Authors
Abstract
Objective. This article presents an analysis of the main principles that are part of the management policies of a public university in Norte de Santander, Colombia, and two high quality accredited academic programs in this University. Methodology. The methodological approach is based on a vertical qualitative discourse analysis which allowed understanding the sense that the educational institution gives to the management of teaching, research, self-evaluation, and internationalization. Results. The results reveal that institutional management from the discourse and the policies show a harmonization of administrative actions with the dynamics of teaching, research and extension. Conclusions. Some of these discourses are not operationalized in the institutional realities and only are manifested theoretically.
Keywords:
References
Biggs, J. (2008). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid, España: Narcea.
CNA. (2010). Lineamiento para la acreditación de programas de pregrado. Colombia. Recuperdo de http://www.cna.gov.co/1741/articles-186359_pregrado_2013.pdf.
CNA. (2013). Lineamientos para la acreditación de programas de alta calidad de programas de maestrías y doctorados. Recuperdo de http://www.cna.gov.co/1741/articles186359_Lineamiento_Maestria_Doctorados.pdf.
CINDA. (2008). Movilidad estudiantil universitaria. Santiago de Chile, Chile: Alfa Beta.
Gamboa, A., Lago, D. y Hernández, F. (2016). Calidad de la docencia universitaria. Comprensión de los discursos y políticas institucionales de una universidad pública en Norte de Santander. Saber, Ciencia y Libertad, 11(1), 197 - 210.
Hudzik, J. (2011). Comprehensive Internationalization: from Concept to Action, Washington DC: NAFSA.
Lavín, S. y Del Solar, S. (2000). El proyecto educativo institucional como herramienta de transformación de la vida escolar. Santiago de Chile, Chile: LOM.
López, A., Álvarez, A. y Ocampo, H. (2014). El impacto de la formación docente en el rendimiento académico del estudiante. El caso de la Universidad Autónoma de Nayarit. Nayarit, México: Universidad de Nayarit.
Martínez, M. (2006). Ciencia y arte en la investigación cualitativa. Ciudad de México, México: Trillas.
MEN. (2009). Internacionalización de la educación superior. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-196472.html.
MEN y Colombia Challenge Your Knowledge. (2013). Estudio sobre la Internacionalización de la Educación Superior en Colombia y Modernización de Indicadores de Internacionalización del Sistema Nacional de Información de la Educación Superior (SNIES). Recuperado de http://aprende.colombiaaprende.edu.co/ckfinder/userfiles/files/INFORME_FINAL.pdf.
Muñoz, P., Gamboa, A. y Urbina, J. (2014). Deberes ciudadanos y diversidad cultural: comprensión de los discursos de estudiantes y docentes desde la alteridad y la subjetividad. Infancia e imágenes, 13(2), 23 – 32.
Municio, P. (2000). La evaluación de la Calidad de la Educación. Madrid, España: Narcea OCDE y Banco Mundial. (2012). La Educación Superior en Colombia 2012. Recuperado de http://iep.udea.edu.co:8180/jspui/handle/123456789/168.
Ospina, R. (2011). Evaluación de la calidad en educación superior: un estudio de casos en programas académicos (tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España.
Ocampo, B. (2008). Análisis de contenido: Un ejercicio explicativo. En: P. Paramo (Comp.). Investigación en ciencias sociales (pp. 205 – 231). Bogotá, Colombia: Universidad Piloto de Colombia.
Pavié, A. (2011). Formación docente: hacia una definición del concepto de competencia profesional docente. Reifop, 14(1), 67- 80.
Salmi, J. et al. (2014). Reflexiones para la política de la internacionalización de la educación superior en Colombia. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional.
Torres, A. (2013). ¿La infraestructura educativa en las instituciones de educación superior públicas mexicanas cumple con las nuevas demandas del siglo XXI? Innovación educativa, 2(2), 98 – 107.
UFPS. (2013). Documento de acreditación del programa de Enfermería. Recuperado de https://ww2.ufps.edu.co/oferta-academica/enfermeria.
UFPS. (2013). Documento de acreditación del programa de Ingeniería de Sistemas. Recuperado de https://ww2.ufps.edu.co/oferta-academica/ingenieria-de-sistemas.
UFPS. (2013). Proyecto educativo del programa de Enfermería. Recuperado de https://www.google.com.co/#q=proyecto+educativo+ufps.
UFPS. (2013). Proyecto educativo del programa de Ingeniería de Sistemas. Recuperado de https://ww2.ufps.edu.co/oferta-academica/ingenieria-de-sistemas.
UFPS. (2011). Plan de desarrollo de la Universidad Francisco de Paula Santander 2011 - 2019. Recuperado de https://www.google.com.co/#q=plan+de+desarrollo+ufpwww.ufps.
UFPS. (2007). Acuerdo No. 081 del 26 de septiembre, Por el cual se institucionaliza el proyecto educativo de la Universidad Francisco de Paula Santander. Recuperado de https://www.ufps.edu.co/universidad/normatividad.
UFPS. (2013). Acuerdo No. 056 donde se adopta el nuevo sistema de investigaciones de la Universidad Francisco de Paula Santander. Recuperado de https://www.ufps.edu.co/universidad/normatividad.
Universidad Francisco de Paula Santander. (2007). Proyecto educativo institucional (PEI). Recuperado de www.ufps.edu.co/ufpsnuevo/archivos/PEI.pdf.
Useche, B. (2015). Colciencias, el Sistema General de Regalías y el futuro de la investigación científica en Colombia. MedUNAB, 15(3), 135 – 136.
Wayne, R. y Noe, R. (2005). Administración de recursos humanos. Ciudad de México, México: Pearson.
Zabalza, M., Cid, A. y Trillo, A. (2014). Formación docente del profesorado universitario. El difícil tránsito a los enfoques institucionales. Española de Pedagogía, 72(257), 39-54.