DOI: 10.17151/eleu.2025.27.1.2
How to Cite
Casas, A. (2024). Filosofía de la historia, utopías y proyecto de los Pasajes en Walter Benjamin: algunas claves teórico metodológicas. Eleuthera, 27(1), 15–35. https://doi.org/10.17151/eleu.2025.27.1.2

Authors

Alejandro Casas
Universidad de la República
alejandro.casas@cienciassociales.edu.uy
https://orcid.org/0000-0002-6784-9821
Perfil Google Scholar

Abstract

Some significant elements of Walter Benjamin’s philosophy of history are presented, based on his conceptualization of historical time and a particular configuration between past, present and future, from his messianic perspective and with a focus on utopias. To do this, we will present some of Benjamin’s dialectical categories and images, based fundamentally on some more mature and political works such as the Arcades Project, in addition to the theses of On the Concept of History. The proposal is located from a first advance –in this case individual– of the Collective Project of Uruguay within the framework of the Social Service in History program, on “Social issue, social struggles and Social Work in Uruguay from the origins of the dictatorship to the neoliberalism”. It will seek to contribute with some reflections and theoretical-methodological categories for the subsequent study of socio-historical processes, social struggles and social work.

Abensour, M. (2013). Utopiques II. L´homme est un animal utopique. Sens & Tonka.

Abensour, M. (2016). Utopiques III. L’utopie de Thomas More à Walter Benjamin. Sens & Tonka.

Benjamin, W. (2005). Tesis sobre la historia y otros fragmentos. (Trad. de B. Echeverría). Contrahistorias.

Benjamin, W. (2008). Obras. Libro I. Vol. 2. (Trad. Alfredo Brotons, ed. original de Tiedemann y Schweppenhaüser, con colaboración de Adorno y Scholem). Abada. rev. eleuthera. 27(1), enero-junio 2025, págs. 15-35

Benjamin, W. (2012). Origen del Trauerspiel alemán. Gorla.

Benjamin, W. (2016). Libro de los Pasajes. En R. Tiedemann (Ed.). Akal.

Benjamin, W. (2018). Iluminaciones II. Taurus.

Buck-Morss, S. (1995). Dialéctica de la mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los Pasajes. La balsa de la medusa. Lo saqué del texto

Casas, A. (2020). Tiempo histórico, redención y oprimidos en Benjamin: aportes para la praxis políticocultural. Revista Ciencias Sociales, 33(47), 31-46. https://doi.org/10.26489/rvs.v33i47.2

Echeverría, B. (Comp.). (2010). La mirada del ángel. En torno a las Tesis sobre la historia del Walter Benjamin. Era y Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Autónoma de México.

Gagnebin, J. M. (2011). História e narração em Walter Benjamin. Perspectiva.

Grave, C. (2010). La idea de la historia. En B. Echeverría (Comp.), La mirada del ángel. En torno a las Tesis sobre la historia de Walter Benjamin (pp. 181-194). Era.

Löwy, M. (2005). Aviso de Incêndio: sobre o Cenceito de História. Boitempo.

Mosès, S. (2006). L´Ange de l´Historie. Rosenzweig, Benjamin, Scholem. Gallimard.

Reyes Mate, M. (2018). El tiempo, tribunal de la historia.Trotta.

Tiedemann, R. (2016). Introducción del editor. En Benjamin, W. (2016): Libro de los Pasajes. Madrid: Akal, pp. 9-33

Traverso, E. (2018). Mélancolie de gauche. La force d’une tradition cachée (XIXe- XXIe siècle). La Découverte.

Traverso, E. (2022). Revolución. Una historia intelectual. Fondo de Cultura Económica.
Sistema OJS - Metabiblioteca |