Authors
Abstract
This article is a conceptual synthesis resulting from the research “Collaborative Learning Strategy to Promote Reading in 9th Grade Students of the Genaro León Educational Institution in the Municipality of Guachucal, Department of Nariño”, held in the context of higher education in the Master’s of Education program in 2013 at Universidad de Nariño. This synthesis provides the collaborative work foundations, the transformation of learning environments, the roles of the teacher and the students, as well as the development of thought, communication and organization processes that go beyond the traditional notion of learning where students are limited to only listen and copy in class, but rather suggesting collaborative work that generates spaces for interaction and critical discussion making it possible for every member to become an active and participatory subject in the learning process.
Keywords:
References
COLLAZOS, C., GUERRERO, L.& VERGARA, A. (s.f.).Aprendizaje colaborativo: un cambio en el rol del profesor. Chile: Universidad de Chile.
DE LA TORRE, E., MORENO A., RIVERA, E. & TRIGUEROS, C. (2010). El chat como estrategia para fomentar el aprendizaje colaborativo. Granada: Congreso Internacional de Didáctica.
ECHAZARRETA, C., PRADOS, F., POCH, J. & SOLER, J. (2009).”La competencia” “el trabajo colaborativo”: una oportunidad para incorporar las TIC en la didáctica universitaria. Descripción de la experiencia con la plataforma ACME (UdG). En: UOC Papers revista sobre la sociedad del conocimiento, 1,11. Cataluña: Universitat Oberta de Catalunya.
GLINZ, P. (s. f.). “Un acercamiento al trabajo colaborativo”. En Revista Iberoamericana de Educación, 1, 14. Madrid: OEI.
GÓMEZ, S. (2012). Modelo para la selección de técnicas de aprendizaje colaborativo. Medellín: Universidad Nacional de Colombia.
GUTIÉRREZ, M. (2009). El trabajo cooperativo, su diseño y su evaluación, dificultades y propuestas. Girona: UNIVEST 09.
INSTITUTO TECNOLÓGICO Y DE ESTUDIOS SUPERIORES DE MONTERREY. (s. f.). Aprendizaje Colaborativo. Las estrategias y técnicas didácticas en el rediseño. Monterrey: Dirección de Investigación y Desarrollo Educativo.
LUCERO, M. (s. f.). “Entre el trabajo colaborativo y el aprendizaje colaborativo”. Revista Iberoamericana de Educación, 1, 21.Madrid: OEI.
MAGALLANES, J. (2011). El trabajo colaborativo como estrategia de aprendizaje en alumnos de situación extraedad. Chihuahua: Centro Chihuahuense de Estudios de Posgrado.
MALDONADO, M. (2007). “El trabajo colaborativo en el aula universitaria”. Laurus, 13. Caracas: Universidad Pedagógica Experimental Libertador.
MANJARRÉS, M. & MEJÍA, M. (2010). El lugar de maestros y maestras en Ondas. Bogotá: COLCIENCIAS.
MONTERO, L. (2011). “El trabajo colaborativo del profesorado como oportunidad formativa”. En: CEE Participación Educativa, 16. Madrid: Consejo Escolar del Estado.
MOSQUERA, F. & VELÁSCO, M. (s. f.). Estrategias didácticas para el aprendizaje colaborativo. Bogotá: PAIEP.
OBSERVATORIO REGIONAL DE LA SOCIEDAD DE LA INFORMACIÓN DE CASTILLA Y LEÓN. (2012). Herramientas para el trabajo colaborativo. Castilla: Junta de Castilla y León.
ORELLANA, M. (2009). “Trabajo cooperativo. innovación y experiencias”. En: Educativas, 1. Murcia: Universidad de Murcia.
PICO, L. & RODRÍGUEZ, C. (2012). Tabajo colaborativo. Buenos Aires: Educar.
RED LATINOAMERICANA DE PORTALES EDUCATIVOS. (2004). Experiencias exitosas de trabajo colaborativo. Madrid: OEI.
TÉBAR, B. (2005). “Filosofía para niños de Mathew Lipman. Un análisis crítico y aportaciones metodológicas, a partir del programa de Enriquecimiento Instrumental del profesor Reuven Feuerstein”. En: Indivisa. Boletin de Estudios e Investigación,, 6. Madrid: La Salle Centro Universitario.
VILLASANA, N. & DORREGO, E. (2007). Aprendizaje colaborativo: un cambio en el rol del profesor. Caracas: Universidad Central de Venezuela.
ZAÑARTU, L. (2003). “Aprendizaje colaborativo: una nueva forma de diálogo interpersonal y en red”. En: Revista Digital de Educación y Nuevas Tecnologías, 1. Buenos Aires: Contexto Educativo, 12.