Authors
Abstract
This photographic essay shows some cultural representations of the Clëstrinye or Bëtscnaté festival (Carnival of Forgiveness or the Big Day) celebrated in the Sibundoy Valley. From an analytical perspective based on stories collected in the field, these images relate the various logics of acculturation and sociocultural modification that the Capuchin mission brought about in Putumayo (Colombia) in the late 19th and early 20th centuries. This article observes the Carnaval del Perdón through the symbolic, cultural and religious syncretism that has lasted for decades in the Andean region of this department.
Keywords:
References
Colombia. Ministerio de Cultura. Resolución n.º 3471 de 2013. Por la cual se incluye la manifestación “Bëtscnaté, o Día Grande de la tradición camëtsa”, en la Lista
representativa de patrimonio cultural inmaterial del ámbito nacional y se aprueba su Plan Especial de Salvaguarda.
Fajardo, J. (2006). El Carnaval del Perdón. Revista Porik An, (11), 399-416. http://www.unicauca.edu.co/porik_an/imagenes_3noanteriores/No.11porikan/articulo12.pdf
Gómez Montañez, P. F. (2020). El Carnaval del Perdón de Sibundoy, Colombia. Armonización, conectividad y comunicación para la paz. Athenea Digital: revista de pensamiento e investigación social. 20(3), 1-22. https://doi.org/10.5565/rev/athenea.2440
Jaramillo Guerrero, J. y Dávila Zambrano, L. (2013). Estéticas convergentes. Sincretismo cultural en el Bëtscnaté Kamëtsa Biÿa de Sibundpy Putumayo (Tesis de maestría). Universidad de Nariño, Pasto, Colombia.
Pulido Ángel, O. J. (2015). Etnicidad y religiosidad en el pueblo Inga del valle de Sibundoy (Tesis de Maestría). Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá, Colombia.
Sandoval Zapata, K. y Lasso Otaya, H. (2014). Evangelización, encubrimiento y resistencia indígena en el Valle de Sibundoy Putumayo. Revista Historia y Espacio, 10(43), 1-25. https://doi.org/10.25100/hye.v10i43.1208