Authors
Abstract
Objective: This paper presents some analyses of the student´s perception of the construction of rules within the classroom environment. Methodology: Data derived from the macro-project “Living Educational Institutions” was analyzed through surveys applied to students of the Educational Institution San Francisco de Loretoyaco. The research was carried out under the non-experimental, descriptive methodology. Results: It was possible to confirm the importance of generating a culture of participation. Conclusions: Among the main conclusions, it was possible to demonstrate the importance of the teacher in the participatory construction of rules.
Keywords:
References
Arévalo, E. (2002). Clima escolar y niveles de interacción social, en estudiantes secundarios del colegio Claretiano de Trujillo 2002 (tesis de maestría). UNMSM, Lima, Perú.
Ausubel, D., Novak, J. y Hanesian, H. (1990). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. Ciudad de México, México: Trillas.
Baroccio, R. (2013). Disciplina con amor en el aula. Ciudad de México, México: Editorial Pax.
Besalú, X. (2002). Diversidad cultural y educación. Madrid, España: Síntesis.
Castañón, R. (2013). Cuando la palabra sana. La Paz, Bolivia: Grupo Internacional para la Paz.
Gómez, M., Mir, V. y Serrat, M. (2007). Propuestas de intervención en el aula. Técnicas para lograr un clima favorable en la clase. Madrid, España: Narcea.
Lipman, M. (1992). Filosofía en el aula. Madrid, España: Ediciones de La Torre.
Martínez, J. (2014). El manual de convivencia y la prevención del bullying. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio.
Martínez, M. (1996). La orientación del clima de aula. Investigación sobre el desarrollo de una investigación (tesis doctoral). Universidad Autónoma, Barcelona, España.
Maturana, H. (2007). Transformación en la convivencia. Santiago de Chile, Chile: JC Sáez Editor.
Ministerio de Educación Nacional. (2014). Guías pedagógicas para la convivencia escolar. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional.
Ortega, R. (2005). Estrategias educativas para la prevención de la violencia: mediación y diálogo. Madrid, España: Cruz Roja Juventud.
Peinado, H. y Rodríguez, J. (2009). Manual de gestión y Administración Educativa: Cómo crear, gestionar, legalizar, liderar y administrar una Institución Educativa. Bogotá, Colombia: Editorial Magisterio.
Rodríguez, A. (2015). Clima Escolar. Una experiencia desde el municipio del Socorro - Santander. Tunja, Colombia: Editorial Fundación Universitaria Juan de Castellanos.
Sampieri, R. (1997). Metodología de la investigación. Ciudad de México, México: McGraw-Hill.
Sánchez, A. (2009). Acoso escolar y convivencia en las aulas. Manual de prevención e intervención. Granada, España: Formación Alcalá.