DOI: 10.17151/eleu.2026.28.1.3
How to Cite
Zambrano-Villalba, C. G., Gago-Galvagno, L. G., Elgier, A. M., & Azzollini, S. C. (2025). The use of electronic devices and its impact on infant development. Eleuthera, 28(1), 35–5|. https://doi.org/10.17151/eleu.2026.28.1.3

Authors

Carmen G. Zambrano-Villalba
Universidad Estatal de Milagro 
czambranov@unemi.edu.ec
https://orcid.org/0000-0002-4189-3509
Perfil Google Scholar
Lucas G. Gago-Galvagno
Universidad de Buenos Aires 
Lucas.gagogalvagno@uai.edu.ar
https://orcid.org/0000-0001-5993-3866
Perfil Google Scholar
Susana C. Azzollini
Universidad de Buenos Aires 
susana1060@yahoo.com.ar
https://orcid.org/0000-0002-3192-5087
Perfil Google Scholar

Abstract

Objective: The use of electronic devices is becoming increasingly commonplace. The aim of this study was to determine the impact of electronic device use on the development of infants aged 0–3 years in eight provinces of Ecuador. Method: A quantitative, descriptive, correlational, non-experimental, cross-sectional field study was conducted. Participants were 110 parents with children aged 12–36 months, selected using convenience sampling. The instruments used allowed the evaluation of sociodemographic aspects, developmental milestones, communication skills, and lexical density. Results: It was found that using tablets alone or with adults was associated with higher developmental and language milestone report scores. Conclusion: There was a positive impact on
infant development in the motor and language areas in relation to screen use.

Aguilar-Farias, N., Toledo-Vargas, M., Miranda-Márquez, S., Cortinez-O’Ryan, A., Cristi-Montero, C., Rodríguez-Rodríguez, F., Martino-Fuentealba, P., Okely, A. D. y Del Pozo, B. (2021). Sociodemographic predictors of changes in physical activity, screen time, and sleep among toddlers and preschoolers in Chile during the covid-19 pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(1), 176-183. https://doi.org/10.3390/ijerph18010176

Álvarez-Escobar, M. L., Arroyo-Lewin, M. A. y Bermúdez-García, J. Á. (2023). Lectoescritura del español como segunda lengua en la educación de niños sordos. INNOVA Research Journal, 8(1), 34-48. https://doi.org/10.33890/innova.v8.n1.2023.2191

Bedford, R., Saez de Urabain, I. R., Cheung, C. H., Karmiloff-Smith, A. y Smith, T. J. (2016). El logro de hitos de motricidad fina de los niños pequeños está asociado con el desplazamiento temprano de la pantalla táctil. Frontiers in Psychology, 1108, 1-8. https/doi.org/10.3389/fpsyg.2016.01108

Colas, P., Ruiz, S. y Delteil, F. (2020). Detección precoz de los trastornos del lenguaje oral en la infancia y su clasificación. EMC-Pediatría, 55(3), 1-8. https://doi.org/10.1016/S1245-1789(20)44099-5

Espinoza-Santacruz, F. J. y Flores-Urgiles, C. H. (2019). Aplicación de tecnologías de la información en el desarrollo del lenguaje de niños con dificultades de comunicación. Polo del Conocimiento, 4(5), 116-137. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7164259

García-Soidán, J. L., Boente, B. y Leirós, R. (2020). ¿Los menores españoles, en su tiempo libre, prefieren dispositivos electrónicos o actividad física? Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 6(2), 347-364. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.2.6160

Gavrila, M. y Morcellini, M. (2015). La nueva socialización, pantalla televisiva y tecnologías táctiles. Comportamientos comunicativos de los niños de 3-6 años, entre las cuestiones éticas, metodológicas y la intervención formativa. Hachetetepé. Revista Científica de Educación y Comunicación, (11), 43-62. https://www.redalyc.org/pdf/6837/683772571014.pdf

Giménez-Caballero, E., Flores, L., Rodríguez, J. C., Amarilla, M., Britez, A. y Peralta, N. (2021). Asociación entre gastos de bolsillo de salud y pobreza utilizando datos de la Encuesta Permanente de Hogares en Paraguay en el 2014. Memorias del Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Salud, 19(1), 18-30. https://doi.org/10.18004/mem.iics/1812-9528/2021.019.01.18

INDEC. (2018). Encuesta permanente de hogares (EPH). Argentina. http://dx.doi.org/10.22458//ie.v22i32.2939

Jiménez-Quiñónez, J. P. y Campoverde-Molina, M. (2022). Diseño de un prototipo de software para la terapia de lenguaje de niños con Trastorno de Déficit de Atención con Hiperactividad. Polo del Conocimiento, 7(2), 974-993. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/3629/html

Loría-Rocha, M. (2020). Conciencia fonológica, un camino seguro hacia la lengua escrita: argumentación y estrategias. Revista Innovaciones Educativas, 22(32), 170-183. http://dx.doi.org/10.22458//ie.v22i32.2939

Medawar, J., Tabullo, Á. J. y Gago-Galvagno, L. G. (2023). Early language outcomes in Argentinean toddlers: Associations with home literacy, screen exposure and joint media engagement. British Journal of Developmental Psychology, 41(1), 13-30. https://doi.org/10.1111/bjdp.12429

Melamud, A. y Waisman, I. (2019). Pantallas: discordancias entre las recomendaciones y el uso real. Archivos Argentinos de Pediatría, 117(5), 349-351.

Moyano, R. (2020). Brecha social y brecha digital. Pobreza, clima educativo del hogar e inclusión digital en la población urbana de Argentina. Signo y Pensamiento, 39(77), 1-14. https://doi.org/10.11144/Javeriana.syp39-76.bsbd

Picco, J., Dávila, E. G., Wolff, S., Gómez, V. y Wolff, D. (2020). Aspectos psicosociales de la pandemia COVID-19 en la población de Mendoza. Revista Argentina de Cardiología, 88(3), 207-210. https://doi.org/10.7775/rac.es.v88.i3.17925

Resches, M., Querejeta, M. G., Kohan, A. F. y Laguns, A. (2021). Adaptación y normativización del Inventario del Desarrollo Comunicativo Mac Arthur Bates (CDI-Forma II) al español rioplatense. Revista Iberoamericana de Psicología, 14(3), 107-120. https://doi. org/10.33881/2027-1786.rip.14310

Ruetti, E. y Ramírez, V. A. (2022). Analysis of the Associations Between Emotional Memory and Performance in Tasks with Cognitive Demand in Preschoolers. Interamerican Journal of Psychology, 56(3), 1-26. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28473958006

Sociedad Argentina de Pediatría. (2020). Uso de pantallas en tiempos del coronavirus. Archivos Argentinos de Pediatría, Suplemento COVID, 142-144. https://doi.org/10.5546/aap.2018.e186

Sotomayor-León, K. N., Merizalde-Yperti, N., Borja-Ochoa, J. L. y Jurado-Vásquez, P. P. (2020). Programa de actividades lúdicas para estimular el desarrollo del lenguaje expresivo en niños de 3 años. Dominio de las Ciencias, 6(4), 324-339. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v6i4.1470

Valero, C. C., Redondo, M. R. y Palacín, A. S. (2012). Tendencias actuales en el uso de dispositivos móviles en educación. La Educación Digital Magazine, 147, 1-21. http://www.educoas.org/portal/la_educacion_digital/147/pdf/ART_UNNED_EN.pdf

Vázquez-Cano, E. y Sevillano, M. L. (2015). Dispositivos digitales móviles en educación: el aprendizaje ubicuo (Vol. 135). Narcea Ediciones. https://shre.ink/xOGm

Vilamajor, M. y Esteve, F. M. (2016). Mobile devices and cooperative learning: design of a procedure with mobile devices in a cooperative learning environment at primary school. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 12(58), a350-a350. http://dx,doi.org/10.21556/edutec.2016.58.833

Villafuerte, J. S. y Alonzo, M. E. (2020). Pantallas táctiles y enseñanza del inglés a niños con trastorno por déficit de atención: prácticas idiomáticas y juegos recreativos. Apertura, 12(2), 52-73. http://dx.doi.org/10.32870/Ap.v12n2.1908

Citations

Crossref

Scopus

Europe PMC
Sistema OJS - Metabiblioteca |