DOI: 10.17151/eleu.2018.18.8
How to Cite
Martínez Giraldo, C. (2018). The place of emotions in the family socialization mediated by ICTS: an experience that transits between guilt, fear and anguish in parents. Eleuthera, 18, 133–149. https://doi.org/10.17151/eleu.2018.18.8

Authors

Claudia Martínez Giraldo
Universidad de Caldas
claudia.martinez@ucaldas.edu.co
https://orcid.org/0000-0003-4522-0798

Abstract

Objective. The main goal is to present the results of a research carried out between the years 2015-2017 with 4 to 6 years old children and their families from the city of Manizales. The topic was family socialization mediated by ICTs in early childhood. This article focuses on placing emotions in the processes of family socialization in interaction with technologies. Methodology. The hermeneutic method was used as a relevant option to the epistemological perspective of symbolic interactionism, which was the basis of the study. Results. Family socialization mediated by ICTs activates the experience of emotions, and how they emerge and move in adults responsible for accompanying upbringing. Conclusions. Fear, anguish and guilt, particularly the latter, are anchored to a hegemonic, feminized and mother-oriented discourse of family care. Similarly, these feelings have a close relationship with the parental educational style practiced.

Berger, P. y Luckman, T. (2006). La construcción social de la realidad. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Bericat, E. (2000). La sociología de la emoción y la emoción en la sociología. Papers, 62, 145-176.

Camps, V. (2011). El gobierno de las emociones. Barcelona, España: Herder.

Coll, C. y Monereo, C. (2008). Psicología de la educación virtual. Aprender y enseñar con las tecnologías de la información y comunicación. Madrid, España: Morata.

Gil, M. (2014). La teoría de las emociones de Martha Nussbaum: el papel de las emociones en la vida pública (tesis doctoral). Universidad de Valencia, Valencia, España.

Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas: Las emociones en el capitalismo. Buenos Aires, Argentina: Katz.

Malo, S. y Figuer, C. (2010). Infancia, adolescencia y TICS en perspectiva psicosocial. Revista Intervención psicosocial, 19(1). Recuperado de http://www.copmadrid.org/webcopm/publicaciones/social/in2010v19n1a1.pdf.

Maturana, H. (2001). Emociones y lenguaje en educación política. Recuperado de http://www.systac.cl/emociones.pdf.

Musitu, G. y Cava, M. J. (2001). La familia y la educación. Barcelona, España: Octaedro.

Nussbaum, M. (2008). Paisaje del pensamiento. La inteligencia de las emociones. Barcelona, España: Paidós Ibérica, S.A.

Rodes, J. (2011). Maturana: lo emocional y razonable en la convivencia. Recuperado de http://sitiocero.net/2011/maturana-lo-emocional-razonable-en-la-convivencia.

Somoza, M., Mahamud, K. y Pimenta, H. (2015). Emociones y sentimientos en los procesos de socialización política: una mirada desde la historia de la educación. Historia y Memoria de la Educación, 2. DOI: 10.5944/hme.2.2015.15541.
Sistema OJS - Metabiblioteca |