DOI: 10.17151/eleu.2019.21.8
How to Cite
Gil Ríos, A. M. (2019). Factors for training in social work research : contributions from the systematization of the research hotbed interferencias, Universidad del Quindío, Colombia. Eleuthera, 21, 126–151. https://doi.org/10.17151/eleu.2019.21.8

Authors

Ana María Gil Ríos

Universidad del Quindío. Armenia, Colombia.

Universidad del Quindío
amgil@uniquindio.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-6507-0195

Abstract

Objective. To understand the factors of training in the research process in Social Work, which have contributed to the strengthening of investigative capacities and attitudes of students and teachers part of the research hotbed Interferencias, between the second semester 2015 and the first semester 2017. Methodology. Systematization carried out from a comprehensive approach, and a five-stage process: delimitation of experience, design of a work plan, historical reconstruction, and analysis and critical interpretation, from which analysis categories are constructed. Results. Epistemological, pedagogical and methodological elements were identified as the main categories for research training. Conclusions. The decolonial and intercultural option and social constructionism as a contribution to the construction of pedagogies and other methodologies that guide research training.

Aguirre, J.S. (2014). La investigación formativa en Trabajo Social: una propuesta para fortalecer actitudes investigativas. Bogotá, Colombia: Consejo Nacional para la Educación en Trabajo Social-CONETS.

Anderson, H. (2005). Un enfoque posmoderno de la terapia. La música polifónica y la terapia desde adentro. En G. Limon. (Ed.), Terapias posmodernas, aportaciones construccionistas (pp. 59-67). Ciudad de México, México: Editorial Pax.

Centro de Estudos Sociais, Laboratório Associado Universidade de Coimbra (productor). (2013). Conversas do mundo IV. (video). Recuperado de http://www.youtube.com/.

Cifuentes, R.M. (2014). Acompañar la formación investigativa, investigando. IV encuentro Latinoamericano de Metodología de las Ciencias Sociales (ELMeCs). Encuentro realizado en la Universidad Nacional de la Plata, la Plata, Argentina.

Cifuentes, M.R. (2013). Formación en Trabajo Social e Investigación: una relación insoslayable de cara al siglo XXI. Revista de Trabajo Social, (15), 165-182.

Falla, R.U. (2012). La investigación, eje transversal en la formación en trabajo social en Colombia. Espacio Regional, 1 (9),13-27.

Freire, P. (1997a). Educación en la ciudad. Ciudad de México, México: SXXI Editores.

Freire, P. (1997b). Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa. Ciudad de México, México: Siglo XXI Editores.

Gergen, K. (1996). Realidades y relaciones, aproximaciones a la construcción social. Barcelona, España: Paidós.

Gómez, H.E. (2015). Investigación decolonial desde trabajo social. En N. Burgos (presidencia), La formación profesional el Trabajo Social: Avances y tensiones en el contexto de América Latina y el Caribe. Conferencia realizada en el XXI Seminario Latinoamericano de Escuelas de Trabajo Social, Mazatlán, México.

Grassi, E. (2011) La producción en investigación social y la actitud investigativa en el trabajo social. Revista Debate Público. Reflexión de Trabajo Social, 1 (1), 128-139. Recuperado de http://trabajosocial.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/13/2016/03/16_grassi.pdf.

Guerrero, A. P. (2010). Corazonar el sentido de las epistemologías dominantes desde las sabidurías insurgentes, para construir sentidos otros de existencia. Bogotá, Colombia. Calle 14 revista de investigación en el campo del arte, 4 (5), 80-94.

Jara, O.H. (2012). La sistematización de experiencias práctica y teoría para otros mundos posibles. San José, Costa Rica: Editores Alforja y Concejo de Educación de Adultos de América Latina (CEAAL).

Lenkersdof, C. (2008). Aprender a escuchar. Enseñanzas Maya Tojolabales. México D.F., México: Plaza y Valdés editores.

Mosquera, R.C. (2005). Pluralismos epistemológicos: hacia la valorización teórica de los saberes de acción. Una reflexión desde la intervención social de la población afrocolombiana desplazada. Palimpsestvs. Revista de la Facultad de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de Colombia, 5, 262-276.

Schön, D. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Barcelona, España: Editorial Paidós.

Vázquez, R. y Barrera, M. (2016). Aesthesis decolonial y los tiempos relacionales Entrevista a Rolando Vázquez. Calle 14, Revista de Investigación en el Campo del Arte, 11(18), 76-93. DOI: https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.c14.2016.1.a06.

Walsh, C. (2008). (De) Colonialidad e investigación. Ética, práctica y saber. Ponencia presentada en el I Encuentro Internacional y V Nacional de investigación, Universidad Libre, Bogotá, Colombia.

Walsh. C. (2009). Temas de interculturalidad crítica desde Abya yala. Chiapas, México: Universidad de la Tierra.

Zemelman, H. (2005). Voluntad de conocer: el sujeto y su pensamiento en el paradigma crítico. Ciudad de México, México: Anthropos.
Sistema OJS - Metabiblioteca |