DOI: 10.17151/luaz.2021.53.2
How to Cite
Saavedra Rengifo, A. ., & Cubillos Castro, C. . (2021). The Peasant Market and its Institutional Relationship in the Municipality of Ibagué (Colombia). Luna Azul, (53), 20–37. https://doi.org/10.17151/luaz.2021.53.2

Authors

Alexander Saavedra Rengifo
Universidad del Tolima
alexandersaavedra@protonmail.com
Perfil Google Scholar
Carlos Cubillos Castro
Universidad Nacional de Colombia
c.cubilloscastro@gmail.com
Perfil Google Scholar

Abstract

A short marketing circuit (SMC) is a type of food marketing that involves at most one intermediary. Although it is impossible to establish it lacking cultural idiosyncrasy, it is a popular alternative to the money laundering that generates a good part of the vegetable, and fruit chains, making it impossible to compete with this dumping of the swallow economy. Peasant Markets (PMI) in the municipality of Ibagué, are an SMC subsidized by their own members (peasant families from the Gamboa and Villa Restrepo villages), with some state support. Between 2017 and 2018, using a Case Study, familiesthat fortwo years had sustained this commercial option of the MCI were inquired. Together, with the information of the participating territorial entities of the State, the study found latent and manifest variables between consumers and peasants which led to the foundation of a modellable and replicable SMC to the idiosyncrasy of the suburban peasant and that of the peasants of the most remote villages of Ibagué. It was found that 86% of the families that participated in the PMI have coffee as their main activity and that, before participating in the PMI, their income depended exclusively on this activity. Once in the PMI, they valued otherspecies associated with the main crop diversifying their farms and allowing them to increase the variety of products offered in the market and, at the same time, improving self‐consumption. It is not plausible that only a small part of the universe of peasant producers in the municipality of Ibagué gets involved in the PMIs, especially given the expansion of the mega surfaces of dumping of vegetables and fruits which is flooding Ibagué and Colombia. But this study is a good start in defending food sovereignty and security. 

Acevedo, Á. (2016). La agricultura familiar en Colombia: Estudios de caso desde la multifuncionalidad y su aporte a la paz. Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia, Corporación Universitaria Minuto de Dios, Agrosolidaria. Link

Barnier, M. (2007). Renforcer le lien entre agriculteurs et consommateurs ‐ Plan d'action pour développer les circuis courts. Ministère de l'agriculture et de la pêche.

Bichon, B. (2014). Experiencia de mercados campesinos de Bogotá. En Lacroix, P. y Cheng, G., Ferias y Mercados de Productores: Hacia nuevas relaciones Campo ‐ Ciudad. Reflexiones sobre la comercialización en ferias y mercados de productores de la región andina (pp. 101‐109XX). A. CEPES.

Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological Modelsfor Human Development. En I. E. Education, Readings on the development of children (2 ed.) (Vol. 3) (pp. 37‐43). Oxford.

Calo, I. G. (2012). Circuitos cortos de comercialización en Andalucía: un análisis exploratorio. Revista española de estudios agrosociales y pesqueros, (232), 193‐230. Link

Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2016). Encadenamientos productivos y circuitos cortos: innovaciones en esquemas de producción y comercialización para la agricultura familiar. Análisis de la experiencia internacional y latinoamericana. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. Link

Comisión Económica para América Latina y el Caribe, Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura, Instituto Interamericano de Cooperación para la Agricultura. (2014). Fomento de circuitos cortos como alternativa para la promoción de la agricultura familia. Boletín. Link

Chaparro, A. (2014). Sostenibilidad de la Economia Campesina en el Proceso Mercados Campesinos (Colombia) (Tesis de doctorado). Doctorado en Recursos Naturales y Sostenibilidad. Universidad de Córdoba, Córdoba, España. Link

Cubillos, C. (2014). Circuitos Cortos de Comercialización en Guatamela: una estrategia para territorios rurales en crisis. OXFAM. https://searchworks.stanford.edu/view/13423061. URL

Cuellar Padilla, M. C. (2008). Hacia un sistema participativo de garantía para la producción ecológica en Andalucía (Tesis de doctorado). Instituto de Sociología y Estudios Campesinos, Universidad de Córdoba, córdoba, España. http://hdl.handle.net/10396/2357

Encina‐Galaz, C., Boza, S., & Mora, M. (2015). Modelos de compras públicas para consumo social en establecimientos educacionales. Revista CEA, 1(1), 51‐63.
https://ssrn.com/abstract=3520283

Federación Internacional de Movimientos de Agricultura Orgánica. (2013). Sistemas participación de garantías: estudios de caso en América Látina, Brasil, Colombia, Mexico y Perú. FIMAO.Link. URL

Forero, J., Garay, L., Barberi, F., Ramirez, C., Suarez, D., & Gómez, R. (2013). La eficiencia económica de los grandes, medianos y pequeños productores agrícolas colombianos. Corcas Editores SAS.

León, I. F. (2015). La agricultura familiar como potencial proveedora de alimentos del programa de alimentación escolar en la subregión de occidente del departamento de Antioquia. Pontificia Universidad Javeriana.

Leporati, M., Salcedo, S., Jara, B., Boero, V., & Muñoz, M. (2014). La agricultura familiar en cifras. En Agricultura familiar en América Latina y el Caribe: recomendaciones de política. FAO.

Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura. (2015). Sistemas de abastecimiento alimentario. inclusión de la agricultura familiar en las compras públicas. FAO. http://www.fao.org/3/i5203s/i5203s.pdf . URL

Parrado, A., & Molina, J. (2014). Mercados campesinos: modelo de acceso a mercados y seguridad alimentaria en la Región Central de Colombia. Grupo de Investigaciones en Gestión y Desarrollo Rural.

Prats, J. (1997, junio 12). Estudio de caso único como método para el aprendizaje de los conceptos históricos y sociales. Quaderns Digitals. Link

Ramirez‐García, S., Mancha‐Cáceres, O., & Del Canto‐Fresno, C. (2016). Les agricultures territorialitzades, oportunitats i reptes davant del paradigma agroindustrial. Documents d’Anàlisi Geogràfica, 62(3), 639‐660. Link

Red Latinoamericana de Circuitos Cortos de Comercialización de Agricultura Familiar. (2015). Memorias primer encuentro. Cochabamba, Bolivia. OXFAM y el Centro Mainumby
Ñakurutú.

Red Latinoamericana de Circuitos Cortos de Comercialización de Agricultura Familiar. (2017, junio 23). El desafío de políticas públicas alimentarias para la viabilidad de los territorios rurales. Memorias del encuentro de la Red Latinoamericana de Aprendizaje sobre Circuitos Cortos de Comercialización para las Agriculturas Familiares. Link

Salcedo, S., & Guzmán, L. (2014). Agricultura familiar en América latina y el Caribe: Recomendaciones de Política. FAO.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |