DOI: 10.17151/eleu.2018.18.5
How to Cite
Henao García, N. M., & Villa Gil, M. M. (2018). Development promotion as rearing practice of teenage mothers. Eleuthera, 18, 74–91. https://doi.org/10.17151/eleu.2018.18.5

Authors

Nadia Milena Henao García
Tecnológico de Antioquia
nmhenaog@tdea.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-1826-7024
Mónica María Villa Gil
Fundación Hermanos de los Desvalidos
mmvillagil@yahoo.es
https://orcid.org/0000-0002-1170-1166

Abstract

Objective. This paper shows the results of the research “Practices of Child Rearing in Teenage Mothers” in the Development category, characterizing child rearing practices that promote child development which, in turn, promote wellbeing and satisfaction with life. Methodology. The methodological design is holistic-descriptive. Results. Three subcategories were found: cognitive, in which mothers recognize the implementation of games and mathematical exercises; corporal, since it promotes physical stimulation and participation in control and development programs; and, aesthetic since it provides spaces for the child to value their ways of feeling and interacting. Conclusion. Women, in their role as mothers, become facilitators of children’s development. However, it is a task that society attributes to women, in a context that increasingly assigns them more tasks in child parenting, but leaves them more lonely to assume such tasks.

Aguirre, E. (2000). Socialización y prácticas de crianza. En Aguirre, E. y Durán, E. (Eds.), Socialización: prácticas de crianza y cuidado de la salud (pp. 17-92). Bogotá, Colombia: CES-Universidad Nacional de Colombia.

Alvear, C. y Erazo, H. (2003). Adolescentes hablan de paternidad y maternidad en Cartagena de Indias: casos Santa Lucía y Ceballos. Revista Palobra, 7, 92-107.

Amar, J. (2015). Desarrollo infantil y prácticas de cuidado. Barranquilla, Colombia: Editorial Universidad del Norte.

Ander-Egg, E. (1987). Técnicas de Investigación Social. Buenos Aires, Argentina: Magisterio del Río de la Plata.

CEPAL, Naciones Unidas y OIJ. (2007). La juventud en Iberoamérica. Tendencias y urgencias. Santiago de Chile, Chile: CEPAL, Naciones Unidas.

García, B. y Quintanal, J. (2007). Métodos de investigación y diagnóstico en Educación. Mide. Madrid, España: Módulos de investigación del Centro de Enseñanza Superior “Don Bosco”.

García, T. (2003). El cuestionario como instrumento de investigación/evaluación. En García, T. (Ed.), Módulo Etapas del Proceso de Investigación: Instrumentación (pp. 1-29). Madrid, España: UNED.

Henao, N. y Villa, M. (2017). Prácticas de crianza en madres adolescentes: una aproximación a sus concepciones. En Córdova, C. y Vásquez, C. (Eds.), La educación que necesitamos para el mundo que queremos (pp. 417-428). Guanajuato, México: Universidad De La Salle Bajío.

Hurtado de Barrera, J. (2000). Metodología de la Investigación Holística. Caracas, Venezuela: Sypal.

Ley 1098 de 2006 (08 de noviembre). Por la cual se expide el Código de la Infancia y la Adolescencia. Diario Oficial No. 46446.

Martínez, J. (2014). Desarrollo infantil: una revisión. Investigaciones Andina, 16(29), 1118-1137.

Ministerio de Educación Nacional -MEN-. (2014). Lineamientos Curriculares para el Preescolar. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339975_recurso_11.pdf.

Profamilia. (2010). Fecundidad. Encuesta Nacional de Demografía y Salud 2010. Recuperado de https://dhsprogram.com/pubs/pdf/FR246/FR246.pdf.

Ramírez, M. y Barrios, M. (2016). Maternidades y paternidades: Discusiones contemporáneas. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.

Restrepo, G. (2015). La neuropsicología transaccional, hacia una concepción integral de las dificultades del desarrollo infantil. Revista Ciencias de la Salud, 13(3), 431-455.

Torres, M. (2009). Prácticas de crianza y educación inicial en niños Mayo/Yoreme (tesis de maestría). Centro de Investigación en Alimentación y Desarrollo A.C. Hermosillo, Sonora, México.

UNFPA. (2013). Maternidad en la niñez. Enfrentar el reto del embarazo en adolescentes. Recuperado de https://www.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/ES-SWOP2013.pdf.

UNICEF. (2011). Estado Mundial de la Infancia 2011. La adolescencia: una época de oportunidades. Recuperado de https://www.unicef.org/honduras/Estado_mundial_infancia_2011.pdf.

UNICEF-Centro de Investigaciones Innocenti. (2006). Observaciones Generales del Comité de los Derechos del Niño. Siena, Italia: UNICEF.
Sistema OJS - Metabiblioteca |