DOI: 10.17151/luaz.2021.53.6
How to Cite
Pino Perdomo, F. M. ., & Gálvez Cubides, D. J. . (2021). Conceptions of environmental education in undergraduate students in three Colombian universities. Luna Azul, (53), 92–112. https://doi.org/10.17151/luaz.2021.53.6

Authors

Felipe Mauricio Pino Perdomo
Corporación Universitaria Minuto de Dios - UNIMINUTO
fpinoperdom@uniminuto.edu.co
Perfil Google Scholar
Diego Jair Gálvez Cubides
Universidad del Tolima
djgalvezc@ut.edu.co
Perfil Google Scholar

Abstract

The characterization of the conceptions of environmental education of teachers in training in natural sciences of three different public universities in Colombia had the objective of understanding the concept of environmental education of the students and, to establish the relationship of the concept among the students of the different universities. This research is based on the mixed paradigm of descriptive research, with a work unit of 33 students with a sample of 10 to 12 students per institution. The techniques applied were the questionnaire with a Likert-type test as an instrument to identify conceptions of environmental education in the population studied and the semi-structured interview technique with discussion groups as an instrument with open structured questions directed to the concept of environment and the approach to environmental problems. The instruments were created by the Environmental Education Research Group -GEA- of the University of Tolima and validated by experts. It was determined that there is a characteristic vision of environmental education in each group of students of the three public universities. In the students of the Bachelor's Degree in Basic Education with emphasis on Natural Sciences and Environmental Education at the University of Antioquia, a conception of environmental education linked to the ethnographic, holistic and bioregionalist current predominates. At the University of Tolima there is evidence of a focus on the ethnographic, bioregionalist and praxical current. At the University of Nariño, there is evidence of a closer approach to the bioregionalist, ethnographic and holistic currents.

Ángel Maya, A. (2003). La Diosa Némesis: Desarrollo sostenible o cambio cultural. Universidad Autónoma de Occidente.

Barrios Estrada, A. (2009). Concepciones sobre ciencias naturales y educación ambiental de profesores y estudiantes en el nivel de educación básica de instituciones educativas oficiales del departamento de Nariño. Revista Historia de la Educación Colombiana, 12(12), 249-272. https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhec/article/view/1018

Caicedo, F. C., y Céspedes, P. M. (2006). Concepciones sobre educación ambiental de docentes de programas de licenciatura en educación ambiental o afines. Hallazgos, (6), 183-204. https://www.redalyc.org/pdf/4138/413835165012.pdf

Cardona Restrepo, J. D. (2012). Concepciones sobre educación ambiental y desarrollo profesional del profesorado de ciencias experimentales en formación (Tesis doctoral). Departamento de Didáctica de las Ciencias y Filosofía. Universidad de Huelva, Huelva, España. http://hdl.handle.net/10272/6158

Colombia, Ministerio del Medio Ambiente y Ministerio de Educación. (2002). Política Nacional de Educación Ambiental SINA. http://cmap.upb.edu.co/rid=1195259861703_152904399_919/politi-ca_educacion_amb.pdf

Eschenhagen M. L. (2016). Repensar la educación ambiental superior: puntos de partida desde los caminos del saber ambiental. Universidad Pontificia Bolivariana.

Eschenhagen, M. L. (2021). Adversidades y posibilidades de alternativas al desarrollo: epistemologías otras y educación ambiental superior. Gestión y Ambiente, 24(supl1), 83-106. https://revistas.unal.edu.co/index.php/gestion/article/view/91240

Espinosa González, A. (2012). La justicia ambiental, hacia la igualdad en el disfrute del derecho a un medio ambiente sano. Universitas: Revista de filosofía, derecho y política, (16), 51-77. http://hdl.handle.net/10016/15197

Esquivel, J., Carbonelli, M., y Irrazábal, G. (2011). Introducción al conocimiento científico y a la metodología de la investigación. Universidad Nacional Arturo Jauretche.

Flórez-Espinosa, G., Velásquez-Sarria, J. y Arroyave-Escobar, M. (2017). Formación ambiental y reconocimiento de la realidad: dos aspectos esenciales para la inclusión de la educación ambiental en la escuela. Revista Luna Azul, (45), 377-399. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/lunazul/article/view/3905

Foladori, G. (2005). Controversias sobre sustentabilidad la coevolución sociedad-naturaleza. Universidad Autónoma de Zacatecas.

Galafassi, G. P. (2005). Naturaleza, sociedad y alienación: ciencia y desarrollo en la modernidad. Editorial Nordan-Comunidad.

Gallopin, G. C. (1979). Medio ambiente humano. CEPAL.

Gálvez Cubides, D. J. (2017). Concepciones de ambiente, educación ambiental y su enseñanza en profesores de ciencias naturales de educación básica de instituciones educativas de Ibagué. Universidad del Tolima. http://repository.ut.edu.co/handle/001/2494

González Gaudiano E. (1999). Tópicos en Educación Ambiental. Otra lectura a la historia de la educación ambiental en América Latina. Universidad de Guadalajara.

Hernández Sampieri, R, Fernández, C., y Baptista, P. (2012). Metodología de la Investigación. McGraw-Hill.

Lecaros, J. A. (2009). El respeto a la vida: el biocentrismo en la ética medio ambiental. Revista Selecciones de Bioética, (15), 63-68.

Leff, E. (2007). La Complejidad Ambiental. POLIS, Revista Latinoamericana, 6(16), 1-9. https://www.redalyc.org/pdf/305/30501605.pdf

Macarrón, L. S. (2012). La educación ambiental o la educación para el desarrollo sostenible: su interpretación desde la visión sistémica y holística del concepto de medio ambiente. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, (26), 17-42.

Molano Niño, A. C., y Herrera Romero, J. F. (2014). La formación ambiental en la educación superior: una revisión necesaria. Revista Luna Azul, (39).186-206. https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/lunazul/article/view/1767

Morales-Jasso, G. (2016). La categoría “ambiente”. Una reflexión epistemológica sobre su uso y su estandarización en las ciencias ambientales. Nova scientia, 8(17), 579-613. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=203349086029

Moreno-Crespo, P. y Moreno-Fernández, O. (2015). Problemas socioambientales: Concepciones del profesorado en formación inicial. Andamios, 12(29), 73-96. https://www.redalyc.org/pdf/628/62845742004.pdf

Naess, A. (2007). Los movimientos de la ecología superficial y la ecología profunda: un resumen. Ambiente y Desarrollo, 98-101.

Pino Perdomo, F. M. (2015). La importancia de la investigación sobre concepciones de Educación Ambiental en estudiantes de licenciaturas en Educación Básica con énfasis en Ciencias Naturales en el país. Do-Ciencia, 3, 22-24. http://fce.ut.edu.co/images/posgrados/ma_educacion/do-ciencia.3.pdf#page=22

Rodríguez Gómez, D., y Valldeoriola Roquet, J. (2012). Metodología de la investigación. Universidad Oberta de Catalunya México: Red Tercer Milenio

Rodríguez, L. H. y Tamayo, O. E. (2011). Enfoques epistemológicos de la educación ambiental presentes en estudiantes de la licenciatura en Educación Básica con Énfasis en Ciencias Naturales y Educación Ambiental de la Universidad del Tolima. Perspectivas Educativas, 4, 103-129. http://revistas.ut.edu.co/index.php/perspectivasedu/article/view/782/611

Sauvé, L. (1999). La educación ambiental entre la modernidad y la posmodernidad: en busca de un marco educativo de referencia integrador. Tópicos, 1(2), 7-27.

Sauvé, L. (2004). Una cartografía de corrientes en educación ambiental. En Cátedra de investigación de Canadá en educación ambiental (pp. 17-46). Universidad de Québec.

Schlosberg, D. (2011). Justicia ambiental y climática: de la equidad al funcionamiento comunitario. Ecología política, (41), 25-35.

Valencia Cuéllar, J. y González Ladrón de Guevara, F. J. (2013). Conceptos básicos para repensar la problemática ambiental. Gestión y Ambiente, 16(2), 121-128. http://dx.doi.org/10.15446/ga

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |