DOI: 10.17151/eleu.2019.20.5
How to Cite
Aristizábal Ramírez, E. (2019). Research for peace: perspective of peace from early childhood and its relational agents. Eleuthera, 20, 75–95. https://doi.org/10.17151/eleu.2019.20.5

Authors

Estefanía Aristizábal Ramírez
Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud CINDE
earistizabal@cinde.org.co
https://orcid.org/0000-0002-0830-1444

Abstract

Objective. To expand the reflective horizons around a parenting for peace which configures scenarios in post-agreement/post-conflict times for early childhood children, starting with the social agency of teachers, parents/care attendants in the municipality of Marmato, Caldas. Methodology. The qualitative approach used was the social critic approach. Results. Four potentials of human development emerge in early childhood: the potential of the game, the potential of children’s voices, the potential of the body and the reflective potential as a methodological contribution to research for peace. Conclusion. To configure scenarios and spaces of good treatment based on the culture of peace in early childhood, it is necessary to share responsibility between families and educational agents and a permanent dialogue with the early childhood public policy.

Alvarado, L. y García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 9, 187-202.

Barudy, J. (2005). Los buenos tratos y la resiliencia infantil en la prevención de los trastornos del comportamiento. Recuperado de http://www.obelen.es/upload/383D.pdf.

Barudy, J. y Dantagnan, M. (2005). Los Buenos Tratos de la Infancia Parentalidad, Apego y Resiliencia. Barcelona, España: GEDISA.

Bollinger, D. (1991). Sobre la escuela: entrevista a Pierre Bourdieu para el CNDP. Recuperado de https://www.studocu.com/es/document/universidad-de-cantabria/desarrollo-curricular-en-elambito-de-lo-social/apuntes/sobre-la-escuela-entrevista-a-p-bourdieu/1604420/view.

Boza, M. (2011). El Paradigma Socio-Crítico. Recuperado de http://innomente.blogspot.com/2011/05/el-paradigma-socio-critico_19.html.

Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano. (2004). Espacio Informativo y de encuentro para Trabajadores de Campo en América Latina y el Caribe. Conexión Niñez , Boletín N° 3. Recuperado de: http://www.redprimerainfancia.org/.

Concha, P.C. (2009). Teoría de Conflictos de Johan Galtung. Revista Paz y Conflictos, 2, 60-81.

Fisas, V. (2011). Educar para la Paz. QUADERNS DE CONSTRUCCIÓ DE PAU, 20, 1-10.

Gallego, A.M. (2015). Participación infantil... Historia de una relación de invisibilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(1), 151-165.

Guerra, E. (2010). Las teorías sociológicas de Pierre Bourdieu y Norbert Elias: los conceptos de campo social y habitus. Estudios Sociológicos, XXVIII(83), 383-409.

Gómez, E.O. y Villa, J. (2014). Hacia un concepto interdisciplinario de la familia en la globalización. Justicia Juris, 10(1), 11-20.

Gough, I. (2007). El enfoque de las capacidades de M. Nussbaum: un análisis comparado con nuestra teoría de las necesidades humanas. Papeles de Relaciones Ecosociales y Cambio Global, n° 100, 177-202.

Domínguez, M.J. (2012). Estilo de socialización parental y fracaso escolar en la ESO: una nueva mirada. Recuperado de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/84052/Tesis%20Ma.Jos%E9%20Dom%EDnguez,%2017-07-2012.pdf?sequence=1.

Hernández, L.A. (2012). Empatía y altruismo en los procesos de alteridad de niños de educación primaria (tesis de maestría). Universidad Pedagógica Nacional. México D.F., México.

Ley 82 de 1993 (3 de noviembre), por la cual se expiden normas para apoyar de manera especial a la mujer cabeza de familia. Diario Oficial N° 41.101.

Ley 294 de 1996 (16 de julio), por la cual expide el artículo 42 de la constitución política. Diario Oficial N°. 42.836.

Muñoz, M. (2009). Entrevista a Federico Mayor Zaragoza. Revista Avances en supervisión educativa, (11), 1-10. Recuperado de https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/404/476.

Olivar, R.R. (2004). Inteligencia prosocial: educación de las emociones y valores. Barcelona, España: Universitat Autonoma de Barcelona.

Rodrigo, M., Martín, J., Cabrera, E. y Máiquez, M. (2009). Las Competencias Parentales en Contextos de Riesgo Psicosocial. Psychosocial Intervention, 18(2), 113-120.

Rodríguez, R.B. (2012). Martha Nussbaum: Las capacidades humanas y la vida buena. Recuperado de http://www.ieturolenses.org/revista_turia/index.php/actualidad_turia/marthanussbaum-las-capacidades-humanas-y-la-vida-buena.

Salgado, S.V., Patiño, J. y Ospina, M. (2011). Ecoclubes una experiencia de socialización política con niños, niñas y jóvenes: el cuidado del ambiente como pre-texto para la formación y acción política. En Serna, H.F., Alvarado, S.V. y Botero, P. (Eds.), Experiencias Alternativas de acción política con participación de jóvenes en Colombia (pp. 115-139). Manizales, Colombia: Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud.
Sistema OJS - Metabiblioteca |