How to Cite
Vivero Arriagada, L. A. . (2010). Hegemony and class struggle in the Social Work practice. Eleuthera, 4, 137–152. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/eleuthera/article/view/5407

Authors

Luís A. Vivero Arriagada
luisvive@gmail.com

Abstract

Abstract:The Social Work education and practice appears today dominated by the neoliberal ideology founded in a rationality of instrumental character which is translated in a professional action that contributes to the reproduction of hegemonic ways of control by the ruling class. For this reason, the challenge for the Critical Social Work, as an ethical-political action, is to uncover the classist and hegemonic social practices which locates us in an excellent possibility for the construction of new starting points for a truly committed professional action with the oppressed sectors.

Boron A. (2000). Tras el Búho de Minerva. Mercado contra democracia en el capitalismo de fin de siglo. Buenos Aires, Argentina: Editorial Fondo de Cultura Económica.

________. (2003). Estado, capitalismo y democracia en América Latina. Buenos Aires, Argentina: CLACSO.

Bourdieu P. (1999). Intelectuales, política y poder. Editorial Universitaria de Buenos Aires, Argentina

________. (2003). Capital cultural, escuela y espacio social. Editorial siglo XXI, Argentina.

Cardoso, P.L. (2001). Fundamentos teóricos del conflicto social. España: Editorial Siglo XXI.

Contreras, R. (2010). La clase campesina como proyecto político-cultural. Formación de la clase y Recreación campesina en Brasil. Tesis para optar al grado de Licenciado en Antropología, Universidad Católica de Temuco. Chile.

Freire, P. (2001). Pedagogía de la Indignación. Madrid, España: Editorial Morata.

________. (2002). Pedagogía de la Esperanza. Argentina: Editorial Siglo XXI.

________. (2004). Pedagogía de la Autonomía. Argentina: Editorial Siglo XX.

Foucault, M. (1991). Saber y verdad. Madrid, España: Ediciones La Piqueta.

________. (1992). Microfísica del poder. Madrid, España: Ediciones La Piqueta.

________. (2002). Vigilar y castigar. Argentina: Ediciones Siglo XXI.

Gramsci, A. (1967). La formación de los intelectuales. México: Editorial Grijalbo S.A.

________. (1984). Cuadernos de la cárcel. México: Ediciones ERA S.A.

________. (2005). Cartas desde la Cárcel. Argentina: Editorial Nueva Visión.

________. (2006). Política y sociedad. Chile: Editorial Centro Gráfico.

Gutiérrez, G. (1986). Metodología de las ciencias sociales II. México: Editorial Harla.

Hardt, Michel & Negri, Antonio. (2002). Imperio. Argentina: Editorial Paidós.

Hinkelammert, F. (2001). El nihilismo al desnudo. Los tiempos de la globalización. Chile: Editorial LOM.

Kohan, N. (2006). Gramsci para principiantes. Argentina: Editorial Era Naciente.

Laclau, E. & Mouffe, Ch. (2004). Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Argentina: Editorial Fondo de Cultura Económica.

Larraín, J. (2007). Concepto de ideología. Vol. I. Carlos Marx. Chile: Editorial LOM.

Libânio, J.B. (2005). “Conciencia crítica/concientización”. En Ricardo Salas, A. (Coord.), Pensamiento crítico Latinoamericano. Vol. I. Chile: Ediciones Universidad Católica Silva Henríquez.

Marx, K. & Engels, F. (2001). El manifiesto comunista. Argentina: Bureau Editor S.A.

________ . (2003): “El dieciocho brumario de Luis Bonaparte”. Ediciones Pluma y Papel. Argentina

Meiksins, E. (2000). Democracia contra capitalismo. México: Editorial Siglo XXI.

Parisi, A. (2005). “Contradicción/conflicto”. En Ricardo Salas, A. (Coord.), Pensamiento crítico Latinoamericano. Vol. I. Chile: Ediciones Universidad Católica Silva Henríquez.

Portelli, H. (2003). Gramsci y el bloque histórico. Argentina: Editorial siglo XXI.

Poulantzas, N. (1987). “Las clases sociales”: 96-126. En R. Benítez (Comp.), Las clases sociales en América Latina. 10ª Edición. México: Editorial Siglo XXI.

Sader, E. (2009) El nuevo topo. Los caminos de la izquierda Latinoamericana. Argentina. Editorial Siglo XXI.

Santos, Boaventura de Sousa (2003). Democracia y Participación: El ejemplo del Presupuesto Participativo. España: Editorial El viejo Topo.

________. (2006). Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social. Argentina Editorial CLACSO.

Schutz, A. (1964). Estudios sobre teoría social. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu Editores.

________. (1993). La construcción significativa del mundo social. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Paidós.

Thompson, E.P. (2002). La formación de la clase obrera en Inglaterra. Barcelona, España: Editorial Crítica.

Tijoux, M. (2002). “Pierre Bourdieu: La herejía científica de un sociólogo impertinente”. En Postmarxismo. En los márgenes del marxismo. Santiago, Chile: Editorial ARCIS.

Touraine, A. (1987). “Las clases sociales”. En R. Benítez (Comp.), Las clases sociales en América Latina (pp. 3-71). 10ª Edición. México: Editorial Siglo XXI Ed. Siglo XXI.

________. (1994). Crítica de la modernidad. Argentina: Editorial Fondo de Cultura Económica.

Vivero, L. (2007). “Conflictos éticos y políticos: reflexiones desde la praxis del trabajo social”. Revista Margen, 45. Argentina.
Sistema OJS - Metabiblioteca |