How to Cite
Delgado García, S. M., Manuel, J. ., & González, T. . (2013). The water footprint as an environmental education strategy focused on the management of water resources: exercise with rural communities of Villavicencio. Luna Azul, (36), 70–77. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/lunazul/article/view/1660

Authors

Sandra Milena Delgado García
Universidad de Caldas
sandritadelgado1821@gmail.com
Juan . Manuel
Universidad de Caldas
sistemas.bibliotecas@ucaldas.edu.co
Trujillo . González
Universidad de Caldas
sistemas.bibliotecas@ucaldas.edu.co

Abstract

Abstract

According to Tréllez (2002), community-based environmental education is an open field to thought and to constructive action whose individual results can gradually become creative proposals for a different future; in this way, environmental education allows for the flexibility of thoughts, the creation of scenarios, and the development of processes oriented towards change. The purpose of this study is to produce a change in relation to the indirect consumption of water in homes, through Luna Azul ISSN 1909-2474 No. 36, enero - junio 2013 ©Universidad de Caldas revista.luna.azúl. 2013; 36: 70-77 environmental education, by means of Action research with participative workshops in which the indirect water footprint for food consumption was calculated. After this calculation, communities showed a noticeable change regarding their consumption of water, developing proposals to improve their
relationship with this resource. This environmental education strategy, implemented through the water footprint, has allowed for the communities to begin to appropriate management of water resources and to develop responsibility in the leaders to communicate what has been learned to other members within their respective communities.

 Aldaya, M. M. y Hoekstra, A. Y. (2010). El agua necesaria para los italianos comer pasta y pizza. Sistemas Agrícolas, 103, 351-360.

 Alegre, S. I. (2005). La Educación Ambiental como proceso. Revista Ambiente de Chicos, 3, 28-29. Secretaría de Ambiente y Desarrollo Sustentable de la Nación, UNESCO, PNUMA, UNICEF. República Argentina.

 ________. (2010). La importancia de la participación ciudadana a través de la educación ambiental para la mitigación del cambio climático a nivel local. Desarrollo Local Sostenible, 3(7). Disponible en:http://www.eumed.net/rev/delos/07/sia.pdf [consultado el 20 de noviembre de 2012].

 Calixto Flores, R. (2010). Educación popular ambiental. Trayectorias [en línea], 12(30), 24-39 [citado 2012-11-
25]. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?i Cve=60713488003, ISSN 1405-8928.

 Chapagain, A. K. y Hoekstra, A. Y. (2003). El agua que se necesita para que el beber té holandés. Valor de
Investigación del Agua, Serie de informe No. 15, UNESCO-IHE.

 Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.

 Hoekstra, A. Y. (2008). El agua neutral: la reducción y compensación de los impactos de huellas del agua. Valor del informe de investigación del agua, Serie No. 28, UNESCO-IHE.

 Hoeskstra, A. Y. y Chapagain, A. K. (2007). Huellas hídricas de las naciones: el uso del agua por la gente en función de su patrón de consumo. Gestión de recursos hídricos, 21(1), 35-48.

 Hoekstra, A. Y. & Hung, P. Q. (2002). Virtual water trade: A quantification of virtual water flows between nations in relation to international crop trade’. Value of waterresearchreport, Serie No.11, UNESCO-IHE.

 La Carta de Belgrado. (1975). http://www.ambiente.gov.ar/infotecaea/descargas/belgrado01.pdf.

 Leal Figueroa, P. (2010). Educación ambiental en chile: una necesidad ineludible. Una revisión bibliográfica. Educación y Humanidades, 1(1), 7-26.

 Aldaya, M. M. y Hoekstra, A. Y. (2010). El agua necesaria para los italianos comer pasta y pizza. Sistemas Agrícolas, 103, 351-360.

 Alegre, S. I. (2005). La Educación Ambiental como proceso. Revista Ambiente de Chicos, 3, 28-29. Secretaría de Ambiente y Desarrollo Sustentable de la Nación, UNESCO, PNUMA, UNICEF. República Argentina.

 _______. (2010). La importancia de la participación ciudadana a través de la educación ambiental para la mitigación del cambio climático a nivel local. Desarrollo Local Sostenible, 3(7). Disponible en:http://www.eumed.net/rev/delos/07/sia.pdf [consultado el 20 de noviembre de 2012].

 Calixto Flores, R. (2010). Educación popular ambiental. Trayectorias [en línea], 12(30), 24-39 [citado 2012-11-25]. Disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=60713488003, ISSN 1405-8928.

 Chapagain, A. K. y Hoekstra, A. Y. (2003). El agua que se necesita para que el beber té holandés. Valor de
Investigación del Agua, Serie de informe No. 15, UNESCO-IHE.

 Elliott, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid: Morata.

 Hoekstra, A. Y. (2008). El agua neutral: la reducción y compensación de los impactos de huellas del agua.Valor del informe de investigación del agua, Serie No. 28, UNESCO-IHE.

 Hoeskstra, A. Y. y Chapagain, A. K. (2007). Huellas hídricas de las naciones: el uso del agua por la gente en función de su patrón de consumo. Gestión de recursos hídricos, 21(1), 35-48.

 Hoekstra, A. Y. & Hung, P. Q. (2002). Virtual water trade: A quantification of virtual water flows between nations in relation to international crop trade’. Value of waterresearchreport, Serie No.11, UNESCO-IHE.

 La Carta de Belgrado. (1975). http://www.ambiente.gov.ar/infotecaea/descargas/belgrado01.pdf.

 Leal Figueroa, P. (2010). Educación ambiental en chile: una necesidad ineludible. Una revisión bibliográfica. Educación y Humanidades, 1(1), 7-26.

 Sauvé, L. (2004): «Uma cartografia das correntes em educação ambiental», en M. Sato y C. I. MouraCarvalho (eds.): Educação ambiental. Pesquisa, São Paulo, ARTMED, pp. 17-44.

 Tréllez Solis, E. (2002). La educación ambiental comunitaria y la retrospectiva: una alianza de futuro. Tópicos en educación ambiental, 4(10), 7-21.

 ________. (2006). La formación ambiental comunitaria: una propuesta participativa. Disponible en: http://www.ambiente.gov.ar/infotecaea/descargas/trellez04.pdf[consultado 1 de diciembre de 2012].

 Trujillo, J. (2012). Huella hídrica de la producción de arroz paddy en los municipios del Meta. En: Memorias Taller“ Experiencias y Expectativas en adaptación y mitigación del cambio climático en la región de la Orinoquía”. NORECO – Nodo Regional de Cambio Climático Orinoquía.

 Vélez-Upegui, J. y Correa-Velásquez, P. (2002). Implementación de un Sistema de Información Geográfica (SIG) para Apoyar la Gestión del Recurso Hídrico en la Cuenca de la Quebrada Chachafruto. XV Seminario Nacional de Hidráulica e Hidrología. Medellín.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |