DOI: 10.17151/10.17151/eleu.2017.16.4
How to Cite
Guarín Jurado, G. (2017). An approach to a socio historical methodology. Eleuthera, 16, 54–65. https://doi.org/10.17151/10.17151/eleu.2017.16.4

Authors

Germán Guarín Jurado
Universidad de Manizales
gerguaju@hotmail.com
https://orcid.org/0000-0002-4542-2552

Abstract

Objective. The objective of this paper is the reflection on the narrative methodology in social sciences as a valid method that reveals deep realities that other methods cannot pervade. Methodology. A conversational method resorting to the teacher-researchers’ experiences was applied. Results. The results are condensed in realizing about the over-theorization of social and human sciences, and in making consciousness on the need to approach subjects in their personal and collective life, in their situations and crucial events, on their narratives which are the seeds for possible theories. Conclusions. The narrative method is the critical reading that subjects make of the present from their own circumstances that theorists upgrade to the character of a narrative between the philosophical, the scientific, and the literary.

Abad, H. (2006). El olvido que seremos. Bogotá, Colombia: Planeta.

Adorno, T. y Horkheimer, M. (1971). Dialéctica del iluminismo. Buenos Aires, Argentina: Sur.

Ángel, D. y Herrera, J.D. (2011). La propuesta hermenéutica como crítica y como criterio del problema del método. Revista de Estudios de Filosofía,(42), 9-29.

Arendt, H. (1997). ¿Qué es la política? Barcelona, España: Paidós.

Bachelard, G. (1948). La formación del espíritu científico. Buenos Aires, Argentina: Argos.

Barthes, R. (2009). El susurro del lenguaje, más allá de la palabra y la escritura. Barcelona, España: Paidós.

Dilthey, W. (1944). La esencia de la filosofía. Buenos Aires, Argentina: Losada.

Jaspers, K. (1953). Filosofía. Madrid, España: Fondo de Cultura Económica.

Madriz, G. (2004). ¿Quién eres…quién soy? A parte rei, (31), Recuperado de http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/gladys31.pdf.

Marramao, G. (2011). La pasión del presente. Barcelona, España: Gedisa.

Sábato, E. (2006). Apologías y rechazos. Buenos Aires, Argentina: Planeta / Seix Barral.

Skliar, C. (2014). Conferencia. Manizales, Colombia: Universidad de Manizales.

Unamuno, M. (2008). El sentimiento trágico de la vida. Madrid, España: Espasa Calpe – colección Austral.

Zemelman, H. (2002). Necesidad de conciencia. Barcelona, España: Anthropos.

Zemelman, H. (2010). Desafíos de lectura de América Latina. Santiago de Chile, Chile: Cerezo Editores.

Zuleta, E. (1994). Elogio de la dificultad y otros ensayos. Cali, Colombia: Fundación Estanislao Zuleta.

Zuleta, E. (1995). Educación y democracia. Cali, Colombia: Fundación Estanislao Zuleta.
Sistema OJS - Metabiblioteca |