooling.

AGUILAR RAMOS, María Carmen. (2001a). Concepto de sí mismo. Familia y Escuela. Madrid: Dykinson.

________. (2001b). Educación Familiar ¿reto o necesidad? Madrid: Dykinson.

CAMPBELL, Tom. (2002). La justicia. Los principales debates contemporáneos. Barcelona: Gedisa.

CÁRDENAS, Antonio Luís. (2000). El maestro protagonista del cambio educativo. Bogotá: Corporación Tercer Milenio: Magisterio.

DUQUE YEPES, Hernando. (1991) La vida en familia: escuela de padres. Bogotá: Ediciones Paulinas.

FLAQUER, L. (2000). La política familiar en una perspectiva comparada. Barcelona: Ariel.

FLÓREZ OCHOA, Rafael. (1997). Hacia una pedagogía del conocimiento. Santafé de Bogotá: McGraw-Hill.

FRAILE, Eduardo. (2000). “La familia”. En: Manual de Sociología. Universidad de Valladolid. Valladolid: Caja Duero.

GADAMER, H. G. (1984). Verdad y Método. Salamanca: Sígueme.

GHISO, Alfredo. (s. f) Tramas de constitución y deconstitución de sujetos en Espacios Escolares. Medellín: Fundación Universitaria Luís Amigó. s.f.

HARDING, L. (1996). Family, state and social policy. London: MacIllan.

JODELET, Dense. (1986). “La representación social: fenómenos, concepto y teoría”. En: MOSCOVICI, Serge. Psicología Social, II. Barcelona: Paidós.

LA REFORMA EDUCATIVA. (1994). Ley General de educación y Ley 60 de 1993. Bogotá: FECODE.

PALACIO VALENCIA, M. C. (2004). Familia y Violencia Familiar. De la Invisibilización al compromiso político. Manizales: Universidad de Caldas, Departamento de Estudios de Familia.

RODRÍGUEZ TRIANA, Z. (2007). Si de familia se trata: Una lectura desde el ser y el hacer del maestro. Investigación: Representaciones sociales de familia para los maestros. Manizales: Universidad de Caldas, Departamento de Estudios de Familia.

SCHON, Donald. (1998). El Profesional reflexivo. España: Paidós.

VASCO U., Carlos Eduardo. (1999). “Algunas reflexiones sobre la pedagogía y la didáctica”. En: Pedagogía, discurso y poder. Bogotá: Corprodic.

VASCO MONTOYA, Eloisa. (1999). “El saber pedagógico: razón de ser de la pedagogía”. En: Pedagogía, discurso y poder. Bogotá: Corprodic.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |