DOI: 10.17151/rasv.2025.27.1.3
How to Cite
Usamá Figueroa, J. (2025). Chemical colonialism in Colombia and the subversion of its domains from the township of Gualmatán (Pasto, Nariño). Revista De Antropología Y Sociología : Virajes, 27(1), 38–72. https://doi.org/10.17151/rasv.2025.27.1.3

Authors

Juliana Usamá Figueroa

Estudiante de maestría del Programa de Pos-Graduación en Antropología Social de la Universidad Federal de Rio Grande del Sur (Brasil). Pasto, Colombia.

Universidad Federal de Rio Grande del Sur
julianausamaf@gmail.com
https://orcid.org/0009-0001-2555-1605
Perfil Google Scholar

Abstract

This article explores the concept of chemical colonialism developed by Larissa Mies Bombardi (2023). This concept highlights the violence that the agrochemical industries of the North Atlantic insert in countries of the global south such as Colombia through the export of compounds that deteriorate various ecologies. The problem is located in the township of Gualmatán (Pasto, Nariño), a place where fieldwork was carried out during the year 2023 and where it was possible to observe the deterioration that agrochemicals and “pests” resistant to them generate to food and land. Two pests that are currently causing concern among farmers are considered: hernia and the “purple tip”. In the second part, the permanence of Andean knowledge and the transition to agroecology of several women from Gualmatán are shown through an exercise of speculative fabulation (Haraway, 2019). For this composition two references are taken: Turner (1988) with the concept of liminality and Taussig (1993), from his questioning of the “natural order of the world”, where, “in the name of reality, power exercises its domination” (p. 15). To subvert and question the “reality” imposed by colonial power structures —in this case, chemical—those multi-species worlds that allow life to take other causes are required.

Alcaldía Municipal de Gualmatán - Nariño. (10 de agosto de 2018). Nuestro municipio. http://www.gualmatan-narino.gov.co/municipio/nuestro-municipio

Agrosavia TV. (2023). Hablando de punta morada - primera parte. El Parche del Agro. Agrosavia TV. https://www.youtube.com/watch?v=s5quJsMuYQ&list=PLKwR5W8Pf7Jb8J7Shnni3XNpsmyYNKqQk&index=3

Betancourth, C., Sañudo, B., Flórez, C., Castro, B., Arteaga, F., Lagos, L. y Salazar, C. (2020). Vulneración del cultivo de papa ante problemas sanitarios emergentes en Nariño (1a ed.). Editorial Universidad de Nariño.

Bispo dos Santos, A. (2023). A terra dá, a terra quer. Ubu Editora.

Bombardi, L. (2023). Agrotóxicos e colonialismo químico. Editorial Elefante.

Cardwell, E. (2023). Moral Economies of Life and Death: Agricultural Improvement, Imperialism, and Chemical Kinships with Reactive Nitrogen. Catalyst: Feminism, Theory, Technoscience, 9(1), 1-22.

Colombia, Congreso de Colombia. (5 de julio de 2023). Acto legislativo 01 de 2023. Por medio del cual se reconoce al Campesinado como sujeto de Especial Protección Constitucional. Diario Oficial n.º 52.447.

Constitución Política de Colombia. (2015). Art. 64. Edición especial preparada por la Corte Constitucional.

Delgado, A. (1 de diciembre de 2021). Ciencia y tecnología agropecuaria para combatir y prevenir el complejo Punta Morada de la Papa. Agrosavia. https://www.agrosavia.co/noticias/ciencia-y-tecnolog%C3%ADa-agropecuaria-para-combatir-y-prevenirel-complejo-punta-morada-de-la-papa

Delgado, A. (28 de febrero de 2024). Se fortalece la red ciudadana de monitoreo de punta morada en Nariño. Agrosavia. https://www.agrosavia.co/noticias/se-fortalece-lared-ciudadana-de-monitoreo-de-punta-morada-en-nariño

Departamento Nacional de Planeación (DNP). (2023). Plan Nacional de Desarrollo 2022-2026: Colombia, Potencia Mundial de la Vida. Imprenta Nacional de Colombia.

Di Ester, J. (2013). Foucault: la escritura como experiencia de transformación. Lo Sguardo - Rivista di Filosofía, (11), 199- 211.

Forero de La-Rotta, M. (2001). Hernia de las crucíferas. Corporación colombiana de investigación agropecuaria – Agrosavia.

Franco, S. y Tobasura, I. (2007). Familia, soberanía alimentaria y medio ambiente. Un caso de estudio. Revista Luna Azul, 25, 8-21.

Haraway, D. (1983). Manifiesto Cíborg. https://archive.org/details/manifiesto-ciborg/page/n7/mode/2up

Haraway, D. (2019). Seguir con el problema. Generar parentesco en el Chthuluceno. Edición Consonni.

