Authors
Abstract
Objective. Contribute to the reflection of childhood category since this is not a natural but socio-political category that depends on social representations has in every age, contributing from there to the practices and discourses on children. Methodology. The text is based on a methodology of document review. It starts with the denaturation of the concept childhood and continues with the studies of historians Arièz and deMause about his periodization. Finally the discussion of representations of childhood is presented. Results and conclusions. With this we want to identify that childhood is a socio-political category which currently is based in speeches arising from the rights of the child, representing new practices an ethical project for children.
Keywords:
References
Bocanegra, E. (2007). Las prácticas de crianza entre la colonia y la independencia de Colombia: los discursos que las enuncian y las hacen visibles. Revista Latinoamericana en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 5 (1), 201-232.
Carnoy, M. (2000). La educación como imperialismo cultural. Buenos Aires, Argentina: Siglo XIX editores.
Cerda, H. (1995). Los elementos de la investigación. Bogotá, Colombia: Editorial El Búho.
Corea, C. y Lewkowicz, I. (2004). Pedagogía del aburrido: escuelas destituidas, familias perplejas. Barcelona, España: Paidós.
Delgadillo, I. (2004). La infancia en la perspectiva de las representaciones sociales. Revista Pedagogía y Saberes, 20, 41-52.
deMause, L. (1991). La evolución de la infancia. Historia de la infancia. Madrid, España: Alianza Universidad.
Fernández, A. (2002). La invención de la niña. Buenos Aires, Argentina: UNICEF. Itard, J. (2012). El niño salvaje. Iruña, España: Artefakte.
Meirieu, P. (1998). Frankenstein educador. Barcelona, España: Editorial Laertes.
Pérez, C. (2004). La construcción social de la infancia apuntes desde la sociología. Tempora, 7, 149-168.
Quiceno, H. (2003). Pedagogía, infancia en el proyecto curricular. Seminario Interno de Profesores, Cali, Colombia.
Steinberg, Sh. R. y Kincheloe, J.L. (comp.) (2000). Cultura infantil y multinacionales. Madrid, España: Morata.
Stone, M. (2003). La enseñanza para la comprensión. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Torres, J. (1994). El curriculum oculto. Madrid, España: Morata.
Vázquez, J. (2012). Víctor de l’Aveyron aprendiz del deseo. Bajo Palabra, Revista de Filosofía, 7, 373-390.
Zuleta, E. (1986). Teorías freudianas de la infancia. Boletín de Estudios Psicoanalíticos, 1 (2).