How to Cite
Jiménez Bonilla, A. L. (2014). Identity drills in glamour magazines. Eleuthera, 11(-), 187–204. Retrieved from https://revistasojs.ucaldas.edu.co/index.php/eleuthera/article/view/4758

Authors

Ana Lucía Jiménez Bonilla
Universidad del Valle
aljimenez@uao.edu.co

Abstract

Abstract:  “Identity Drills” refer to representations of self and the other that each social subject practices in every moment of their lives. The follow up to such representations can be observed in the processes of verbal and nonverbal communication. The theory is illustrated with photographs of Sara Corrales, invited to participate in the sexual symbol section of the Soho magazine.


The reflection presented here is one of the results of a wider investigation conducted in 2011, with four magazines: Soho, Fucsia, Don Juan and Aló, all of them published in Colombia.

Arévalo, L.F. (2008). No tocar, no pase sin autorización, no arroje basura. Habladurías, 8 (5).

Bauman, Z. (2004). Modernidad líquida. México D.F., México: Fondo de Cultura Económica.

Badinter, E. (2009). Hombre/Mujer: como salir del camino equivocado. Madrid, España: Fondo de Cultura Económica.

Butler, J. (2003). Universalidades en competencia. En J. Butler, E. Laclau, S. Žižek (Eds.), Contingencia, hegemonía, universalidad. Diálogos contemporáneos en la izquierda. México D.F., México: Siglo XXI.

Douglas, M. (1996). Como piensan las instituciones. Madrid, España: Alianza Editorial.

Foucault, M. (2005). Vigilar y castigar. Nacimiento de la prisión. México D.F., México: Siglo XXI Editores.

Floch, J.M. (1994). La iconicidad: exposición de una enunciación manipulatoria. En G.

Hernández (Comp.), Figuras y estrategias. En torno a una semiótica de lo visual. México D.F., México: Siglo XXI Editores.

Gallego, J. (1990). Mujeres de papel. Barcelona, España: Icaria.

Gergen, K. (1996). Realidades y relaciones. Aproximaciones a la construcción social. Barcelona, España: Paidós.

_________. (2007). Construccionismo social. Aportes para el debate y la práctica. Bogotá, Colombia: Universidad de los Andes.

Gil Calvo, E. (2000). Medias miradas. Un análisis cultural de la imagen femenina. Barcelona, España: Anagrama.

González, C. (2005). Apuntes acerca de la representación. México D.F., México: Universidad Autónoma de México.

Hall, S. (2003). ¿Quién necesita identidad? En: S. Hall, y P. du Gay (Comp.), Cuestiones de identidad cultural. Madrid, España: Amorrortu.

Landowski, E. (1993). La sociedad figurada. Ensayos de sociosemiótica. México D.F., México: Fondo de Cultura Económica.

Lipovetsky, G. (1999). La tercera mujer. Barcelona, España: Anagrama.

Montesinos, R. (2002). Las rutas de la masculinidad. México D.F., México: Gedisa.

Ventura, L. (2000). La tiranía de la belleza. Las mujeres ante los modelos estéticos. Barcelona, España: Plaza y Janes Editores.

________. (2004). La mujer placer. Hacia un nuevo hedonismo femenino. Barcelona, España: Editorial Belacqva
Sistema OJS - Metabiblioteca |