Haraway, D., Kunzru, H. y Tadeu, T. (2009). Antropologia do ciborgue: as vertigens do póshumano (2. ed.; T. Tadeu, Org. e Trad.). Autêntica Editora.

Krenak, A. (2019). Ideias para adiar o fim do mundo (1ra ed.). Companhia das Letras.

Krenak, A. y Campos, Y. (2022). Lugares de origem. Editora Jandaira.

Maigual, A. F. (2017). Gualmatán. Tierra de las Flores y los Maigual. Alcaldía de Pasto.

Meneses, L. M. (2022). Consumo e impactos de los agrotóxicos en Colombia: comunidades envenenadas. Saúde Debate, 46(spe2), 75-88.

Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural. (2020). Boletín de precios de insumos agropecuarios No. 2. Política de precios - Resolución 071 de 2020.

Ministerio de Agricultura y Desarrollo Rural y Agencia de Desarrollo Rural. (2024). Lineamientos para la formulación de los Planes Departamentales de Extensión Agropecuaria PDEA. Bogotá, Colombia.

Ministerio de Agricultura y Ganadería de Ecuador. (30 de noviembre de 2018). Capacitación práctica en campo sobre el manejo integrado de la punta morada de la papa. https://www.agricultura.gob.ec/capacitacion-practica-en-campo-sobre-el-manejointegrado-de-la-punta-morada-de-la-papa/

Molina, J. (2021). La revolución verde como revolución tecnocientífica: Artificialización de las prácticas agrícolas y sus implicaciones. Revista Colombiana de Filosofía de la Ciencia, 21(42), 175-204.

Montesinos, L. y González, O. (2017). Michael Taussig: el arte de narrar y el poder transformador de la escritura. Ankulegi, 21, 135-147.

Mota, T., Losekann, C., Buti, R., Branco, P., Seeger, N. y Kern, D. (2021). Vidas Precárias em Águas Turvas: antropologia colaborativa nas ruínas do Antropoceno. ILHA, 23(1), 97-126.

Ortiz, N. (2016). ¡Que alcance para todos! Comida y fuerza en los Andes (pueblo de los pastos) (tesis de magíster). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia.

Real Academia Española (RAE). (2024). Plaga. https://www.rae.es

Saer, J. (2009). O conceito de ficção. SOPRO 15. Panfleto politico cultural.

Sahlins, M. (1988). Cosmologías del Capitalismo: el sector trans-pacífico del “sistema mundial”. Conferencia presentada a la XVI Reunión Brasileña de Antropología.

Semilla Sur. (2023). Pasto: El camino real, recuerdos e imaginarios del viejo camino. Qhapaq Ñan, un Camino Ancestral. https://www.youtube.com/watch?v=SXGRP46t6uU&ab_channel=QhapaqÑan%2CunCaminoAncestral

Servicio Geológico Colombiano. (2024). Generalidades Volcán Galeras. SGC. https://www2.sgc.gov.co/sgc/volcanes/VolcanGaleras/Paginas/generalidades-volcan-galeras.aspx

Shiratori, K. (2019). O olhar envenenado: a perspectiva das plantas e o xamanismo vegetal jamamadi (médio Purus, am). Mana, 25(1), 159-188.

Shiratori, K. (2022). No olho do furacão: plantation e contradomesticação. En S. Marras y R.Taddei (Orgs.), O Antropoceno: sobre modos de compor mundos.

Shiva, V. (2002). Monoculturas da Mente. Perspectivas da Biodiversidade e Biotecnologia. Editora Gaia LTDA.

Suárez, L. A, (2021). Una antropología con las manos sucias y la barriga llena. Propuesta de trabajo seguida de muchos rayes. En D. Bocarejo, M. Ferro y L. Suárez (Eds.), La Etnografía: Problemas y soluciones (1ra ed., pp. 77-111). Asociación Colombiana de Antropología.

Sztutman, R. (2022). No limiar entre ciência e ficção: especulação e imaginação para responder ao Antropoceno. En S. Marras y R. Taddei (Orgs.), O Antropoceno: sobre modos de compor mundos.

Taussig, M. (1993). Xamanismo, colonialismo e o homem selvagem. Um estudo sobre o terror e a cura. Editora Paz e Terra.

Tsing, A. (2021). La seta del fin del mundo. Sobre la posibilidad de vida en las ruinas capitalistas. Editorial Capitán Swing.

Turner, V. (1988). El proceso ritual. Estructura y antiestructura. Altea, Taurus, Alfaguara, S.A.

Usamá, J. (2024). Sustentar en el andar. Una etnografía de la tierra, las crianzas y las mujeres rurales del corregimiento de Gualmatán (tesis de grado). Universidad de Caldas, Manizales, Colombia.

Vasco, L. G. (2010). Recoger los conceptos en la vida: Una metodología de investigación solidaria. Intervención en el Seminario Taller “Pensamiento Propio, Universidad y Región”, Universidad de Nariño.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |