Authors
Abstract
Objective: To interpret community academic practices based on the analysis of the curricula of nursing programs from five universities located in the Eje Cafetero (Coffeee Region), Colombia 2021-2022. Method: Qualitative hermeneutic study with a documentary review of curricular elements in nursing programs related to community practices. The document analysis was conducted using a spiral process of preconceived interpretation. The curricular components were examined to gain insight and depict them within the metaphorical framework of the tree of life. Results: From the analysis, an emerging pattern is identified, represented through the metaphor of the tree of life: “the being” (the roots), where the student’s lived experience is essential for comprehensive learning for self and others’ care; “the knowledge” (the trunk), where research and knowledge connect with “the reflective practice” (the branches), which emerge in the context of care in various settings through collaborative and sociopolitical work. Conclusions: Community academic practices are developed by considering three key components: “the being” with ethical commitment and critical thinking, “the knowledge” through sociopolitical knowledge and human social development, and “reflective practice,” a result of the skills acquired by students.
Keywords:
References
2. Mejía J, Gómez SA. Trayectoria de vida familiar y estilos de vida: hipertensión arterial y diabetes mellitus II. Rev Salud Pública [Internet]. 2017; 19(3):291-296. Available at: https://doi.org/10.15446/rsap.v19n3.35581
3. Romero K, Castañeda C. La atención primaria de salud y la enfermería. Uniandes Episteme. Revista de Ciencia, Tecnología e Innovación [Internet]. 2016; 3(3):384-401. Available at: https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/273
4. Organización Panamericana de la Salud (OPS). Situación de la enfermería en el mundo 2020: invertir en educación, empleo y liderazgo [Internet]. OPS; 2020 [quoted on December 4, 2022]. Available at: https://acortar.link/L8Id7o
5. Marraud H, Alonso E. Diccionario Akal de filosofía [Internet]. Madrid: Akal. 1999; 781 p. Available at: https://acortar. link/gYolRY
6. Marx K. Tesis sobre Feuerbach, I y III en la ideología alemana. La Habana: Pueblo y Educación. 1984.
7. Esposito R. Communitas. Origen y destino de la comunidad. Papeles del CEIC. 2018; (1):1-7.
8. García F. El giro viopolítico. Violance y desconstrucción. Política y cultura [Internet]. 2016; (46):33-53. Available at:https://acortar.link/6ohc72
9. García M. Ontología del sentido y diferencia en la comunidad desobrada de Jean-Luc Nancy. Contrastes Revista Internacional de Filosofía [Internet]. 2017; 22(2):91-106. Available at: https://www.revistas.uma.es/index.php/contrastes/article/view/3477
10. Sabando VM, Molina KL, Molina LA. Enfermería en APS-r. Investigación en la práctica en organizaciones de salud comunitaria [Internet]. Manta: Unleam; 2018; 129 p. Available at: https://acortar.link/fDE9A0
11. De Arco-Canoles O del C, Suarez-Calle ZK. Rol de los profesionales de enfermería en el sistema de salud colombiano. Univ Salud. 2018; 20(2):171-182. doi: http://dx.doi.org/10.22267/rus.182002.121
12. Asociación Colombiana de Facultades de Enfermería (Acofaen). Lineamientos para la formación en promoción de la salud en las facultades de enfermería. 6.a ed. [Internet]. Bogotá, D.C. 2014. 1–60 p. Available at: https://acofaen.org.co/wp-content/uploads/2021/12/LINEAMIENTOS_PROMOCION.pdf
13. Toledo G. El currículum en la formación universitaria docente: aportes para un análisis crítico. Revista Virtual Universidad Católica del Norte [Internet]. 2022; (66):183-212. doi: https://doi.org/10.35575/rvucn.n66a8
14. García FJ, Gadea WF, Fernández V de J. Pensamiento crítico en estudiantes del Grado de Educación Social. Aula [Internet]. 2021; 27:279-295. doi: https://doi.org/10.14201/aula202127279295
15. Díaz Villa M, Díaz Flórez OC. Editorial. Currículo: Estudios y debates. Pedagogía y Saberes [Internet]. 2022; (57):7-10. doi: https://doi.org/10.17227/pys.num57-17044
16. Consejo Internacional de Enfermeras (CIE). Código deontológico del CIE para la profesión de Enfermería [Internet]. Ginebra: CIE; 2012 [quoted August 31, 2023]. Available at: https://acortar.link/Y21K4
17. Watson J, Horseman Z, Fawcett T, Hockley J, Rhynas S. Care home nursing: Co-creating curricular content with student nurses. Nurse Educ Today [Internet]. 2020; 84:1–6. doi: https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.104233
18. Organización Panamericana de la Salud. Ampliación del rol de las enfermeras y enfermeros en la atención primaria de salud. Washington, D.C.: OPS; 2018.
19. Devido JA, Doswell WM, Braxter BJ, Terry MA, Charron-Prochownik D. Exploring the Experiences, Challenges, and Approaches of Parish Nurses in Their Community Practice. J Holist Nurs. 2019; 37(2):121-129. doi: https://doi.org/10.1177/0898010118801414
20. Serloni S. Tendencias actuales en la formación universitaria de Enfermería en el conurbano bonaerense. Revista Latinoamericana de Políticas y Administración de la Educación [Internet]. 2019; (10):168-179. Available at: http://revistas.untref.edu.ar/index.php/relapae/article/view/294
21. Valls B, Calderón S, March JC, Oltra E. Formación en salud comunitaria: retos, amenazas y oportunidades. Informe SESPAS 2018. Gac Sanit [Internet]. 2018; 32(1):82-85. doi: https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2018.07.007
22. García FM, Sosa-Cordobés E, Travé-González GH, Simôes-Figueiredo A. Innovation and research on the Community Nursing curriculum: Literature review. Educ Med. 2019; 20(2):105-17.
23. Weiss E. Hermenéutica y descripción densa. RMIE [Internet]. 2017;22(73):637-654. https://acortar.link/30yOhq
24. Pérez J, Nieto-Bravo J, Santamaría-Rodríguez J. La hermenéutica y la fenomenología en la investigación en ciencias humanas y sociales. Civilizar. 2019; 19(37):21-30.
25. Quintana L, Hermida J. La hermenéutica como método de interpretación de textos en la investigación psicoanalítica. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines [Internet]. 2019; 16(2):73-80. Available at: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=483568603007
26. Krippendorff K. Content analysis. An introduction to its methodology. London: Sage Publications, Inc. 2013.
27. Schettini P, Cortazzo I. Análisis de datos cualitativos en la investigación social. Procedimientos y herramientas para la interpretación de información cualitativa. La Plata: Universidad Nacional de La Plata; 2015.
28. Pérez JJ, Nieto-Bravo JA, Santamaría-Rodríguez JE. La hermenéutica y la fenomenología en la investigación en ciencias humanas y sociales. Civilizar [Internet]. 2019; 19(37):21-30. doi: https://doi.org/10.22518/usergioa/jour/ccsh/2019.2/a09
29. Strauss A, Corbin J. Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia; 2002.
30. Gadamer H. Verdad y método I. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca: Sígueme. 2007.
31. McFarland MR, Wehbe-Alamah HB. Leininger’s culture care diversity and universality a worldwide nursing theory. 3.a ed. Burlington, MA: Jones & Bartlett Learning; 2015.
32. Colombia. Ministerio de Salud. Resolution 8430 of 1993 (October 4) [Internet]. Whereby the scientific, technical, and administrative standards for health research are established. Available at: https://acortar.link/QOT2C
33. Poblete M, Correa M, Aguilera P, González JC. Valores profesionales de enfermería en el posmodernismo: una revisión sistemática. Acta Bioeth [Internet]. 2019; 25(2):243-252. Available at: https://acortar.link/reKGQC
34. Moreno C, Barragán, J. La práctica pedagógica del docente de enfermería: del conductismo al constructivismo. Praxis & Saber [Internet]. 2020; 11(26):1-19. Available at: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/221244
35. McElroy KG, Stalter AM, Smith SD. Association of Community Health Nursing Educators 2020 Research Priorities and Research in Action Model. Public Health Nurs. 2020; 37(6):909-924. doi: https://doi.org/10.1111/phn.12790
36. Martínez N, Díaz Z, Martínez Y, Chao M, Dandicourt C, Vera JE et al. Modelo de Enfermería Salubrista para las prácticas de cuidado interdisciplinar. Rev Cubana Enferm [Internet]. 2020; 36(3): e3490. Available at: https://acortar.link/DByQWw
37. Monge J. La reflexión sobre el cuidado y el cuidado de la reflexión. En torno a la relación entre enfermería y filosofía. CS [Internet]. 2022; (16). Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revcs/article/view/36443
38. Hills M, Watson J. Creating a Caring Science Curriculum. An Emancipatory Pedagogy for Nursing. New York: Springer Publishing Company; 2011.
39. Busquets M. Descubriendo la importancia ética del cuidado. Folia Human [Internet]. 2019; (12):20-39. doi: https://doi.org/10.30860/0053
40. Adissi G, Ferrero L. Enfermería y Ciencias Sociales en una Universidad del Conurbano Bonaerense: reflexiones a partir de la contextualización de una experiencia docente. Cartografías del Sur. Revista de Ciencias, Artes y Tecnología. 2020;(11):21-46.
41. Nuuyoma V, Munangatire T, Nghiweni N. Nursing students experiences of community-based learning in an undergraduate programme at a Namibian University. Int J Afr Nurs Sci [Internet]. 2022; (17):1-7. doi: https://doi.org/10.1016/j.ijans.2022.100458