DOI: 10.17151/luaz.2017.44.19
How to Cite
Villadiego Lorduy, J., Huffman Schwocho, D., Guerrero Gómez, S., & Cortecero Bossio, A. (2017). Pedagogical basis for generating a non-formal environmental educational model. Luna Azul, (44), 316–333. https://doi.org/10.17151/luaz.2017.44.19

Authors

Jorge Villadiego Lorduy
Universidad Pontificia Bolivariana
jorge.villadiegol@upb.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-6151-9987
Dennis Huffman Schwocho
Instituto Tecnológico de Costa Rica
d_huffman@yahoo.com
https://orcid.org/0000-0003-0523-1046
Stalyn Guerrero Gómez
Fundación Salud Mental para Todos
guerrerostalyn@hotmail.com
https://orcid.org/0000-0002-4351-5245
Adolfo Cortecero Bossio
Fundación Kontiki
acobo71@yahoo.com
https://orcid.org/0000-0001-8768-262X

Abstract

The purpose of this article is to establish the most appropriate pedagogical basis for the formulation of a non-formal educational model for the protection of the Bañó and Los Negros wetlands, using previous studies on environmental assessment and identification of the factors which influence negative environmental conduct. Meaningful learning, andragogy and the systemic focus for teaching are defined as pedagogical elements. A conceptualization of environmental education in its different levels -formal, non-formal and informal- were also developed. From significant learning and the need to relate new concepts to previous knowledge the main characteristics were highlighted and it was clarified what was not considered meaningful learning. Moreover, in terms of adult education or andragogy, some definitions were established along with its fundamental principles: horizontal alignment and participation. It is explained how through andragogy adults learn to appreciate their own and others experiences around the construction of life projects. It is also indicated that the educational process from andragogy should be personalized implying self-learning in which the individual is the only one responsible for it. It also emphasizes how, through the systemic theory of teaching, it is possible to obtain a perception of reality from different points of view avoiding fragmentations or bias concerning different knowledge or disciplines in order to establish different interrelations that could occur in certain realities. Finally, how significant learning, andragogy and the systemic theory of teaching could be used in the formulation of an educational model is discussed, along with drawing the respective conclusions and recommendations concerning this matter.

Adam, F. (1971). Metodología andragógica. Anea idea. Caracas: Venezuela.

Alcalá, A. (2001). La praxis andragógica en los adultos de edad avanzada. Revista Informe de Investigaciones Educativas, No. 1-2: pp. 33-47. Recuperado de: http://biblo.una.edu.ve/ojs/index.php/IIE/article/view/123.

Antolin, J. (2010). El pensamiento sistémico integral enfoque de la enseñanza en el aula. Revista electrónica Hekademus, No. 8. Vol. 3. Recuperado de: http://www.calidadpp.com/hekademus/numeros/08/Hekademus_08_08.pdf.

Ausubel, D., Novak, P., y Hanesian, H. (1983). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. 2° Ed. Trillas: México.

Bolívar, M. (Julio, 2009) ¿Como fomentar el aprendizaje significativo en el aula? Temas para la Educación, No. 3. Recuperado de: link

Buenfil, B. y Rosa, N. (1991). Análisis del discurso y educación en México. CINVESTAV: México.

Camors, J. (2009). Educación no formal política educativa del MEC 2005 - 2009. En: Ministerio de Educación y Cultura de Uruguay (MEC), Aportes para la elaboración de propuesta de políticas educativas. Montevideo, Uruguay.

Compag, E. (sf). El modelo sistémico aplicado al campo educativo. Recuperado de: http://www.iaf-alicante.es/.

Covas, O. (sf). Educación ambiental a partir de tres enfoques: comunitario, sistémico e interdisciplinar. Recuperado de: http://www.ambiente.gov.ar/infotecaea/descargas/covas01.pdf.

Fernández, Néstor (2001). Andragogía: su ubicación en la educación continua. Universidad Autónoma de México: Dirección de Educación Continua.

González, E. (1993). Hacia una estrategia nacional y plan de acción de educación ambiental. INE, UNESCO, SEDESOL: México.

Guier, E., Rodríguez, M. y Zúñiga, M. (2002). Educación ambiental en Costa Rica: tendencias evolutivas, perspectivas y desafíos. San José: Editorial UNED.

Knowles, M. (1980). Práctica moderna de la educación en adultos. Temas de educación. Año1.N°2. Caracas: Venezuela. Chicago: USA.

Ludojoski, R. (2008). Andragogiía o educación del adulto. Ciberdocencia. Recuperado de: http://bibliotecavirtual.educared.fundaciontelefonica.com.pe/.

Moreira, M. A. (2000b). Aprendizaje significativo crítico. Atas do III Encontro Internacional de Aprendizagem Significativa. Peniche, Portugal, pp. 33-45. (Trad. Ileana Greca).

Nemeth, A. (1991). La educación sistémica. Recuperado de: http://www.iupuebla.edu.mx/.

Ojeda, A., Díaz, F., Gonzales, F., Pinedo, P. y Hernández, M. (2007). Los mapas conceptuales: una poderosa herramienta para el aprendizaje significativo. Acimed No 5. Recuperado de: http://www.unavirtual.una.ac.cr:8081/servlet/SBReadResourceServlet?rid=1JT83LNG6-20NMTGX-59Z.

Pereira, M (sf). La andragogía. Nuevo paradigma educativo. Disponible en http://www.galeon.com/pcazau/artdid_luz.htm.

Rodríguez Palmero, M. L. (2004 a). La teoría del aprendizaje significativo. Ponencia presentada en la First Intenational Conference on Concept Mapping. Pamplona (España), 14-17 de septiembre, pp. 535-544.

Rodríguez Palmero, M. L. (2004 b). Aprendizaje significativo e interacción personal. En Moreira, M. A., Caballero Sahelices, C. y Rodríguez Palmero, M. L. Aprendizaje Significativo: Interacción personal, progresividad y lenguaje. Universidad de Burgos. Servicio de Publicaciones, pp. 15-46.

Rodríguez Palmero, M. L. (2008). La teoría del aprendizaje significativo. En Rodríguez Palmero, M. L. (org.): La teoría del aprendizaje significativo en la perspectiva de la psicología cognitiva. (Pp. 7-45). Barcelona: Ed. Octaedro.

Rojano, J. (2008). Conceptos básicos en pedagogía. Revista electrónica de Humanidades, Educación y Comunicación Social, No. 4.. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2717946.

Rosell, W. (1989.) Medios de enseñanza. La Habana: Pueblo y Educación.

Rosell, W. y Mas, M. (2003). El enfoque sistémico en el contenido de la enseñanza. Recuperado de: http://www.bvs.sld.cu/revistas/ems/vol17_2_03/ems02203.htm#cargo.

Torres, M., Fermín, I., Piñero, M. Arroyo, C. (1994). La praxis andragógica. La horizontalidad y la participación en la situación de aprendizaje. Mérida: Edición. Universidad de Los Andes. Consejo de Publicaciones: Venezuela.

Trilla, J. (1996). La educación fuera de la escuela. Barcelona: Editorial Ariel.

Valdez, J. (2011). Andragogía y educación popular: un diálogo inminente En Comunicación, educación y ciudadanía.

Valenzuela, A. (2004). Enfoque de sistemas aplicado a la educación. Recuperado de: http://www.alvarovalenzuela.cl/ENFOQUE.pdf.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |