DOI: 10.17151/luaz.2018.46.2
How to Cite
Guerra, J., & Rincón, I. (2018). Calculation of carbon footprint in the Universidad Central de Venezuela campus. Revista Luna Azul (On Line), (46), 3–19. https://doi.org/10.17151/luaz.2018.46.2

Authors

Johan Guerra
Escuela Venezolana de Planificación
modulado@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-8974-3614
Ignacio Rincón
Universidad Central de Venezuela
modulado@gmail.com

Abstract

The environmental agendas currently promote the application of indicators that enable the conservation of natural ecosystems within sustainable living standards. The universities are part of the actors in favor of the application of environmental sustainability indicators and have assumed an important role, not only as producers and owners of scientific and technological knowledge, but also in the recognition of their natural resources and the balanced use of environmental services for the development of their functions. In this sense, the objective of this work is to carry out an evaluation through the use of the Carbon Footprint indicator, in the University Campus of Universidad Central de Venezuela (UCV). Its application aims to study an environmental system to determine how the provision of a service can occur without being subsidized by an ecological deficit. The methodology makes it possible to evaluate the university campus as an open system analyzing the components that emit carbon through the consumption of water, electric power, mobility, paper, construction and generation of waste, as well as quantification of vegetation for carbon fixation and capture. When applying the methodology the total values of carbon emission and fixation on average by the number of students were obtained. As a result of the research, for 2011-2012 (most current data available) the UCV campus needed an extension of 2,012.85 hectares (ha) of forest to assimilate carbon emissions, obtaining a Carbon Footprint of 0.030 ha / Student / year.

Chambers, N., Simmons, C. y Wackernagel, M. (2000). Sharing nature's interest: Ecological footprints as an indicator of sustainability. London: Earthscane Publications Ltd.

Copred-UCV-URVISA. (2001). Programa de acciones inmediatas en vialidad, estacionamientos y transporte público de la Ciudad Universitaria de Caracas. Caracas: Copred-UCV-URVISA.

Coss, A. (2014). Valoración y sostenibilidad paisajística del campus de la Ciudad Universitaria de Caracas (tesis doctoral). Caracas: Facultad de Arquitectura UCV.

Dawe, G., Vetter, A. y Martin, S. (2004). Una visión general de la huella ecológica y otras herramientas y su aplicación al desarrollo del proceso de la sostenibilidad: auditoría y metodología en Holme Lacy College. Revista Internacional de Sostenibilidad en la Educación Superior, 5(4).

Ewing, B., Goldfinger, S.,Oursler, A., Reed, A., Moore, D. y Wackernagel, M. (2009). The Ecological Footprint Atlas 2009. Oakland: Global Footprint Network.

Flint, K. (2001). Estudio ecológico caso de análisis de la huella Institucional de la Universidad de Newcastle. Revista Internacional de Sostenibilidad en Superior Educación, 2(1).

Global Footprint Network. (2016). Ecological footprint. Recuperado de https://www.footprintnetwork.org/our-work/ecological-footprint/.

Griffiths, A. (2002). Análisis de la huella ecológica: Swansea (tesis doctoral inédita). Swansea: Universidad de Gales.

Hut, S. (2003). Are Universities Using Ecological Footprint Analysis? Recuperado de: http://darkwing.uoregon.edu/~reppe/ENVS411/EcologicalFootprintUse.doc.

IPCC. (2006). Directrices del IPCC para los inventarios nacionales de gases de efecto invernadero, versión revisada en 1996, Panel Intergubernamental de Cambio Climático. Vol. 2. London: IPCC, OCDE y AIE.

Latouche, S. (2009). Pequeño tratado del decrecimiento sereno. Barcelona: Icaria Editorial.

López, N. (2009). Metodología para el Cálculo de la huella ecológica en universidades. Universidad de Santiago de Compostela. Oficina de Desarrollo Sostenible. Recuperado de: http://www.conama9.org/conama9/download/files/CTs/987984792_NL%F3pez.pdf.

Martínez, R. (2007). Algunos aspectos sobre la huella ecológica. Revista electrónica de las Sedes Regionales de la Universidad de Costa Rica, 8(14).

Metro de Caracas (2012). Datos estadísticos sobre movilidad, varios años. Caracas: Centro de documentación del Metro de Caracas.

MIES (1999). Una aproximación al impacto ambiental de la Escuela de Arquitectura del Vallés. Bases para una política ambiental. España: Escuela Técnica Superior de Arquitectura del Vallés.

QSWorld University Rankings (2016). Posición de la universidad central de Venezuela. Recuperado de: http://www.topuniversities.com/universities/universidad-central-de-venezuela#322891.

UCV (2010). Reseña histórica. Recuperado de: http://www.ucv.ve/sobre-la-ucv/resena-historica.html.

UCV (2011). Boletín Estadístico de la Secretaria de la UCV. Recuperado de: http://www.ucv.ve/fileadmin/user_upload/secretaria/Boletin_2011-2.pdf.

UCV (2016). Resolución N° 320. Consejo Universitario de la UCV. Nov. 2016.

Universidad de Málaga. (2011). Huella ecológica en la Universidad de Málaga. Recuperado de: http://www.uma.es/media/tinyimages/file/huella11.pdf.

Venetoulis, J. (2001). Evaluación del impacto ecológico de una universidad: la ecológica la huella de la Universidad de Redlands. Revista Internacional de Sostenibilidad en Educación Superior, 2(2).

Wackernagel, M. y Rees, W. (1996). Our Ecological Foot-print: Reducing Human Impact on the Earth. Canada: Gabriola Press New Society Publishing, B.C.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |