DOI: 10.17151/rasv.2020.22.2.9
How to Cite
Lozano Cruz, M. (2020). Teachers and pioneers : conditions for women’s access to higher education in Colombia in the first half of the 20th century. Revista De Antropología Y Sociología : Virajes, 22(2), 210–222. https://doi.org/10.17151/rasv.2020.22.2.9

Authors

Marinella Lozano Cruz

Magíster en Historia, estudiante Doctorado en Historia Universidad Nacional de Colombia, sede Medellín.

Universidad Nacional de Colombia
mlozanoc@unal.edu.co
https://orcid.org/0000-0002-9469-8520
Perfil Google Scholar

Abstract

The objective of this text is to analyze cultural, political and economic conditions that allowed women in Colombia to make their way into university education and public administration since the beginning of the 20th century. For this, a press review was made and secondary sources were analyzed in which particular cases of women who had access to higher education and whose training contributed to the access of other women to university training were identified at the beginning of the 20th century. From this analysis, it was found that women’s access to education was the result of interdependent conditions and not of particular isolated situations in which the initial training that such women received as teachers was essential.

Báez Osorio, M. (2002). El surgimiento de las escuelas normales femeninas en Colombia. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 4, 157-180.

Bushnell, D. (2004). Colombia, una nación a pesar de sí misma. Tercera Edición. Bogotá: Editorial Planeta.

Camacho, I. (octubre 3 de 1926a). La página de nuestras lectoras. Revista Hogar, 36, p. 14.

Camacho, I. (noviembre 21 de 1926b). ¡Cuántas cosas diría si supiera escribir!. Revista Hogar,43, p. 4.

Camacho, I. (noviembre 28 de 1926c). Entrevistas femeninas de «Hogar» con Doña Margot Gnecco de Cuellar. Revista Hogar, 44, p. 5.

Camacho, I. (diciembre 5 de 1926d). La mujer en la universidad. Revista Hogar, 45.

Camacho, I. (febrero 20 de 1927). Ilva Camacho, “Entrevistas femeninas de hogar. Con la Dra. Lydia F. de Grutzendler. Revista Hogar, 55.

Cohen, L. (2001). Colombianas en la vanguardia. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

Helg, A. (1987). La educación en Colombia 1918-1957. Una historia social, económica y política. Bogotá: Fondo Editorial CEREC.

Herrera, M.C. (1995). Las mujeres en la historia de la educación. En M. Velásquez Toro (ed.), Las mujeres en la historia de Colombia, Tomo III. Bogotá: Editorial Norma.

Huertas, M. (1933). El feminismo en la educación. Educación. Órgano de la Facultad de Educación de la Universidad Nacional, I (1), 41- 46.

León, A. y Rojas D.M. (2005). Mujeres e historia. Centro de Investigaciones y Desarrollo Científico. Ciencias Sociales, 269-293.

Luna, C. (mayo 2 de 1927). Una campaña por el mejoramiento de la mujer. Revista Hogar, 65, p. 12.

Martínez, A. (1997). Presencia femenina en la historia de Colombia. Bogotá: Academia Colombiana de Historia XLIII.

Ospina de Navarro, S. (junio 5 de 1927). Nuestra cultura. Revista Hogar, 73, p. 5. Radke, F. (1936). Historia del Instituto Pedagógico para Señoritas 1927-1935. Bogotá: Editorial El Gráfico.

Rendón, R. (julio 9 de 1931). “Cómo pasaron las cosas” El Tiempo. Revista Hogar. (Octubre 14 de 1926), p. 9

Vega, R. (2002). Gente muy rebelde. Tomo I. Bogotá: Ediciones Pensamiento Crítico.

Downloads

Download data is not yet available.
Sistema OJS - Metabiblioteca |