DOI: 10.17151/luaz.2020.51.11
How to Cite
Plata-Range, Ángela M. ., & Ibáñez-Velandia, A. Y. . (2020). Education on climate change in rural communities in the municipality of la Calera (Cundinamarca, Colombia). Luna Azul, (51), 198–222. https://doi.org/10.17151/luaz.2020.51.11

Authors

Ángela María Plata-Range
Universidad Sergio Arboleda
angela.plata@usa.edu.co
Perfil Google Scholar
Aura Yaneth Ibáñez-Velandia
Universidad ECCI grupo de investigación Telecomunicaciones
aibanezv@ecci.edu.co
Perfil Google Scholar

Abstract

With the “National strategy for Education, Training and Public Awareness on Climate Change” launched in 2010 as a joint initiative of IDEAM and the Ministry of Environment, Housing and Territorial Development with the support of UNDP, Colombia seeks to establish guidelines for the implementation of programs and projects that promote access to information, public awareness, training, education, research and participation, to contribute to the creation of capacities at the local, regional and national levels in the issue of climate change (IDEAM et al., 2010).

As a result of the approach to this strategy, there is an interest in analyzing its progress mainly in rural groups. This article seeks to identify some aspects of education for climate change in the rural community of the Municipality of La Calera in Cundinamarca, mainly from the perception of small producers. Additionally, the article intends to identify the degree of knowledge about the “National Strategy for Education, Training and Public Awarness on Climate Change”. Social cartography, participatory workshops, surveys and other complementary instruments were used to achieve this objective. The activities were developed with communities of small beekeepers, ranchers and farmers.

In general, it was found that, despite the fact that the community says they know what climate change is, they do not know exactly what the causes and effects of it are. Additionally, they do not know the national education, training and awareness strategy. This shows a deficiency in the dissemination of the issue, and the absence of an approach to rural communities focused on climate change education. The groups participating in this research identified that activities related to the management of climate change, such as reforestation and some talks in schools and universities, have been carried out in this municipality. It is concluded that it is of great importance to establish information and awareness actions in the population regarding mitigation and adaptation to climate change.

Amézquita, M. A. (2010). Diseño de una propuesta de proyecto de acción regional de educación, formación y sensibilización de públicos sobre cambio climático en el departamento de Risaralda (trabajo de grado). Universidad Tecnológica de Pereira.

Becerra, M. y Mance, H. (2009). Cambio climático: lo que está en juego. Link

Compagnucci, R. (s.f.). Historia del cambio climático o calentamiento global. Link

Cortés, L (2021). Diseño de una estrategia de educación para el cambio climático en productores de arroz en el municipio de Campoalegre, Huila (tesis sin publicar). Universidad Sergio Arboleda, Bogotá.

Delgado, S., Trujillo, J. y Torres, M. H. (2013). La huella hídrica como una estrategia de educación ambiental enfocada a la gestión del recurso hídrico: ejercicio con comunidades rurales de Villavicencio. Luna Azul, 36. Link

Fernández, M. E. (2013). Efectos del cambio climático en la producción y rendimiento de cultivos por sectores. Link

Gobierno de Colombia. (2020). Actualización de la Contribución Determinada a Nivel Nacional de Colombia (NDC). Link

Gómez, M., Gutiérrez, I. y Montes, F. (2013). Percepción local acerca de la calidad del agua y la herpetofauna en fincas ganaderas del municipio de Matiaguas, Nicaragua. Luna Azul, 38. Link

González, E. (2007). Educación y cambio climático: un desafío inexorable. Trayectorias, 9(25), 33- 44. Link

González, E. y Meira, P. (2009). Educación, comunicación y cambio climático. Resistencias para la acción social responsable. Trayectorias, 11(29), 6-38.

Grande, J. (2019). Formulación de una estrategia en educación para el cambio climático en comunidades campesinas pequeñas productoras de arroz del municipio del Espinal (Tolima) (tesis de maestría sin publicar). Universidad Sergio Arboleda, Bogotá.

Grupo Intergubernamental de Expertos sobre el Cambio Climático (IPCC). (2015). Cambio climático 2014. Informe de síntesis. Link

IDEAM, Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial y PNUD. (2010). Estrategia Nacional de Educación, Formación y Sensibilización de Públicos sobre Cambio Climático. Link

IDEAM y PNUD. (2017). Tercera comunicación nacional de Colombia. A la convención marco de las Naciones Unidas sobre cambio climático. Resumen ejecutivo. Link

IPCC. (2019). Calentamiento global de 1,5°C. Link

López, A. J. (2015). Cambio climático y actividades agropecuarias en América Latina. Link

López, E. A., Fuentes, M. M. y Plata, Á. M. (2017). Percepción de actores involucrados en el estado de conservación del Humedal Torca-Guaymaral, Bogotá-Colombia. Estudios Socioterritoriales, 21, 141-153.

Ministerio del Medio Ambiente y Ministerio de Educación Nacional. (2002). Política Nacional de Educación Ambiental SINA. Bogotá.

ONU. (2016). Report of the Conference of the Parties on its twenty-first session, held in Paris from 30 November to 13 December 2015. Link

ONU (s.f). Qué es la Convención Marco de las Naciones Unidas sobre el Cambio Climático. Recuperado de Link

Patiño, M. y Tobasura, I. (2011). Tomadores de decisión en sistemas ganaderos de la cuenca alta del río Guarinó (Caldas, Colombia): percepción de problemas ambientales y prácticas de conservación del agua. Luna Azul, 33. Link

Pinilla, M. C., Rueda, A., y Pinzón, C. (2012). Percepciones sobre los fenómenos de variabilidad y cambio climático entre campesinos del centro de Santander, Colombia. Ambiente y Desarrollo, 16(31), 25-37 Link

Plata, A. e Ibarra, D. (2016). Percepción local del estado ambiental en la cuenca baja del río Manzanares. Luna Azul, 42, 235-255. DOI: 10.17151/luaz.2016.42.15

Soares, D. y Murillo-Licea, D. (2013). Gestión de riesgo de desastres, género y cambio climático. Percepciones sociales en Yucatán, México. Cuadernos de Desarrollo Rural, 10(72), 181-199.

Vargas, L. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47-53. Link

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |