How to Cite
Marín Agudelo, N. F. . (2009). Recreational workshop for creating a space for the construction of identity from the “theatrical narrative for a critical Social Work” experience. Eleuthera, 3, 72–105. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/eleuthera/article/view/5421

Authors

Néstor Fabio Marín Agudelo
Universidad de Caldas
sincorreo@ucaldas.edu.co

Abstract

Abstract: From the theoretical perspective of Erikson regarding the dynamics involved in the construction of identities in the life cycle, this article analyzes de family conditions in the violence context, as an educational agent in socialization processes. It comprehends a cultural mediator that acts as a learning tool that appears to be vulnerable, and therefore, it infringes in order to continue the dangerous violence circle, by means of prolonging intergenerational patterns. This article shows young people’s options for generating human development processes, and to build themselves into the definition of their identities regarding the few educational possibilities and the general social context. This proposal is the product of the professional internship experience in the Atanasio Girardot institution in the city of Manizales and the theoretical reflections in the Autopeiesis Research Group.

 

Cajiao, Francisco. (coord.) (1997). La cultura fracturada. Ensayos sobre la adolescencia colombiana. Proyecto Atlántida. Santafé de Bogotá. Fundación Fes-Colciencias. Tomo I.

Colom, Anthony & Melich Carles, Joan. (2002). Después de la Modernidad. Nuevas Filosofías de la Educación. Barcelona. Paidós.

Coombs, Philip. (1986). Crisis de la Educación Superior. Bogotá. Ministerio de Educación Nacional.

Departamento Nacional de Planeación. (2005). Visión Colombia: Centenario II: 2019. Bogotá: DNP.

De Zubiría, Miguel. (1995). Formación de valores y actitudes. Un reto a las escuelas del futuro. Santafé de Bogotá: Fundación Alberto Merani.

Duque, Aura Victoria. (2004). Apuntes de clase curso Socialización Política. Manizales: Universidad de Caldas.

Erikson, Eric. (1950). Infancia y sociedad. Buenos Aires. Paidós.

________. (1986). Identidad, Juventud y Crisis. Buenos Aires. Paidós.

________. (2000). El ciclo vital completado. Barcelona.

Escobar, Manuel. (2004). Estado del Arte de conocimiento producido sobre los jóvenes 1985-2003.Bogotá. Universidad Nacional.

Gómez Buendía, Hernando (1999). Educación, la agenda del siglo XXI. Bogotá. PNUD.

Hernández, Ángela María. (1997). Familia, ciclo vital y psicoterapia sistémica breve. Bogotá: El Búho.

Idárraga, Irma. (2001). Familias Latinoamericanas. Diagnóstico y Políticas en los Inicios del Nuevo Siglo. Santiago de Chile. División de Desarrollo Social de las Naciones Unidas –CEPAL–.

Maier, H. (1982). “El Concepto del Desarrollo en Erikson”. En: Tres Teorías Sobre el Desarrollo del Niño. Buenos Aires: Amorrortu.

Márquez, Mariela (2006). Informe desarrollo humano eje cafetero: desesperanza, guerra y pobreza. Manizales. UNP.

Max Neef, Manfred. (1997). Desarrollo a escala humana. Una opción para el futuro. Medellín: Cepaur.

Palacio, María Cristina & Castaño, Laura Cecilia. (1994). La realidad familiar en Manizales. Violencia intrafamiliar. Manizales: Universidad de Caldas.

Piaget, Jean. (2000). La equilibración de las estructuras cognitivas. Problema central del desarrollo. México: Siglo XXI.

PNUD. Informe de Desarrollo Humano del Eje Cafetero (2004) Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo –PNUD–. (2003). Informe desarrollo humano para Colombia 2002. Bogotá: PNUD.

Sánchez, María Hilda. (2000). Estado del Arte de la Violencia Familiar desde la Perspectiva Sistémica en cinco ciudades del país: Medellín, Santafé de Bogotá, Santiago de Cali, Barranquilla y Cartagena. Manizales: Universidad de caldas.

Valencia, Sandra Milena. (2004). Patrón Intergeneracional de la Violencia en la las Familias de los niños institucionalizados, desde una mirada una mirada sistémica. 1980-2003. Tesis de Desarrollo Familiar. Inédita. Manizales: Universidad de Caldas
Sistema OJS - Metabiblioteca |